رئیس ایدرو در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100):

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن اشاره به راهکارهای مطرح شدن بنگاه های ایرانی در سطح بین المللی اظهار داشت بزرگترین شرکت ایرانی در سال ۹۴، فروشی در حدود ۱۱ میلیارد دلار داشته است این در حالی است که فروش شرکت های اول جهانی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار است.

به گزارش ایدرو نیوز دکتر معظمی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100) در سالن همایش های بین المللی صداو سیما در ابتدا از حضار خواست به احترام آتش نشانان قهرمان و فداکاری که جان خودرا جهت اطفای حریق ساختمان پلاسکو تقدیم کردند و ایثار و رشادت را به اوج رساندند قیام نموده و فاتحه ای را جهت شادی روح بلند آنان  قرائت نمایند.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود : مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول ۱۸۰ میلیارد دلار است اما شرکت های جهانی ۴۱۰۰ میلیارد دلار فروش داشته اند ، بنابراین شرکت های ایرانی کوچک هستند و باید بزرگ شوند.

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

رئیس ایدور یکی از مشکلات امروز سازمان های دولتی ، عمومی و خصوصی ، گرفته شدن قدرت و شجاعت تصمیم گیری از مدیران عنوان کرد و افزود : در حالیکه در کشور در تحریم و فشار است ما نیازمند مدیران شجاع ، قاطع و تصمیم گیر هستیم و البته این مفاهیم در حوزه مدیریت تعریف خاص خود را دارد .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از نهادهای نظارتی خواست با کم کردن سخت گیری های بی مورد و انتقادات بی جا ، به مدیران اجرایی اجازه تصمیم گیری و کار بدهند .

دکتر معظمی در بخش دیگری از سخنان خود مقایسه ایران با ویتنام را شایسته ندانست و گفت در ارزیابی های به عمل آمده بیشتر به دارایی های مشهود و کمتر به دارایی های نامشهود توجه شده است که باید دارایی های نامشهود هم لحاظ شود و آنچه به بنگاه های ما را مزیت می بخشد این مبحث است.

رئیس ایدرو گفت : عملکرد ۱۰ ساله از چشم برنامه انداز ۱۴۰۴ نشان می دهد فاصله ما با آن چه می بایست در حال حاضر باشیم بسیار زیاد است و بنا بود در طول برنامه چهارم و پنجم ما رشد ۸درصدی داشته باشیم در حالیکه متوسط رشد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون ۲/۵ درصد است.

دکتر معظمی با تاکید بر اینکه ، شکل گیری اقتصاد مقاومتی در دست مدیران اجرایی کشور است ، خاطر نشان کرد : بنگاه های ما باید بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند و از زمان حضور در ایدرو در موافقت نامه هایی که امضاء شده نگاه ما به سمت تولید صادرات گرا بوده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : ما نمی توانیم از جامعه جهانی جدا باشیم و این جامعه البته مولفه های خاص خود را دارد و ما باید بتوانیم از مزیت های ملی خود مانند مزیت مان در حوزه انرژی استفاده بهینه ای بکنیم .

دکتر معظمی با اشاره به تحولات سریع جهان تصریح کرد : اگر بنگاه های ما نتوانند خود را با این تغییرات همراه کنند ، در بازی بنگاه ها بازنده خواهند بود.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با اشاره به چند شاخص برای حضور در بازارهای جهانی گفت : بنگاههای برتر می باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نقش آفرین باشند.

وی افزود : توانمندسازی سازمان های ایرانی یکی از راهکارهای اثربخش به منظور تحقق ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و سازمان ها در این خصوص باید پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان ، رشد بهره‌وری ، اصلاح الگوی مصرف ، ارتقاء توان تولید داخل ، توسعه کارآفرینی، نوآوری در تولید و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه را مدنظر قرار دهند .

دکتر معظمی در پایان با توصیه به صاحبان بنگاه ها جهت چابک کردن سازمان ها و ائتلاف و اتحاد استراتژیک با صاحبان برند گفت : بنگاه ها بایستی در زمینه هایی که دارای مزیت رقابتی هستند و آنها را از رقبایشان متمایز می کند ، عمل کنند در غیر این صورت حیات بنگاه های ما با ابهام جدی روبرو خواهد بود.
وی تصریح کرد : در کشور خود ما در همین ۳۰ ، ۴۰ سال گذشته بنگاه های مشهوری بودند که امروز از آنها خبری نیست و این طبیعت بنگاه هاست ، چرا که اگر بنگاهی نتواند خود را با شرایط روز هماهنگ کند این اتفاق می افتد.