- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

به گزارش ایدرو نیوز دکتر معظمی در همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران (IMI-100) در سالن همایش های بین المللی صداو سیما در ابتدا از حضار خواست به احترام آتش نشانان قهرمان و فداکاری که جان خودرا جهت اطفای حریق ساختمان پلاسکو تقدیم کردند و ایثار و رشادت را به اوج رساندند قیام نموده و فاتحه ای را جهت شادی روح بلند آنان  قرائت نمایند.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود : مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول ۱۸۰ میلیارد دلار است اما شرکت های جهانی ۴۱۰۰ میلیارد دلار فروش داشته اند ، بنابراین شرکت های ایرانی کوچک هستند و باید بزرگ شوند.

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

بنگاه های ایرانی باید در بازارهای جهانی حضور یابند

رئیس ایدور یکی از مشکلات امروز سازمان های دولتی ، عمومی و خصوصی ، گرفته شدن قدرت و شجاعت تصمیم گیری از مدیران عنوان کرد و افزود : در حالیکه در کشور در تحریم و فشار است ما نیازمند مدیران شجاع ، قاطع و تصمیم گیر هستیم و البته این مفاهیم در حوزه مدیریت تعریف خاص خود را دارد .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از نهادهای نظارتی خواست با کم کردن سخت گیری های بی مورد و انتقادات بی جا ، به مدیران اجرایی اجازه تصمیم گیری و کار بدهند .

دکتر معظمی در بخش دیگری از سخنان خود مقایسه ایران با ویتنام را شایسته ندانست و گفت در ارزیابی های به عمل آمده بیشتر به دارایی های مشهود و کمتر به دارایی های نامشهود توجه شده است که باید دارایی های نامشهود هم لحاظ شود و آنچه به بنگاه های ما را مزیت می بخشد این مبحث است.

رئیس ایدرو گفت : عملکرد ۱۰ ساله از چشم برنامه انداز ۱۴۰۴ نشان می دهد فاصله ما با آن چه می بایست در حال حاضر باشیم بسیار زیاد است و بنا بود در طول برنامه چهارم و پنجم ما رشد ۸درصدی داشته باشیم در حالیکه متوسط رشد اقتصادی از ابتدای انقلاب تاکنون ۲/۵ درصد است.

دکتر معظمی با تاکید بر اینکه ، شکل گیری اقتصاد مقاومتی در دست مدیران اجرایی کشور است ، خاطر نشان کرد : بنگاه های ما باید بتوانند در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند و از زمان حضور در ایدرو در موافقت نامه هایی که امضاء شده نگاه ما به سمت تولید صادرات گرا بوده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : ما نمی توانیم از جامعه جهانی جدا باشیم و این جامعه البته مولفه های خاص خود را دارد و ما باید بتوانیم از مزیت های ملی خود مانند مزیت مان در حوزه انرژی استفاده بهینه ای بکنیم .

دکتر معظمی با اشاره به تحولات سریع جهان تصریح کرد : اگر بنگاه های ما نتوانند خود را با این تغییرات همراه کنند ، در بازی بنگاه ها بازنده خواهند بود.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش با اشاره به چند شاخص برای حضور در بازارهای جهانی گفت : بنگاههای برتر می باید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بیش از پیش نقش آفرین باشند.

وی افزود : توانمندسازی سازمان های ایرانی یکی از راهکارهای اثربخش به منظور تحقق ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و سازمان ها در این خصوص باید پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان ، رشد بهره‌وری ، اصلاح الگوی مصرف ، ارتقاء توان تولید داخل ، توسعه کارآفرینی، نوآوری در تولید و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه را مدنظر قرار دهند .

دکتر معظمی در پایان با توصیه به صاحبان بنگاه ها جهت چابک کردن سازمان ها و ائتلاف و اتحاد استراتژیک با صاحبان برند گفت : بنگاه ها بایستی در زمینه هایی که دارای مزیت رقابتی هستند و آنها را از رقبایشان متمایز می کند ، عمل کنند در غیر این صورت حیات بنگاه های ما با ابهام جدی روبرو خواهد بود.
وی تصریح کرد : در کشور خود ما در همین ۳۰ ، ۴۰ سال گذشته بنگاه های مشهوری بودند که امروز از آنها خبری نیست و این طبیعت بنگاه هاست ، چرا که اگر بنگاهی نتواند خود را با شرایط روز هماهنگ کند این اتفاق می افتد.