آخرین وضعیت مناقصه بین المللی ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه آخرین وضعیت مناقصات بین المللی به منظور تامین و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو را تشریح کرد.

آخرین وضعیت مناقصه بین المللی ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو

به گزارش ایدرونیوز ، حسین رجب صلاحی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص آخرین وضعیت مناقصه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو برای تهران اظهار کرد: خوشبختانه از مناقصه استقبال خوبی شده است و تمام شرکت های ایرانی به همراه شرکت های خارجی که ارزیابی کیفی را پاس کرده اند همه اسناد مناقصه را خریداری کردند. همچنین این اسناد شامل ۶جلد در قالب ۷۰۰ صفحه به صورت انگلیسی تهیه شده که یکی از کاملترین اسناد مناقصه در حوزه واگن سازی بوده و یک جلد از اسناد مناقصه مختص به واگن سازی داخلی است.

وی ادامه داد: ۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا اسناد مناقصه راخریداری کرده اند. همچنین در این مناقصه با توجه به حکم شورای اقتصاد بایستی ۵۵درصد اجزای واگن قطارها تولید داخلی باشد.

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه تصریح کرد: دولت ما را موظف کرده است که ۵۵درصد از اجزای هر واگن مترو در داخل ساخته شود و باقی واگن ها نیز بایستی در کشوری که مناقصه را از آن خود کرده ساخته شود. همچنین تاکید داریم که این ۵۵ درصد نیزدر بخش پروپالشن، بدنه و بوژی مترو در داخل ساخته شود و در حال حاضر نیز در راستای تولید بدنه آلومینیومی اقداماتی انجام داده ایم.

رجب صلاحی تاکید کرد: هنوز هیچ شرکتی به عنوان برنده نهایی این مناقصه انتخاب نشده است. زیرا به دلیل بالا بودن حجم کار شرکت ها زمان بیشتری به منظور تحویل پاکت پاسخ به اسناد مناقصه درخواست کرده اند. در حقیقت این شرکت های درگیر انجام کارهایی چون طراحی واگن،شکل دهی کنسرسیوم های داخلی و خارجی ،بررسی شرکت ها و کارخانه های ایرانی در خصوص عقد قرارداد به منظور تولید برخی قطعات در ایران، مذاکره با بانک ها و موسسات بیمه خارجی و رسیدگی به موضوعات فاینانس هستند که این اقدامات بسیار زمان بر است. در راستای همین تمدید درخواست شرکت ها، کمیته فنی ما با فرصت دوماهه موافقت کرده است و اگر این دوماه تصویب شود این زمان برای شرکت ها منظور می شود.

وی با بیان اینکه از ۲۰۰۰ دستگاه واگن که قرار است طی مناقصاتی برای کشور تامین و خریداری شود ۱۰۵۰ واگن برای تهران و ۹۵۰ واگن دیگر برای هشت شهر دیگر است اظهار کرد: این ۱۰۵۰ دستگاه واگن برای تهران به دو دسته ۶۳۰ و ۴۲۰ واگن تقسیم می شود زیرا مدل قطارها متفاوت است یعنی تعدادی هشت واگنه و تعدادی نیز هفت واگنه هستند. در حال حاضر مناقصه ۶۳۰ واگن قطار برگزار شده است و منتظر نتایج نهایی آن هستیم. همچنین در حال تدوین اسناد مناقصه ۴۲۰ واگن دیگر برای تهران نیز هستیم.

مدیرکل دفترحمل و نقل ریلی درون شهری و حومه اضافه کرد: در خصوص تامین واگن های متروی برای شهرهای دیگر نیز مجری طرح (شرکت ایدرو) در حال عقد قرارداد با مشاور خارجی است. در نهایت مشاور خارجی شهرها را بررسی کرده و اسناد مناقصه شهرها به صورت جداگانه تدوین و مناقصه ها نیز به صورت جداگانه برگزار می شود. در حقیقت پیش بینی می کنیم که مناقصه به منظور تامین و ساخت واگن های مترو برای شهرهای دیگر در شش ماهه اول سال ۹۷ برگزار شود.

به گفته وی، این مناقصات باعث شده است که شرکت های واگن سازی داخلی نیز شرایط و ظرفیت مناسبی برای ساخت واگن مترو بدست آورند.

رجب صلاحی در پایان یاد آور شد: سال های گذشته قراردادی با شرکت پوژن به منظور ساخت ۳۱۵ واگن مترو برای شهرهای شیراز ، اصفهان و تبریز بسته شد که از این ۳۱۵ واگن مترو ۱۰۰ دستگاه می بایست به صورت مستقیم از خارج وارد می شد که این اقدام انجام و ۲۱۵ دستگاه دیگر آن نیز بایستی در داخل ساخته می شد که این اقدام نیز از اواخر سال گذشته طی قراردادی اجرا شد. درحقیقت طی این این قرار داد ما بین شرکت های پوژن و ایریکو همچنین نحوه همکاری تولید این ۲۱۵ دستگاه واگن مشخص شد. خوشبختانه در چند هفته اخیر پنج بدنه مترو ساخته شده است و منتظریم تا باقی تجهیزات در ایران یا از سایر کشورها خریداری شود تا بتوانیم ۲۱۵ دستگاه واگن مترو را به عنوان اولین واگن های تولید داخل عملیاتی کنیم.