نسخه کامل صنعت و بازرگانی در برنامه دکتر شریعتمداری

در بررسی برنامه محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی انسجام کلی در برنامه به وضوح قابل مشاهده است

به گزارش ایدرونیوز ،مهم ترین عامل در برنامه ریزی تعیین هدف است برای رسیدن به یک هدف خاص که شامل اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است باید همه اهداف در طول هم باشند یعنی اهداف کوتاه مدت باید بخشی از اهداف میان مدت را تکمیل کند و اهداف میان مدت باید در راستای اهداف بلند مدت باشد.

برنامه ریزی راهبردی چارچوبی جهت عملی ساختن تفکر راهبردی و هدایت عملیات برای حصول به نتایج مشخص برنامه‌ریزی شده است. آنچه از یک برنامه راهبردی انتظار می‌رود اینکه مشخص، اندازه پذیر و قابل حصول، واقع گرایانه و زمانمند باشد.

در بررسی برنامه محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی انسجام کلی در برنامه به وضوح قابل مشاهده است و آنچه بعنوان اهداف کوتاه مدت و میان مدت در این برنامه می‌بینیم در یک چارچوب هماهنگ با چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی قرار گرفته است.

در برنامه ارائه شده آقای دکتر شریعتمداری برای عملی ساختن تفکر راهبردی تولید ملی و حمایت از صنعت داخلی و دستیابی به فناوری روز دنیا در بخش اهداف در اولین بند ارتقاء بهره وری و افزایش رقابت پذیر صنعتی کشور دیده شده است و این موضوعات آماده کردن صنعت کشور برای ورود به بازارهای جهانی است و قطعاً با افزایش بهره وری کاهش قیمت و رقابت پذیری کالاهای داخلی بدست می آید.

در بخش دیگر نگاه به افزایش سهم ارزش افزوده صنعت از تولید ناخالص داخلی به طور ویژه در برنامه دیده شده و این موضوع باعث سرعت بیشتر صنعتی شدن کشور و افزایش سهم ارزش افزوده صنعتی کشور در ارزش افزوده صنعتی جهان خواهد شد.

یکی از بندهایی که در برنامه کلی نظام در افق ۱۴۰۴ دیده شده است توسعه اشتغال پایدار است. ولی برای اینکه در صنعت این موضوع به نتیجه برسد نیاز است با جذب سرمایه گذاری خارجی، ارتقاء سهم بخش خصوصی، افزایش کارایی نظام توزیع کالا و خدمات اتفاق بیافتد.

این مقوله به عنوان یک ویژگی در برنامه‌ای که اهداف راهبردی آن خوب نگاشته شده است را می بینیم، که هم بیان کننده جامع دارد و هم بر پایه اصول کلی داخلی برنامه ۱۴۰۴ قرار دارد.

در یک برنامه راهبردی توصیف دقیق و قابل اندازه گیری اهداف که همان اهداف کمی است توجه خاص می خواهد. در برنامه دکتر محمد شریعتمداری اهداف کمی بخش هایی مانند صادرات غیرنفتی (صنعتی، معدنی)، جذب سرمایه گذاری خارجی، سهم تجارت الکترونیک از تولید ناخالص داخلی به جهت ارزش افزوده بالای آن و ارزش افزوده معدن، تجارت دیده شده است.

و برای اینکه در معیار جهانی این اهداف مقایسه بین المللی شود به شاخص هایی مانند شاخص فضای کسب و کار در جهان، شاخص رقابت پذیری صنعتی در جهان، به عنوان یکی از معیارهای اصلی در نظر گرفته شده است.

در بخش دیگر از برنامه دکتر شریعتمداری اهداف کمی برخی فعالیت های مهم زیر ساختی در جدول جداگانه ای مورد توجه قرار گرفته و این تقویت کننده این موضوع است که اهداف کمی بخوبی بیان شده است.

اعلام کردن برنامه رشد ۷۰ درصدی برای ساماندهی شرکت های بخش و توزیعی، توسعه کسب و کار های اینترنتی و رشد ۴۳ درصدی در بهره برداری از شهرکهای فناوری و بقیه عناوین به صورت مشخص برای چهار سال آینده ، دقت و اجرایی بودن برنامه را تایید می کند.

در برنامه دکتر شریعتمداری به اهداف کمی رشته های منتخب صنعتی و معدنی نیز اشاره شده و نگاه ویژه به صنایع پتروشیمی که دو برابر شدن فعالیت در این بخش به جهت پرهیز از خام فروشی فراورده‌های نفتی، تولید خودرو با رشد ۵۰ درصد و ۵/۳ برابر شدن رشد در تولید خودروهای سنگین و ۱۰ برابر شد تولید واگن باری (توسعه حمل و نقل داخلی)،و همچنین در تولید کشتی و سکو حدود ۸ برابر تجهیزات صنعتی که ۴۳ درصد رشد در نظر گرفته شده همه این موارد حاکی از این است که اهداف کمی در راستای اهداف کلی دیده شده است.

برای انجام یک برنامه راهبردی باید سیاست ها نیز در همان چهار چوب قرار گیرد. سیاست هایی مانند توسعه فعالیت های اقتصادی بخش صنعت، معدن و تجارت، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مستقیم، صنایع نوین و پیشرفته با فناوری بالا با مشارکت سازمان های توسعه ای و شرکت های خارجی و بقیه سیاست ها کمک می‌کند این برنامه همراه با اهداف کلی و کمی با پشتوانه سیاست های مناسب به نتیجه برسد.

در یک برنامه راهبردی توجه به متغیرها و محیط خارجی مانند فشارها و روندهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی و همچنین ابزار رقبا مانند فشارهای رقابتی و فشارهای مساعد توجه به ذینفعان باید در نظر باشد و در محیط داخلی عملکرد که در آن باید نتایج و تاریخ، راهبردهای موجود موقعیت های عمومی و کارکردهای واحد در نظر باشد و همه این ها با نگاه به منابع که شامل مردم، اقتصاد، اطلاعات و صلاحیت و توانمندیها دیده شود.

در برنامه آقای دکتر شریعتمداری اولویت بخش های صنعت معدن و تجارت با توجه به تاکید برنامه ششم توسعه کشور مانند ایجاد صنایع پیشرفته، تولید ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گار و پتروشیمی، برق و کشاورزی، اکتشاف و بهره برداری از معادن، تولید قطعات وسائل نقلیه، تولید پوشاک و صنایع نساجی، تولید محصولات غذایی، آشامیدنی، لاستیکی و پلاستیکی در محیط داخلی دیده شده است و در محیط خارجی هم توجه به معیارهای جهانی تولید، بهره وری، همکاری با شرکت های بین المللی برای حرکت مناسب در نظر گرفته شده است.

از نگاه ارزیابی برنامه راهبردی ارائه شده برای وزارت خانه‌ای استراتژیک که صنعت، معدن و تجارت را پوشش می دهد را می توان یک برنامه بی نقص دانست که خوب نگاشته شدن آن حتما در اجرای آن تسهیل ایجاد می نماید و این موضوع با توجه به حضور آقای دکتر شریعتمداری در سنوات قبل به عنوان وزیر بازرگانی و معاون اجرایی رئیس جمهور انتظار چنین برنامه منسجمی هم می رفت.