در گفت و گو با قائم مقام مدير عامل سازمان مديريت صنعتي و رئيس نوزدهمين همايش عرصه يادگيري عنوان شد:

راهکارهای توسعه تولید و اشتغال در نوزدهمین همایش عرصه یادگیری

مدیران منابع انسانی معمولاً با استفاده از تجربه های ارایه شده در این همایش ها به اصلاح و بهبود نظامهای منابع انسانی سازمان خود می پردازند.

راهکارهای توسعه تولید و اشتغال در نوزدهمین همایش عرصه یادگیری

به گزارش ایدرونیوز ، نوزدهمین همایش عرصه یادگیری ۲۱ و ۲۲ تیرماه با حضور مدیران منابع انسانی کشور در “هتل باری” ارومیه با موضوع “تجارب مدیران منابع انسانی در توسعه تولید و اشتغال” برگزار می شود.

در همین ارتباط، مهندس احمد بذلی قائم مقام مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس نوزدهمین همایش عرصه یادگیری درباره اهداف این همایش اظهار داشت: اهداف همایش های عرصه یادگیری عبارت اند از؛ توسعه شبکه ارتباطی میان مدیران منابع انسانی سازمان ها در استانهای کشور؛ نشر تجارب و دانش حوزه مدیریت منابع انسانی در کل کشور؛ معرفی دستاوردهای استان ها در حوزه همایش؛ ارائه تجارب بنگاه های کسب و کار ایرانی و بین المللی؛ سخنرانی سیاست گذاران، صاحب نظران و مدیران ارشد در حوزه منابع انسانی؛ برگزاری میزگرد تخصصی و آشنایی با صنایع و دستاوردهای استان ها در حوزه منابع انسانی. از سال ۱۳۸۱ تاکنون هجده همایش عرصه یادگیری در ۱۲ استان کشور برگزار و طی آن ۸۳۵ تجربه به دبیرخانه ارسال شده که ۱۹۷ تجربه در همایش ها ارایه شده است. بالغ بر ۴۵۰۰ نفر در هجده همایش شرکت کرده اند که حاصل آن بیش از ۵۴۰۰۰ نفر ساعت آموزش و یادگیری بوده است.
وی درباره دستاوردهای برگزاری هجده همایش قبلی خاطر نشان کرد: برگزاری همایش های عرصه یادگیری آثار و نتایج مثبت و خوبی داشته است که به چند نمونه از مهمترین دستاوردها اشاره می کنم، اول، نقش عرصه های یادگیری در حرفه ای گرائی است؛ شاید مهمترین عامل برای اثربخشی فعالیت های منابع انسانی و همسو سازی آن با اهداف سازمان، حرفه ای گرائی باشد. بطور قطع یکی از ساز و کارهای حرفه ای گرائی برگزاری همایش ها و کنفرانس های تخصصی است که در آن تبادل دانش و تجارب صورت می گیرد. همایش های عرصه یادگیری که امسال نوزدهمین دوره آن برگزار می شود، عمدتاً بر پایه تجارب استوار بوده و مدیران و متخصصان حوزه HR تجارب موفق و شکست های خویش را به حاضرین منتقل می کنند. مدیران منابع انسانی معمولاً با استفاده از تجربه های ارایه شده در این همایش ها به اصلاح و بهبود نظامهای منابع انسانی سازمان خود می پردازند.

مهندس بذلی خاطر نشان کرد: دستاورد بعدی، نقش عرصه های یادگیری در توسعه مدل ها و الگوهای بومی است؛ متاسفانه یکی از آسیب های جدی حوزه منابع انسانی استفاده از مدل ها و الگوهای مختلف دنیا بدون توجه به فرهنگ و بستری است که الگوها در آن شکل گرفته و توسعه پیدا کرده اند.

یعنی اقدام تجربه شده در فضا و محیطی دیگر، بدون درک عملیانی، بعنوان تنها مسیر در فرآیندها مورد توجه قرار می گیرد. بدیهی است که اجرای مدل ها و الگوهای وارداتی بدون توجه به محیط درونی و شرایط فرهنگی فاقد اثر بخشی لازم خواهد بود. لذا همایش عرصه یادگیری منابع انسانی در این زمینه می تواند فرصتی بسیار مناسب ایجا کند تا متخصصین و کارشناسان تجربه های خود را در طراحی مدل های بومی و داخلی ارایه دهند.

این اقدام دو نتیجه اثربخش خواهد داشت، از یک طرف فرصت مناسبی است برای یادگیری و توسعه مدل های بومی و از طرف دیگر مدل های ارائه شده توسط متخصصین حاضر در همایش مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته و مسیر توسعه و تکامل خود را طی خواهند کرد.

رئیس نوزدهمین همایش عرصه یادگیری افزود: دستاورد سوم، نقش عرصه های یادگیری در کارآفرینی سازمان است؛ به موازات پیچیده شدن محیط های کسب و کار ، سازمان ها باید برای شناسائی فرصت های جدید و عملکرد بهتر به سوی کارآفرینی سازمانی حرکت کنند.

بدیهی است که کار آفرینی سازمانی نیازمند یادگیری، خلاقیت و مولفه های دیگری است. مدیران منابع انسانی برای تسهیل کارآفرینی سازمانی، باید کارهای مهم زیادی از جمله حذف مقررات زائد، سلسه مراتب سخت، مشاغل از پیش تعریف شده و بدون مشارکت، سیستم های پاداش موثر و … انجام دهند. پر واضح است که همایش های عرصه یادگیری بهترین فضایی است که متخصصین و کارشناسان حوزه HR تجربیات خود را در این زمینه ها ارایه کرده و یادگیری شکل می گیرد.