در دیدار مهندس نعمت زاده و وزیر دارایی اتریش ۲ طرف بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی تاکید کردند

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان ظهر امروز با هانس یورگ شلینگ وزیر دارایی اتریش و هیات اقتصادی همراه وی دیدار کرد و ۲ وزیر در این نشست راه های توسعه مناسبات را بررسی و بر لزوم آن تاکید کردند.

به گزارش شاتا، محمد رضا نعمت زاده در این دیدار از گسترش مناسبات با اتریش پس از برجام ابراز خرسندی کرد و گفت: گرچه هنوز در برخی مسائل موانعی وجود دارد اما به توافق و پیشرفت های دست یافتیم و امیدواریم با تلاش طرفین در قالب نقشه راه پنج ساله که در زمینه‌ همکاری‌های علمی و فنی، همکاری تجاری، سرمایه‌گذاری و زمینه‌های مختلف است، فعالیت‌های اقتصادی را پیش برده و همکاری‌های خوبی رقم زنیم.
وی با اشاره به اینکه یقین دارم حضور این هیات و بانک مرکزی و چند بانک عامل این گره‌ها را باز خواهد کرد و به روابط عادی گذشته باز خواهیم گشت افزود: با توجه به پیشرفت مذاکرات بین بانک‌های کشورها، سرمایه‌گذاران دو طرف متقاعد شدند قراردادهایی را منعقد کنند و ما زمینه‌های خوبی برای همکاری با اتریش داریم و با فعال شدن سیستم بانکی، سرمایه‌گذاران می‌توانند همکاری‌های خود را آغاز کنند.
محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به قراردادهای منعقد شده بین شرکت‌های ایرانی و اتریشی گفت، ما منتظر فعال شدن سیستم‌های بانکی و باز شدن ال سی هستیم تا این همکاری‌ها اجرا شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد با تاکید بر اینکه مقامات اتریش با شناخت کامل از ایران، باید با اعتماد کامل با ما وارد همکاری شوند ، ایران هیچ‌گاه مخالف گفته‌هایش عمل نکرده است و همواره رابطه خوبی با کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای دوست مانند اتریش داشته است تصریح کرد: ما خود را موظف می‌دانیم قوانین بین‌المللی مخصوصا مالی و بانکی را رعایت کنیم و روابط کمرنگ شده‌ به دلیل تحریم‌ها را با این اعتماد پررنگ ‌تر سازیم.
هانس یورگ شلینگ، وزیر دارایی اتریش گفت : سابقه روابط بین دو کشور دیرینه است و تمایل داریم روابط را به گذشته برگردانیم البته شاهد پیشرفت‌های خوبی در این مدت بودیم و به آینده هم امیدوار یم.
وزیر دارایی اتریش با بیان اینکه بیش از یک سال از همکاری دو بانک مرکزی می‌گذرد افزود: بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی اتریش حسابی باز کرده است که این تنها یک افتتاح حساب نیست بلکه اعتماد ایران به اتریش است.
یورگ شلینگ با اشاره تمایل اتریش برای تعمیق روابط کاری با ایران گفت: بانک کنترل اتریش ضمانت‌ نامه‌هایی برای همکاری با ایران مشخص کرده و این گام‌ خوبی است که ما برای آینده برمی‌داریم.
وی بر ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک ۲ کشور تاکید و تصریح کرد: اراده سیاسی مشترک بین طرفین برای اجرایی کردن اهداف وجود دارد و باید نقشه راه را به صورت کامل قوی اجرا کنیم .
هانس یورگ شلینگ این سفر را یک نیروی محرک و پیش برنده برای توسعه مناسبات و همکاری‌های ایارن و اتریش برشمرد و افزود: یقین دارم به نتایج خوبی دست خواهیم یافت و من به عنوان وزیر تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت.