رییس مرکز صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

ایجاد ۲۵۲ واحد تحقیق و توسعه در کنار واحدهای صنعتی و معدنی کشور

رییس مرکز صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۹۴ تاکنون به تعداد ۲۵۲ واحد تحقیق و توسعه در کنار واحدهای صنعتی و معدنی کشور ایجاد شده است که نسبت به دوره مشابه خود در سال قبل رشد ۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش شاتا ،حسن آقا کثیری در نشست خبری سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر افزود: از سال ۶۸ تا ۹۲ به طور میانگین ۴۷ مجوز ایجاد واحد تحقیق و توسعه از سوی این وزارتخانه صادر شده است. به طوری که در سال ۹۲ به تعداد ۴۷ مجوز صادر شده و با رشد ۸۹ درصدی به ۲۵۲ واحد رسیده است.

رییس مرکز صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت

رییس مرکز صنایع پیشرفته وزارت صنعت، معدن و تجارت

به گفته آقا کثیری توسعه صنعتی کشور در گرو ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه است و برای این مهم مشوق‌هایی را از جمله کمک ۵۰ درصدی دولت به واحدهای صنعتی دارای واحد تحقیق و توسعه، معافیت ۱۰ درصدی مالیاتی برای واحدهای مذکور، معافیت تا سقف ۵ میلیارد تومان در پرداخت حقوق دولتی معادن و غیره را دنبال می‌کنیم.
رییس مرکز صنایع پیشرفته در ادامه خاطرنشان کرد: با توسعه فناوری بویژه صنایع های‌تک و پیشرفته می‌توان به ایجاد ارزش افزوده بالا و جذب نخبگان فارغ‌التحصیل دانشگاهی امیدوار بود.
وی در ادامه با اعلام اینکه تا پایان سال ۹۳ به تعداد ۳۴ شرکت دانش‌بنیان صنعتی ایجاد شده‌ است، افزود: این تعداد تا پایان شهریورماه سال جاری به ۱۵۶ واحد رسیده است که نمایانگر رشد ۷ برابری آن نسبت به مدت مشابه خود در سال‌های قبل می‌باشد.
آقا کثیری در ادامه یادآور شد: تا پایان سال ۹۳ از میان ۲۷۱۵ واحد به تعداد ۲۳۹ شرکت دانش‌بنیان صنعتی بوده که بیانگر رشد ۷ درصدی از لحاظ تعداد و رشد ۷۲ درصدی از حیث دانش‌بنیان‌ بودن آن می‌شود.
وی با بیان اینکه می‌بایست در زنجیره ارزش افزوده بین‌المللی ورود نماییم، افزود: در تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های خودروسازی مطرح دنیا از جمله رنوی فرانسه منعقد شده است می‌توان به خوبی پیوست فناوری را مشاهده نمود.
آقاکثیری در توضیح این مطلب افزود: در بحث خودرو نگاه ما بین‌المللی بوده و به برندهای مطرح دنیا تمرکز داریم و در صددیم تا فناوری‌ آنها را شناسایی نموده و در کشور خودمان به ایجاد مراکز طراحی صنعتی به ویژه در حوزه خودرو نماییم.
رییس مرکز صنایع پیشرفته در ادامه گفت: طرح‌های صنعتی از جمله طراحی خودرو می‌بایست تجاری‌سازی شده تا سودآوری خوبی به دنبال داشته باشد. چرا که نگاه ما به بحث خودرو جهانی است و می‌بایست وضعیت خود را در زنجیره ارزش بین‌المللی ثابت نگه داریم.