تشریح برنامه‌ها و رویکردهای سازمان مدیریت صنعتی از نگاه دکتر محمدی :

ارائه خدمات متمایز و کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کسب و کار در کشور

دکتر محمدی، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی: پرورش مدیران توانمند و شایسته، راز موفقیت کشور در اقتصاد جهانی است

ارائه خدمات متمایز و کمک به توسعه ظرفیت مدیریت کسب و کار در کشور

در پی رکود اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی دهه ۱۳۳۰ خورشیدی و مشکلات صنایع نوپا و ایجاد بحران در صنعت کشور، مرکزی با عنوان مرکز راهنمایی صنایع ایران ایجاد شد. مطالعات انجام گرفته در این مرکز در طول دوران بحران و پس از آن نشان می‌داد که بنگاه‌های صنعتی تاسیس شده توسط افراد خلاق کارآفرین و با شهامت با ورود به مرحله رشد نمی‌توانستند از روش‌های غیررسمی و متداول سنتی استفاده نمایند، بنابراین ایجاد یک سازمان که هدف اصلی آن توانمند کردن مدیران و تجهیز آنان به ابزار لازم باشد، مطرح شد. بر این اساس، بنیان اولیه سازمان مدیریت صنعتی در اوایل دهه ۱۳۴۰ در این مرکز شکل گرفت که کوششی اولیه برای کمک به توسعه صنعتی کشور بود. ضرورت تاسیس یک سازمان مستقل در بطن، در سال‌های بعد بیش از پیش احساس شده و این مرکز با تغییر شکل و هدف به صورت «سازمان مدیریت صنعتی» وارد عمل شد. سازمان مدیریت صنعتی در سال‌های ابتدایی فعالیت از خدمات مشاوران خارجی و به‌ویژه «یونیدو» که وابسته به سازمان ملل است، استفاده کرد و توانست ضمن ارائه خدمات، اقدام به انتقال تکنولوژی نیز بنماید. در این دوران استفاده از خدمات کارشناسان درجه اول بین‌المللی نظیر «راسل ایکاف»، تغییر ساختار سازمانی از وظیفه‌ای به ماتریسی و نوآوری در نظام حقوق کارکنان با هدف جذب و نگهداری افراد خبره سبب شد تا فعالیت‌های توسعه خدمات با سهولت و سرعت بیشتری ادامه یابد. در سال‌های پس از انقلاب و دوران جنگ، سازمان مدیریت صنعتی توانست با وجود دشواری‌های فراوان ناشی از شرایط خاص کشور، به حیات خود به عنوان بزرگترین و تنها موسسه خوداتکایی ارائه‌دهنده خدمات مدیریت ادامه دهد. پس از پایان جنگ و به منظور گسترش فعالیت‌ها، سازمان مدیریت صنعتی اقدام به جذب نیرو‌های جدید و گسترش شبکه مشاوران و کارشناسان ایرانی و خارجی خود نمود تا بتواند در راستای رسالت و اهداف خود گام بردارد. این سازمان در بیش از ۵۰ سال سپری شده از دوران حیات خود خدمات ارزشمندی در زمینه آموزش و مشاوره مدیران ارشد و میانی کشور ارائه داده و نتیجه آن پرورش مدیران توانمند و خبره در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و ماموریت‌های سازمان مدیریت صنعتی با دکتر محمدعلی محمدی، مدیرعامل این سازمان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود:

جناب آقای دکتر محمدی، لطفا در ابتدا عملکرد سازمان مدیریت صنعتی در سال های گذشته را توضیح دهید و بفرمایید این سازمان چه اقدامات مهمی در سال گذشته انجام داده است؟

عملکرد سازمان مدیریت صنعتی در سال‌های گذشته نوسان‌های قابل توجهی داشته و این نوسان‌ها، موجب شده این سازمان برای ثبات و تثبیت شرایط خود، درچارچوب رسالت خود یک سری اقدامات انجام دهد که به طور طبیعی هم به فلسفه وجودی وهم اهداف سازمان برمی گردد وهم به منابع درآمدی و هزینه‌های آن مرتبط می‌شود. در ابتدا شاید بهتر باشد فلسفه وجودی سازمان مدیریت صنعتی و رسالت و نقش آن را در جامعه مطرح نمایم و پس از آن می‌توان در مورد انتظارها از سازمان وعملکرد آن و اقدامات مهم صحبت کرد چراکه اگر فلسفه وجودی سازمان به خوبی تبیین نشود، ممکن است یک نگاه اقتصادی صرف مبنای نگاه ارزیابی از سازمان قرار بگیرد. هدف دولت از تاسیس سازمان مدیریت صنعتی در بیش از ۵۰ سال گذشته، کمک فکری، علمی و حرفه‌ای برای توسعه ظرفیت مدیریت در کشور با تاکید بر توسعه ظرفیت مدیریت در سطح بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها بود. لذا برای این منظور محدودیتی جهت ارائه حدمات به سازمانهای دولتی یا خصوصی قائل نشده و علاوه بر آن، تعاونی‌ها، نهادها، ارگان‌ها و هر مجموعه‌ای که هویت سازمانی دارد و حتی اقتصادی هم نباشد را شامل می‌شود. بنابراین دولت نگاه صرف اقتصادی در تاسیس سازمان مدیریت صنعتی نداشته ولی در عین حال سازمان باید برای تحقق تعهدات خود نسبت به جامعه از مسیر درآمدسازی، منابع مورد نیاز خود را تامین کند. سازمان مدیریت صنعتی از زمان آغاز به کار و در راستای تحقق فلسفه وجودی و رسالت خود در سه حوزه مدیریتی شامل مشاوره برای مدیران بنگاه‌ها و سازمان‌ها،آموزش برای توسعه توانمندی‌ها و قابلیت‌های مدیران و پژوهش برای درک نیاز واقعی سازمان‌های ایرانی، شرایط سازمان‌ها، مسائل پیش روی آنها و حصول اطمینان از اینکه خدمات سازمان مدیریت صنعتی مبتنی بر نیازها و تقاضاهای واقعی مدیران شکل گرفته و ارائه می‌شود، مشغول فعالیت بوده است.

بنابراین با وجود اینکه سازمان در هر سه حوزه فعال شد ولی نقش اساسی خود را در مشاوره می‌دید و حتی آموزش و پژوهش را پیامد خدمات مشاوره‌ای می‌دانست. با گذشت سال‌ها و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان مدیریت صنعتی، نوسان‌های زیادی را تجربه کرد تا اینکه در بعد آموزش برای اینکه بتواند کمک خود را به بنگاه‌ها و سازمان‌ها انجام دهد، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته چندین نوع آموزش را بر اساس نیازهای شناسایی شده جامعه، تعریف کرد. یک دسته از آموزش‌ها، آموزش‌های عالی است که به صورت بلندمدت برای مدیران رده بالا و میانی سازمان‌ها که به دنبال توسعه قابلیت‌ها، دانش و مهارت‌های خود برای مدیریت بهتر بنگاه‌ها و سازمان‌های خود و افزایش روز به روز بهره‌وری هستند تعریف شده است. یک دسته از آموزش‌های تخصصی و کوتاه‌مدت نیز وجود دارد که برای رفع نیازهای مشخص مدیران در سطوح مختلف سازمان‌ها و همینطور کارشناسان تدوین شده و دسته دیگر آموزش‌هایی است که به صورت کارگاه آموزشی و سمینار برگزار می‌شود و برای کسانی است که می‌خواهند در مدت زمان یک روزه و کوتاه، مطالب مفیدی را دریافت و وظایف محوله خود را در جایگاه مدیریت، بهتر ایفا نمایند. خدمات مشاوره ای سازمان نیز در حوزه‌های مختلف مدیریت استراتژیک، مدیریت تولید و عملیات، مدیریت بازرگانی و بازاریابی فروش، مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری، مدیریت منابع انسانی و … ارائه می‌شود. بنابراین سازمان برای پاسخگویی به نیازهای مشاوره‌ای آموزشی یاد شده ساختار خود را متناسب با توقعات و انتظارات مشتریان شکل داده و در هر یک از این حوزه‌ها سعی کرده انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشد و برای دستیابی به این منظور، به سمت شکل‌دهی تیم‌های تخصصی در حوزه مشاوره و تیم‌های علمی و آموزشی در حوزه‌های مختلف حرکت کرده است. سازمان مدیریت صنعتی در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ برای تحقق اهداف و اجرای تعهدات خود در قبال جامعه با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه بود که موجب شد در حد اهداف تعیین شده و انتظار ذی‌نفعان در برخی از حوزه‌ها ظاهر نشود. لذا فعالیت های بسیاری درطول دوسال گذشته انجام پذیرفت تاسازمان از نظر اقتصادی تقویت شود و بهتر بتواند رسالت واهداف متعالی خود را دنبال کند.ازجمله توجه به گروههای جدید مشتریان ومتقاضیان خدمات سازمان، بازنگری در روابط درون و بیرون سازمانی، توجه بیش ازپیش به مجموعه ذی نفعان سازمان، طراحی و ارائه خدمات جدید متناسب با نیازهای واقعی، توسعه ارتباطات بین المللی با مراکزمعتبرعلمی و حرفه ای درزمینه مدیریت.

به نظر شما جامعه به‌ ویژه قشر مدیران و کارشناسان چه توقع و انتظاری از سازمان مدیریت صنعتی دارند؟

توقع جامعه و مدیران و کارشناسان از سازمان مدیریت صنعتی این است که به بخشی از نیازها که بقیه مراکز آموزشی و مشاوره‌ای به آنها نپرداخته‌اند، بپردازد. به عبارت دیگر جامعه انتظار دارد این سازمان نقش مرجع را در حوزه‌های مشاوره‌مدیریت وآموزش های حرفه ای-کاربردی مدیریت بویژه مدیریت کسب وکار داشته باشد. در حوزه پژوهش نیز توقع این است که با شناخت موانع و مشکلات فضای کسب‌وکاروموانع ارتقائ بهره وری، راهکارهای مناسب را برای کاهش محدودیت‌هایی که در محیط وجود دارد و افزایش بهره وری واستفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها به مدیران ارائه کند‌. در بعد پژوهش، یک نگاه آینده‌شناسی نیز به طور طبیعی برای سازمان مطرح است به طوری که ما قرار نیست فقط نیازهای امروز مدیران را چه در حوزه مشاوره و چه حوزه آموزش پاسخ دهیم بلکه توجه عمده ما به تشخیص نیازهای آینده مدیران با توجه به روند اقتصاد دنیا و روند کسب‌وکارها ونحوه اداره سازمانهای کسب وکاردرآینده است و بر این اساس، خودمان را برای سرویس‌دهی متناسب با این روندها و تغییرات آماده می‌کنیم. بنابراین اعتقاد داریم باید به بالندگی هرچه بیشترمدیران برای مدیریت هر چه بهتر در دنیای امروز و آینده از طریق مشاوره، پژوهش و آموزش، کمک کنیم.

اهداف سازمان مدیریت صنعتی در سال ۹۵ چه بود؟

هدف‌گذاری سازمان در سال ۹۵ توسعه فعالیت‌ها و در سال ۹۴ مدیریت بهتر منابع و هزینه‌ها بود تا بتوانیم سازمان را در مسیر ارائه خدمات به جامعه با توانمندی و قابلیت‌های بالاتر و بیشتری آماده کنیم. آثار مدیریت بهتر مصرف منابع و هزینه‌ها باعث شد سازمان آمادگی و پشتوانه اقتصادی بهتری برای ارائه خدمات بیشتر در سال ۹۵ پیدا کند. در سال ۱۳۹۵حرکت به سمت توسعه کمی و کیفی فعالیت های سازمان ادامه پیدا کرد. رویکردهای کلان و استراتژیک سازمان برای ۵ سال آینده تعریف و نقشه راه سازمان تدوین شد. ما سعی می‌کنیم عملیات سازمان در قالب و جهت این رویکردهای استراتژیک و نقشه راه تعریف شده انجام و اجرایی شود. در سال ۱۳۹۵ ما در حوزه آموزش و به‌ویژه آموزش‌های عالی، ۱۸۳ هزار و ۳۰۳ نفرساعت دوره اجرا کردیم که این امر یک عملکرد خوب برای پاسخ به نیازهای آموزشی مدیران حوزه کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی بوده است. همچنین در این مدت ۷۹ دوره آموزشی عالی حرفه‌ای را برای مدیران اجرا کرده‌ایم. در حوزه دوره‌های عالی ما نخستین دوره آموزش ۵۰۰ مدیر تراز جهانی را با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و موسسات آموزشی خارجی برگزار کردیم و امیدوارم دوره های بعدی آن را با همکاری موسسات آموزشی بین‌المللی به زودی آغاز نماییم. همچنین در سال ۹۵ دوره‌های آموزشی عالی بازار سرمایه با بازنگری مجدد و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار، دوره‌های آموزشی بین‌المللی با کمک موسسات خارجی مانند دوره بازاریابی بین‌الملل و مدیریت صادرات، دوره آموزش عالی مدیریت حمل‌ونقل و دوره مدیریت اجرایی بانکداری توسعه‌ای را طراحی و اجرا کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد. ما در برگزاری دوره‌های آموزشی عالی چند رویکرد را دنبال می‌کنیم که پشتوانه خوبی برای تحقق برنامه‌های عملیاتی و آموزشی سازمان در حوزه آموزش باشد. یکی از رویکردها، گرایش به بین‌المللی‌سازی برنامه‌های سازمان با کمک همکاران و شرکای خارجی است و در این راستا اقدامات لازم برای عضویت سازمان در مراکز اعتباربخشی بین‌المللی به منظور ارزیابی و اعتباربخشی، انجام شده و خوشبختانه امروز دوره‌های آموزشی عالی سازمان مدیریت صنعتی مورد تایید سازمان WES در آمریکای شمالی قرار دارد.

یکی دیگر از رویکردهای ما در دوره آموزشهای عالی، توسعه شبکه اساتید است و در این راستا به دنبال استعدادیابی و جذب اساتید جوان و صاحب‌نظر برای استفاده از آنها در سازمان مرکزی و نمایندگی‌های سازمان درسراسرکشورهستیم. همچنین با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همکاری علمی را آغازکرده ایم که امیدواریم این همکاری در قالب دوره‌های عالی آموزشی در سال ۹۶ اجرایی گردد. گروه دوم، دوره‌های تخصصی و کاربردی سازمان است که در این دوره‌ها در سال ۱۳۹۵، ۳۵۰ هزار و ۸۷۷ نفرساعت در قالب ۵۳۸ دوره برای مدیران سطوح مختلف شامل سرپرستان، روسا و کارشناسان سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی اجرا کرده ایم. الحمدالله تقاضای رو به افزون را دردوره های تخصصی وکوتاه مدت داشتیم و برای سازمانها، موسسات وبنگاههای متعدد، دوره های آموزشی اختصاصی متناسب با نیازهای آنان برگزارکردیم.

در سال ۹۵ چه دوره‌های آموزشی جدیدی توسط سازمان مدیریت صنعتی طراحی و اجرا شد؟

همانطور که می‌دانید دوره‌های آموزشی این سازمان در قالب حوزه‌های استراتژیک، تولید، پروژه، بازرگانی، منابع انسانی، مالی و … اجرا می‌شود، ولی در سال گذشته سعی کردیم دوره‌های آموزشی تازه‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت. یکی از این دوره‌های جالب، دوره‌ای به نام «کارآفرینان فردا» بود که برای نوجوانان در محدوده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال اجرا شد و خوشبختانه از نتایج آن راضی بودیم و خانواده‌ها نیز ازفرایند و نتایج حاصله آن رضایت داشتند. هدف ما از برگزاری این دوره، آشناسازی جوانان و نوجوانان در سنین پایین با مفهوم درست کسب‌وکار و علاقه‌مند کردن آنان به حوزه کارآفرینی در آینده بود. دوره دیگر، دوره پرورش مدیران ترازجهانی بود که اجرای اولین دوره آن شروع شد و امیدواریم درسال ۹۶ چندین دوره اجرا کنیم. دوره مدیریت حمل و نقل طراحی و اجرای آن شروع شد، دوره مدیریت بهره وری با رویکرد نوین طراحی واجراشد، دوره مدیریت پخش وتوزیع طراحی وآماده اجراست وبسیاری دوره های دیگر که ازحوصله این گفتگو بیرون است. در برگزاری دوره‌های اختصاصی ما همچنان به دنبال شناسایی نیازهای واقعی جامعه هستیم و بر این اساس تیم طراحی دوره‌های آموزشی سازمان برای پاسخ به این نیازها اقدام می‌کند. بخشی از خدمات آموزشی سازمان در سال ۱۳۹۵ در قالب خانه مدیران و سخنرانی‌ها و گفت‌و‌گوهای مدیران شکل گرفت که ۲۱ برنامه معادل ۳۴۰۰ نفر ساعت آموزش در حوزه‌های مختلف بازاریابی و کسب‌وکار، اقتصاد، منابع انسانی، مالی، مسائل استراتژیک، فناوری اطلاعات، روانشناسی سازمانی و… را شامل می‌شد و خوشبختانه با استقبال خوب مدیران مواجه گردید.

سازمان مدیریت صنعتی در حوزه نشر چه فعالیت‌هایی داشته است؟

این سازمان یک بخش انتشارات کتاب و مجله نیز دارد که در حوزه مجله، نشریه‌ای به نام «تدبیر» از سال ۱۳۶۹ تاکنون منتشر می‌شود و در سال ۹۵، ۲۲ هزار نسخه از آن به چاپ رسیده است. همچنین در این مدت ۶۶ هزار جلد کتاب توسط سازمان چاپ شد که ۱۰ هزار جلد از این کتاب‌ها جدید و حدود ۴۵ هزار نسخه نیز تجدید چاپ بود.

جناب دکتر، لطفا اقدامات این سازمان در حوزه مشاوره در سال ۹۵ را تشریح کنید؟

قراردادهای مربوط به حوزه مشاوره و تحقیق، در سال گذشته ۵۳ درصد و از نظر میانگین مبلغ قراردادها ۶۹ درصد رشد داشته و ضریب کارایی منابع انسانی بخش مشاوره نسبت به سال قبل ۷ درصد بهبود پیدا کرده است. در عین حال سازمان در کنار پروژه‌های مربوط به بنگاه‌های اقتصادی، طرح‌های پیشنهادی کلان را به سازمان‌ها و نهادهای تاثیرگذار مانند سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان‌های صنایع استان‌ها، انجمن اصناف کشور و … ارائه داده و برای نمونه، طرح پیشنهادی سند استراتژیک صنعت خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارائه کرده است. در بخش مشاوره، دومین جایزه ملی انرژی در سال ۹۵ برگزار و خوشبختانه با استقبال خوب شرکت‌ها روبرو شد. اگرچه امیدواریم متقاضیان ارزیابی جایزه ملی انرژی به دلیل حساسیتی که موضوع مدیریت انرژی دارد روند افزایشی قابل توجهی داشته باشند. همچنین یکی از خدماتی که از سال ۹۵ آغاز شده، بحث مهندسی اجراست. این امر به علت اینکه همه قبول دارند مشکل اجرا داریم با استقبال خوبی از سوی مدیران اجرایی کشور مواجه شده است. در سازمانها زحمات زیادی برای مستندسازی، تدوین برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی کشیده می شود ولی موضوع اجر با مشکلات زیادی روبرو است. به نظر من، نگاه مهندسی اجرا، نگاه نتیجه‌گرا و رسیدن به دستاوردهای تعریف شده است و به تقویت فرهنگ اجرا در سازمان‌ها در جهت عملیاتی کردن حرف‌ها و شعارها و تحقق اهداف واقعی سازمان و جامعه کمک می‌کند و به همین دلیل سازمان مدیریت صنعتی این موضوع مهم را جدی گرفته و دنبال می کند تاانشاالله منشا اثر باشد.

در حوزه شرکت‌های سازنده آسانسور نیز مدلی برای ارزیابی ارائه کرده‌ایم که به تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و اجرای آن آغاز شده است.

سازمان مدیریت صنعتی در حوزه مشاوره و پژوهش مرکز رتبه‌بندی شرکت‌ها را تحت عنوان۱۰۰ imi تقریبا بیست سال پیش ایجاد کرده که در حال حاضر به imi500 تبدیل شده است و بر اساس آن ۵۰۰ شرکت برتر با استفاده از بیش از ۳۰ شاخص ارزیابی و معرفی می‌شوند. در این راستا در سال ۹۵، نوزدهمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های​ برتر را با حضور ۲۳۵ شرکت متقاضی برگزار کردیم که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمد وبه شرکت های برتر تندیس ولوح تقدیر اعطا گردید. مهمترین شاخص در این زمینه، فروش است و ایده اولیه آن از فورچون ۵۰۰ و موسسات برتر رده‌بندی در آمریکا، اروپا و ژاپن گرفته شده است ولی به مرور زمان روند تکاملی وملی خودش را طی کرده است.

مرکز تعالی سازمانی در سازمان مدیریت صنعتی، چه وظایفی بر عهده دارد؟

مرکز تعالی سازمانی یکی از واحدهای زیرمجموعه سازمان مدیریت صنعتی است که هدف آن ارزیابی سطح تعالی سازمان‌ها و ارائه بازخورد به آنها برای تعیین حوزه‌های بالقوه بهبود در مسیر تعالی است. مدل ارزیابی عملکرد این مرکز شباهت زیادی به مدل EFQM دارد و از ابتدای شکل‌گیری آن از همین مدل الگو گرفته شده است. در این راستا در سال ۱۳۹۵، چهاردهمین همایش تعالی سازمانی با حضور مسئولان و مدیران ارشد سازمانها وبنکاههای بزرگ، متوسط وکوچک برگزارشد که نتایج حاصل از ارزیابی حدود ۷۰ شرکت مطرح و به برگزیدگان با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و ریاست محترم هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ریاست محترم سازمان ملی بهره وری ایران وبرخی مسئولان و برخی از مدیران ارشد دیگرنظام، تندیس و لوح تقدیراعطا شد و با امید به خدا در سال ۹۶ الگوی تعالی سازمانی را با ویرایش جدیدی ارائه خواهیم کرد. در کنار این همایش که خوشبختانه با استقبال خوب جامعه به‌ ویژه مدیران ارشد بنگاه‌ها و سازمان‌های علاقمند به مبحث تعالی برگزار شد سه سمینار ترویجی و آموزش عمومی برای سازمان‌های متقاضی و ارزیابان و ۱۳ دوره آموزشی پرورش متخصصان تعالی سازمانی نیز برگزار کردیم.

سازمان مدیریت صنعتی جدا از سازمان مرکزی در تهران در ۲۵ استان هم نمایندگی دارد که این نمایندگی‌ها در سال‌های گذشته، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه کرده‌اند. این نمایندگی‌ها در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند و خوشبختانه توانسته‌ایم به نیازهای واقعی مدیران کسب‌وکار در دورترین نقاط کشور پاسخ دهیم. این موضوع و بهره‌مندی مدیران از خدمات سازمان مدیریت صنعتی در جای‌جای کشور برای این سازمان افتخار است و به همین دلیل فعالیت های این سازمان برای توسعه کشور، درحال توسعه است.

چه همایش‌ها و سمینارهایی در سال ۹۵ توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار شده و این سازمان چه تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی در این مدت با سازمان‌ها و شرکت‌ها منعقد کرده است؟

در سال ۱۳۹۵، مرکز مدیریت همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی بیش از ۲۰۰ برنامه و همایش را در فضای این سازمان برگزار کرد. از جمله دوازدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی که در آبان‌ماه سال گذشته با حضور حدود ۱۳۰۰ نفر از مدیران منابع انسانی و مدیران ارشد شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برگزار شد و یا هجدهمین همایش عرصه یادگیری مدیریت منابع انسانی که در خردادماه ۹۵ با استقبال خوب و حضور بیش از ۲۵۰ مدیر منابع انسانی در استان کرمان اجرا شد. در سال گذشته همایش‌های مهم دیگری از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به سفارش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیریت شهری به سفارش شهرداری تهران، صنعت پخش، مدیریت ریسک‌ و … توسط این سازمان برگزار شده است. همچنین سازمان مدیریت صنعتی در سال ۹۵ در نمایشگاه‌های مختلفی حضور داشته که نمایشگاه بورس و اوراق بهادار، نمایشگاه جانبی دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو، نمایشگاه پژوهش و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و … از آن جمله است. سازمان مدیریت صنعتی در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های خوبی را با چندین موسسه و مرکز مختلف از جمله سازمان بسیج سازندگی، انجمن مشاوران مدیریت ایران، تعاونی صنایع آبکاری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مپنا، وزارت ورزش و جوانان، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و… منعقد کرده است. با شرکت‌های خارجی مانند QPR، Frost & solivan , DQS , KPMG , Oil tech و … نیزتفاهم نامه همکاری منعقد کرده ایم.

ما در بخش ستاد و پشتیبانی نیز اقدامات بسیاری از جمله ۵۴۲۲ نفرساعت آموزش کارکنان انجام داده‌ایم که نسبت به سال قبل ۸۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. برگزاری کلاس‌های زبان انگلیسی برای سطوح مختلف کارکنان و اعزام برخی از همکاران بخش‌های مشاوره و آموزش به برنامه‌های سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) برای استفاده از دوره‌های آموزشی که سازمان ملی بهره‌وری ایران، بانی و بسترساز این امر بوده، وهمچنین بسترسازی برای استفاده ازفرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی درفرانسه از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده است. در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌‌ها نیز خوشبختانه سطح امنیت اطلاعات مبتنی بر استاندارد ISMS ارتقا پیدا کرده و زیرساخت‌های مهمی برای ذخیره ‌سازی داده‌ها و اطلاعات، پایداری سرویس‌ها، فناوری مجازی‌سازی، پلت‌فرم‌های نرم‌افزار‌ی و سخت‌افزاری و … توسعه پیدا کرده است.

به عنوان پرسش پایانی؛ سوال بنده این است که رویکردهای سازمان مدیریت صنعتی در سال ۹۶ چیست؟

خوشبختانه سازمان مدیریت صنعتی بر اساس نقشه راهی که هرساله بر اساس عملکرد و تغییر شرایط محیطی و انتخاب اهداف سازمان مورد بازنگری قرار می‌گیرد، حرکت می‌کند. ولی به طور کلی ما در سال ۹۶ به دنبال چند رویکرد مهم هستیم که از جمله آنها ارائه خدمات مدیریتی در سطح کلان و حاکمیتی و خدمت رسانی به همه موسسات و بنگاه‌های اقتصادی با تاکید بر موسسات بزرگ است و به طور طبیعی این کار با استفاده از شبکه‌ای از مشاوران انجام خواهد شد. رویکرد ما ارائه خدمات متمایز و متفاوت از بقیه مراکز مشاوره ای و آموزشی داخلی است و به شدت به دنبال همکاری‌های بین‌المللی استراتژیک با مراکز و سازمان‌های برتر، شناخته شده و معتبر و بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی آنها هستیم و عزم خود را برای ارتقاء توان و قابلیت مدیران ارشد و میانی صنایع استراتژیک در سطح کلاس جهانی جزم کرده‌ایم. چراکه اعتقاد داریم مدیران ما مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر از جمله ورزشکاران، هنرمندان و… باید توانایی رقابت در مسابقات جهانی را داشته باشند و این امر راز موفقیت ما در دنیا و اقتصاد جهانی خواهد بود. بنابراین امیدوارم بتوانیم سهم خود را از اقتصاد و کسب‌وکار جهانی با وجود مدیران قوی، خبره و شایسته بگیریم. یکی از رویکردهای بسیار مهم ما در سال ۱۳۹۶ توسعه شبکه همکاران سازمان مدیریت صنعتی و بهره‌گیری از ظرفیت خبرگان علوم مدیریت، کسب‌وکار، صنعت، خدمات و در نهایت تمرکز بر پندارهای تازه کسب‌وکار و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات است.

ما علاقمندیم نقش خود را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در چارچوب سیاست‌های ۲۴ گانه ابلاغی مقام معظم رهبری به درستی تعریف و اجرا کنیم و درکنارکمک به توسعه نظام های مدیریت ومدیران کسب وکار در بخش خصوصی ودولتی، به دولت محترم نیز برای توانمندتر کردن مدیران و دست‌اندرکاران مرتبط با حوزه اقتصاد وکسب‌وکار یاری برسانیم. ما قصد داریم به دولت برای تحقق نگاه برون‌زایی در اقتصاد مقاومتی، ورود به عرصه جهانی و اثبات شایستگی جامعه ایرانی در دنیا از طریق توسعه کسب‌وکار، صادرات و تقویت بنیان‌های نظام مدیریت درون‌سازمانی و درون‌بنگاهی در راستای موضوع درون‌زایی اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. از این راه است که می‌توانیم به کسب‌وکار با ثبات و نتایج توسعه اقتصادی اجتماعی پایدار در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ در کشور دست یابیم انشاالله. سازمان مدیریت صنعتی نقش کلیدی خود را در توسعه ظرفیت مدیریت برای تحقق این مهم بسیار اساسی و کلیدی می‌داند و امیدوار است با توسعه شایستگی وافزایش اثربخشی حضورخود درفرایند پیشرفت اقتصادی اجتماعی و تحقق اهداف برنامه ششم توسعه کشور، حاکمیت، دولت و جامعه رابه حمایت هرچه بیشتر از این سازمان ترغیب نماید.

جناب دکتر، از اینکه وقت خود را در اختیار دانش نفت قرار دادید کمال تشکر را دارم.

منبع : دانش نفت