چشم عسلویه به آخرین مشعل روشن شد

فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی که قرار است به زودی افتتاح شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ملی به شمار می‌رود و ایران توانسته بخش قابل توجهی از این پروژه را به سمت بومی پیش ببرد. یکی از موضوعاتی که در این پروژه به وجود آمد، زمان افتتاح این دو فاز در بزرگترین میدان مشترک گازی دنیا بود.

به گزارش ایدرونیوز ، به گفته مسئولان ابتدا قرار بود این پروژه در سال ۹۵ افتتاح شود اما این اتفاق رخ نداد و اعلام شد در فروردین امسال این پروژه افتتاح می‌شود. در روزهای گذشته اما برخی از شنیده‌ها حکایت از زمان دیگری برای افتتاح داشت.

چشم عسلویه به آخرین مشعل روشن شد

چشم عسلویه به آخرین مشعل روشن شد

منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو» در این باره توضیح داد: فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی متاسفانه در زمان تعیین شده به بهره‌برداری نرسیده اما این اتفاق که شرکت ملی نفت ایران برای انجام پروژه‌های خود با سازندگان ایرانی (داخلی)قرارداد بسته بسیار مبارک است.

معظمی درباره حجم مالی و مدت زمان متعارف تعیین شده برای اجرای پروژه ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز گفت: حجم مالی فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ۴/۵میلیارد دلار بوده، همچنین زمان تعیین شده برای این پروژه حدود ۹۰ ماه بود اما زمان اجرایی شدن حدود ۴/۵ تا ۵ ماه به طول انجامیده است.

نقش داخلی در فاز ۱۷ و ۱۸
با این حال آنچه در اجرا و ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ اهمیت قابل توجهی می‌تواند داشته باشد، نقش واحدهای داخلی در ساخت این پروژه بزرگ است. پروژه‌ای که کارشناسان دولت‌های قبلی تصور نمی‌کردند ایران روزی به چنین توانی در اجرای پروژه‌های گازی برسد.

فرداد دلیری، عضو هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره وضعیت همکاری ایران در پروژه‌های پارس جنوبی به گسترش صنعت توضیح داد: توان مهندسی و ساخت تجهیزات ایران در سال‌های گذشته رشد مناسبی داشت و اکنون بخش قابل توجهی از نیاز فازهای پارس جنوبی در داخل کشور برطرف می‌شود.

دلیری با اشاره به نقش ایدرو در فازهای ۱۷ و ۱۸ گفت: ایدرو در این پروژه رهبر کنسرسیوم است و مهندسان ایرانی توانستند حتی در قراردادهای خارجی هم زمینه را فراهم کنند که بر اساس آن توان و دانش فنی واحدهای داخلی افزایش یابد.

وی به این پرسش که شیوه همکاری‌های بین‌المللی در منطقه پارس جنوبی با استفاده از چه الگویی است، پاسخ داد: یکی از موضوعاتی که در این زمینه اهمیت دارد، نقش مدیریتی شرکت‌های خارجی است. برای آنها توجیه اقتصادی ندارد که در ساخت و تامین تجهیزات ورود کنند، بر این اساس شرکت‌های خارجی، نقش مدیریتی در این پروژه‌ها دارند و ساخت و اجرا به عهده واحدهای داخلی است.

اکنون رشد این حوزه در ایران به گونه‌ای است که نیاز چندانی به خارجی‌ها نداریم و فقط چند نوع از تجهیزات است که ایران باید وارد کند. این عضو هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه در بخش ساخت ماشین‌آلات هنوز مشکلاتی وجود دارد، گفت: با اینکه در بخش ساخت و تولید ماشین‌آلات مورد نیاز پارس جنوبی پیشرفت‌های مناسبی حاصل شده اما هنوز توان داخل کشور به حدی نرسیده که بتواند تمام ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کند.

به این دلیل در حوزه ماشین‌آلات هنوز به واردات نیاز داریم. وی همچنین درباره توان داخلی این‌گونه توضیح داد: اکنون در داخل کشور کمپرسورها، توربین‌ها و ابزار دقیق که بین ۵۵ تا ۶۰ درصد این بخش را تشکیل می‌دهد تولید می‌شود.

همچنین از دیگر نیازهایی که ایران به خارجی‌ها دارد، لوله‌ها و اتصالات است. در این بخش هنوز برخی نارسایی‌ها وجود دارد که باعث می‌شود ایران لوله‌ها و اتصالات انتقال گاز را از خارج کشور تامین کند.

دلیری با اشاره به اینکه یکی از وظایف وزارت نفت ایجاد التزام برای همکاری خارجی‌ها با واحدهای داخلی است، گفت: وزارت نفت در این دوره عملکرد مناسبی داشته و توانسته شرکت‌های خارجی را مجاب کند تا در داخل ایران همتا داشته باشند. این سیاست باعث می‌شود توان واحدهای داخلی در همکاری با خارجی‌ها افزایش یابد و رفته‌رفته ایران بتواند در مدیریت پروژه‌های کلان حرفی برای گفتن داشته باشد.

رکوردهای فاز ۱۷ و ۱۸
چندی پیش سرپرست طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ میدان پارس جنوبی به خبرنگاران گفت: با انجام عملیات راه‌اندازی در مدت ۲۶ روز و با توجه به شرایط بد آب و هوایی در یک ماه گذشته، سکوی۵۰۰ میلیون فوت‌مکعبی فاز ۱۷ با ثبت رکوردی جدید به بهره‌برداری رسید.

محمدرضا چلیپا افزود: عملیات نصب و راه‌اندازی با توجه به شرایط جوی و محدودیت رفت و آمد کارکنان به بیش از دو ماه زمان نیاز داشته است. وی گفت: سکوی ۲هزار و ۳۰۰ تنی فاز ۱۷ در مجموع با بیش از ۹ میلیون نفر ساعت کار و بهره‌مندی از ۷۵ درصد توان داخلی به منظور تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی، ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و صد تن گوگرد طراحی شده است.

این عملیات نخستین رکورد مهندسان ایرانی در ساخت فاز ۱۷ و ۱۸ بود. در روزهای گذشته نیز مسئولان از ثبت رکورد دیگری در عسلویه خبر دادند. مدیرعامل شرکت مبین سازه‌گستر خلیج‌فارس، از توابع مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) از اتمام عملیات فلرینگ (گازرسانی به مشعل و شعله‌ورکردن آن) سکوی ۱۷B پارس جنوبی با ثبت رکورد جدید جهانی خبر داد.

بابک عباسپور در نشست خبری گفت: رکورد قبلی عملیات فلرینگ پیش از این با ۳۴ روز در اختیار شرکت شل انگلیس بود که کارکنان و متخصصان مبین سازه‌گستر خلیج‌فارس موفق شدند با انجام این عملیات در مدت ۲۶ روز رکورد جدیدی به نام ایزوایکو ثبت کنند.

به گفته وی، عملیات فلرینگ سکوی ۱۷B در حالی با ثبت رکورد جدید و جهانی انجام شد که این عملیات با توجه به شرایط جوی و محدودیت رفت و آمد پرسنل و دیگر شرایط به بیش از دو ماه زمان نیاز داشته است.

مدیرعامل شرکت مبین سازه‌گستر خلیج‌فارس ادامه داد: سکوی ۲هزار و ۳۰۰ تنی ۱۷B دومین و آخرین سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی است. وی اضافه کرد: ۷۵ درصد ایرانی‌سازی EPC که پیش از این عملیات ساخت آن در یارد ایزوایکو انجام شده بود با اتمام عملیات فلرینگ و ظرفیت ۵۰۰ میلیون مترمکعبی هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

براساس این گزارش، ایران علاوه بر اینکه در ساخت و تولید قطعات مورد نیاز این دو فاز به توانایی قابل توجهی دست یافت در سیستم مدیریت پروژه‌های کلان که در دنیا به «جی سی» معروف هستند نیز تجربه بااهمیتی را کسب کرد.

تجربیات شرکت‌های داخلی در این پروژه می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه دیگر میدان‌های گازی باشد. پس از افتتاح این فازها ایران می‌تواند به اندازه قطر از میدان گازی مشترک پارس جنوبی برداشت داشته باشد، هرچند قطر از سال‌ها پیش برداشت از این میدان مشترک را شروع کرده بود.