مدیر عامل مگفا در گفتگو با ایدرو نیوز:

تعامل با شرکت‌های معتبر جهانی برای مگفا بسیار حائز اهمیت است

توجه به این‌که فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو فناوری‌های HighTec است، تعامل با شرکت‌های معتبر جهانی برای مگفا بسیار حائز اهمیت است. متناسب با تنوع فعالیت‌های مگفا، این‌گونه تعاملات نیز در این شرکت، گسترده است

هرچند فعالیت مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا ) معطوف به داخل کشور است اما همکاری های بین المللی این شرکت بویژه بعد از برجام روند مطلوبی را طی می کند و در این خصوص برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای ارائه‌ی خدمات متنوع‌تر به شرکت‌های به‌ویژه فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات نیز صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۶ بخش بزرگی از آن‌ها به مرحله‌ی اجرا برسد.

مهندس انبیائی مدیر عامل شرکت مگفا- از شرکت های تابعه ایدرو -با اعلام مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ایدرو از دیگر فعالیت های این شرکت و برنامه های آتی ان سخن گفت.مشروح این گفتگو در ذیل آورده می شود:

مهندس انبیائی مدیر عامل شرکت مگفا

مهندس انبیائی مدیر عامل شرکت مگفا

فعالیت شرکت مگفا شامل چه حوزه‌هایی می‌شود؟
فعالیت‌های مگفا را می‌توان در سه حوزه‌ی کلان دسته‌بندی نمود؛ حوزه‌ی کلان اول، بخش‌های کسب‌وکاری است که ارائه‌دهنده‌ی خدمات به مشتریان مختلف هستند.

ارائه‌ی خدمات پیام‌دهی و یادگیری الکترونیکی در این حوزه‌ی کلان قرار می‌گیرند. حوزه‌ی کلان دوم، انجام پروژه‌های حوزه‌ی فناوری اطلاعات است. انجام پروژه‌های مشاوره در غالب زمینه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت، راهبری و نظارت بر طرح‌های بزرگ فاوا، ارائه‌ی خدمات ژئوماتیکس و مدیریت اطلاعات مکانی، ویدئو کنفرانس و نظارت تصویری، خدمات زیرساخت مراکز داده، شبکه و امنیت، سیستم‌های موقعیت‌یاب، پردازش ابری و … در این حوزه‌ی کلان قرار می‌گیرد. حوزه‌ی کلان سوم، به سرمایه‌گذاری و مشارکت با بخش خصوصی به‌منظور گسترش صنعت و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور اختصاص دارد.

باتوجه به فراگیر شدن تعاملات بین‌المللی ایدرو و شرکت‌های تابعه و بهره‌گیری از دانش فنی سرمایه‌گذاران خارجی، آیا مگفا تعاملات بین‌المللی دارد؟
باتوجه به این‌که فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو فناوری‌های HighTec است، تعامل با شرکت‌های معتبر جهانی برای مگفا بسیار حائز اهمیت است. متناسب با تنوع فعالیت‌های مگفا، این‌گونه تعاملات نیز در این شرکت، گسترده است؛ در برخی از پروژه‌ها، انجام پروژه نیازمند بهره‌گیری از دانش فنی شرکای خارجی بوده است که معمولا، براساس تفاهم‌نامه‌هایی برای یک پروژه و یا برای یک مدت، از خدمات این شرکای خارجی برای پروژه‌های مختلف که عموما در گروه پروژه‌های مشاوره قرار می‌گیرند، استفاده شده است.

طی سال‌های اخیر، مگفا به شکل‌های مختلف نمایندگی شرکت‌های خارجی ارائه‌دهنده‌ی محصولات را داشته است که به‌طور مثال، جزئیات ارتباط با شرکت AVer در پورتال اطلاع‌رسانی مگفا، ارائه شده است.

در حوزه‌ی اینترنت چیزها (IoT) نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری خوبی با نمایندگان شرکای اروپایی و چینی به امضاء رسیده است. شکل دیگر ارتباط که به‌ویژه در ۱-۲ سال اخیر، پررنگ شده است، به سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی توجه دارد که سرمایه‌گذاری مشترک در افغانستان و سرمایه‌گذاری با یک شرکت اروپایی در ایجاد یک پروژه‌ی بزرگ زیرساختی کشور دو مورد فعال است که مذاکرات مربوط به ایجاد مقدمات شراکت‌ها در حال انجام است.

در حوزه‌ی فین‌تک نیز تعاملات گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری مشترک صورت گرفته که امیدواری برای به نتیجه رسیدن برخی از آن‌ها در حال حاضر، پررنگ است. در حوزه یادگیری الکترونیکی نیز تفاهم نامه¬های همکاری خوبی با شرکای اروپایی به امضاء رسیده است، که در این زمینه می¬توان به شرکت¬های Prime Learning ایرلند، شرکت Iact ایرلند و آکادمی توف ایران – آلمان اشاره کرد.

واحد یادگیری الکترونیکی شرکت مگفا طی سال¬های اخیر برای اولین بار موفق به عقد قرار داد با یکی از وزارتخانه¬های افغانستان گردید و طی این قرارداد ۴ کتاب مقطع تحصیلی ۱۲ را به صورت الکترونیکی تولید و در قالب CD آموزشی ارائه نمود.

تا چه اندازه‌ای مگفا در بازارهای بین‌المللی شناخته شده است؟
باتوجه به وجود تحریم¬ها در سال¬های گذشته به ویژه در حوزه¬های ICT و Hightech مگفا در سال‌های اخیر فعالیت منسجمی در سطح بین‌المللی بجز با برخی شرکت¬های ارائه دهنده دوره¬های آموزش الکترونیکی نداشته است. در دوره پس از برجام و در حال حاضر فعالیت برای همکاری با شرکت¬های معتبر ادامه دارد که برخی از آنها به انعقاد تفاهم نامه رسیده است. بصورت کلی حوزه فعالیت مگفا معطوف به داخل کشور بوده است.

چقدر از شرکت‌های داخلی با مگفا در حوزه‌های تخصصی همکاری دارند و از آن خدمات می‌گیرند؟
تنوع شرکت‌های داخلی که از خدمات مگفا استفاده می‌کنند بسیار گسترده است. بخشی از این موضوع، به خدمات پیام‌رسانی و یادگیری الکترونیکی بازمی‌گردد؛ به‌طور مثال، شرکت‌های نرم‌افزاری متنوعی خدمات پیام‌رسانی مربوط به سامانه‌های نرم‌افزاری خود را از مگفا دریافت می‌کنند. برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای ارائه‌ی خدمات متنوع‌تر به شرکت‌های به‌ویژه فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات نیز صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۶ بخش بزرگی از آن‌ها به مرحله‌ی اجرا برسد.

چقدر نوآوری و حرکت با پدیده‌های تازه‌ی دنیای فناوری‌های روز در مگفا مورد توجه قرار دارد؟
چنان‌که پیش‌تر توضیح داده شد به‌دلیل زمینه‌ی اصلی فعالیت‌های مگفا که فناوری اطلاعات و ارتباطات است، عدم توجه به پدیده‌های روز دنیای فناوری، به سرعت باعث افول شرکت خواهد شد. به همین دلیل، در سنوات اخیر و به‌ویژه، در برنامه‌ریزی سال ۱۳۹۶ مگفا، توجه ویژه‌ای به آشنایی با فناوری‌های روز، انتقال دانش و فناوری روز به مگفا و تخصیص بودجه‌ی قابل توجه به فعالیت‌های تحقیق و توسعه به‌منظور به‌کارگیری فناوری‌های نوین در کسب‌وکاری نوین شده است.

آیا با شرکت‌های تابعه‌ی ایدرو، همکاری دارید؟
همکاری با شرکت‌های تابعه ایدرو، بخش کمی از فعالیت‌های مگفا را دربر می‌گیرد و می‌توان گفت به‌جز یک شرکت مشترک با ایران‌خودرو، این تعاملات در سنوات اخیر، پراکنده و موردی بوده است. شرکت مگفا آمادگی دارد خدمات خود را به تمامی شرکت¬های تابعه ایدرو ارائه و گسترش دهد. و این مسئله نیازمند محوریت ایدرو می¬باشد که شرکت¬های تابعه، خدمات مورد نیاز خود را در مرحله اول بصورت داخل سازمانی دریافت نمایند. متأسفانه در حال حاضر همکاری بین شرکت¬ها بسیار ضعیف و کمرنگ است.