معاون توسعه سرمایه گذاریهای صنعتی ایدرو در چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو:

حاشیه سود خدمات پس از فروش ، از فروش خودرو پیشی گرفته است

بخش فروش و خدمات پس از فروش در چارچوب مباحث مربوط به ساخت خودرو حائز اهمیت زیادی است و امکان توسعه بهینه و رقابت پذیر صنعت خودرو بدون توجه به این بخش امکان پذیر نیست.

حاشیه سود خدمات پس از فروش ، از فروش خودرو پیشی گرفته است

به گزارش ایدرونیوز ، دکتر دلیری عضو هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون توسعه سرمایه گذاریهای صنعتی این سازمان گفت : در حال حاضر خوشبختانه ما با توجه به پتانسیل تولید یک میلیون و پانصد هزار خودرو در سال امکان مهندسی ، طراحی ، توسعه خودرو و خدمات پس از فروش را به طور گسترده در اختیار داریم و با توجه به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی که با مشارکت ها و انتقال تکنولوژی بوجود می آید صنعت خودروی ما موقعیت خوبی دارد .

معاون توسعه سرمایه گذاری ایدرو با اشاره به اینکه حاشیه سود صنعت خودرو در زنجیره تامین به دلیل رقابت های بسیار شدید ر حال کم شدن است گفت : حاشیه سود خدمات پس از فروش رو به افزایش است .
وی تصریح کرد : در حال حاضر گردش مالی بخش خدمات پس از فروش ۲۵درصد کل گردش مالی زنجیره تولید خودرو است ولی ۵۰درصد سود کل زنجیره خودروسازی در اختیار این بخش است .
دکتر دلیری گفت : در حال حاضر شرکت های بین المللی و معتبر در حوزه خودروسازی به خدمات پس از فروش اهمیت ویژه ای می دهند و توجه شان نسبت به تولید مدل های جدید خودرو کاهش یافته است بنابراین با ورود بازیگران جدیدی در حوزه خدمات پس از فروش ، رقابت برای قطعه سازان و خودرو سازان بیشتز شده است .
معاون ایدرو با بیان اینکه توجه به زیرساخت ها در خدمات پس از فروش از جمله تعمیرگاه ها ، تجهیزات ، وجود فضاهای مناسب ، استفاده از فناوری اطلاعات ، در حوزه خدمات پس از فروش شدت پیدا کرده افزود : با این حال باید به نیروی انسانی هم به لحاظ تعداد کارکنان و هم به لحاظ آموزش ها و مهارت ها اهتمام بیشتری نشان داده شود.
وی گفت : خدمات پس از فروش در واقع نشانه ای از تعامل انسانها با یکدیگر است و مدیریت رابطه با مشتریان است بنابراین باید نسبت به جلب و جذب مشتری ، حفظ مشتری و کسب وفاداری مشتری توجه ویژه ای شود .
دکتر دلیری گفت : فرایندهای جدید در حوزه خدمات پس از فروش از جمله ثبت نام قبلی از طریق اینترنت برای بهره مندی از خدمات پس از فروش کم کم جای خود را در این روند پیدا می کند و آمارها نشان می دهد نسبت رضایت مشتریان در این حوزه در مقایسه با مشتریان فوری رو به افزایش است.
وی گفت : خدمات مازاد ، تخفیف ها و ثبت نام پیش دستانه ( Advanced Bookings ) بخشی از فرآیندهای جدید است که موجب حذب مشتری و کسب وفاداری او برای مراجعه مجدد است .
وی در پایان سخنان خود گفت : امیدواریم خدمات پس از فروش در ایران با خدمات پس از فروش ارائه شده از سوی شرکت های بین المللی هم تراز گردد .