معاون بازرگانی مجتمع صنعتی اسفراین د رگفتگو با ایدرو نیوز:

اجرایی شدن برجام ، تعاملات صادراتی را تسهیل کرد

معاون بازرگاین مجتمع صنعتی اسفراین گفت اجرایی شدن روند برجام باعث شد بستر مناسبی در جهت تسهیل تعاملات بین المللی و صادرات محصولات این مجتمع ایجاد شود

اجرایی شدن برجام ، تعاملات صادراتی را تسهیل کرد

به گزارش ایدرو نیوز مهندس علیرضا رحمانی معاون بازرگانی مجتمع صنعتی اسفراین طی گفتگویی با خبرنگار ضمن اعلام این مطلب افزود با افزایش نرخ ارز بهای خریدبسیاری از مواد اولیه وارداتی افزایش قابل توجهی یافت .
مشروح این گفتگو در ذیل می اید:

– به طور کلی، مشکلات و چالش های جدی حوزه فولاد چیست؟
رکود حاکم بر صنعت کشور ،نداشتن سرمایه در گردش کافی، ،تعرفه پایین واردات فولاد آلیاژی ،عدم حمایت کافی از صادرات از مهمترین چالشهای حوزه فولاد آلیاژی است.

– واردات بی رویه چه تأثیری بر فروش محصولات مجتمع صنعتی اسفراین گذاشته است؟
بسیاری از صنایع بدلیل واردات بی رویه خصوصا از کشور چین و فروش اعتباری و ارزان توسط تولید کنندگان این کشور در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.
– وضعیت صادرات ونیازهای عمده حوزه بازرگانی مجتمع صنعتی اسفراین را تشریح فرمایید.
صادرات در حال حاضر به کشورهای ترکیه و آلمان انجام میشود.در سال جاری بدلیل اجرایی شدن برجام و ایجاد بستر برای تعاملات صادراتی اعم ازامکان گشایش اعتبارات اسنادی،انتقال ارز و… صادرات به کشورآلمان شروع و در ۶ ماهه دوم سال به کشورترکیه افزایش یافت.

– افزایش نرخ ارز چه مشکلاتی در حوزه بازرگانی ایجاد نموده است ؟
با افزایش نرخ ارز بهای خریدبسیاری از مواد اولیه وارداتی افزایش قابل توجهی یافت و باعث شد قیمت تمام شده محصولات مجتمع افزایش قابل ملاحظه ای یاید.اگرچه باعث افزایش صادرات محصولات گردید.

– وضعیت رکود بازار محصولات فولادی راتشریح فرماییدو راه کارهای گذر از این شرایط چیست؟
رکود در بازار فولادآلیاژی همچنان ادامه دارد و بدلیل رکود در بازار مسکن ،فولاد،صنایع ،معادن وبسیاری از صنایع تولیدی با ظرفیت حداقل در حال تولید بوده لذا مصرف فولاد آلیاژی به شدت کاهش یافته و این موضوع باعث شده محصولات از انبارمجتمع به انبار عمده فروشان و خرده فروشان منتقل و سهم کمی از آن مصرف شود.

در انتهای هرسال عمده فروشان خریدهای سال آتی خودرا انجام میدهند ولی در سال جاری بدلیل ادامه رکود،تاکنون اثری از تقاضای پایان سال نیست.یکی از راههای گذر از این بحران افزایش صادرات و جلوگیری از واردات با استفاده از سیاستهای حمایتی دولت میباشد.

بالا بردن مصرف کالا و خدمات چه در بخش دولتی و چه خصوصی با روش ها و ابزارهای گوناگون میتواند محرک اقتصاد باشد.راهکارهای عملیاتی که مردم را مجبور به مصرف و کاهش پس انداز نماید از اقداماتی است که دولت میتواند سریعا ان را عملیاتی کند.در اقتصادی که دولتی است و مصرف کننده اصلی خود دولت است اجرای این روش بسیار سریعتر قابل انجام است.

– ابزارهای تبلیغاتی مؤثر درخصوص گسترش برند مجتمع صنعتی اسفراین را بیان فرمایید
ونمایشگاهها چه فرصتی را برای ارائه توانمندیهای مجتمع صنعتی اسفراین فراهم می کنند؟در صنعت فولاد آلیاژی عامل اصلی ایجاد برند کیفیت و زمان تحویل میباشد.گرچه قیمت نیز یکی از عوامل اصلی است ولی در خیلی از بازارها به عنون عاملی کم اهمیت محسوب میشود.اعتمادمشتریان بسیارحائز اهمیت است لذا دو عامل کیفیت و زمان تحویل مهمترین عوامل در شکل گیری این اعتماد است.

– بازار هدف مجتمع صنعتی اسفراین کجاست وچه برنامه هایی را برای فروش بیشتر محصولات مجتمع دارید؟
بازار هدف مجتمع صنعتی اسفراین در داخل کشور صنایع نیروگاهی،نفت و گاز و پتروشیمی ،معادن و فولاد،حمل و نقل وریلی است.در خارج از کشور بازار آلمان ،ایتالیا و ترکیه از مهمترین بازارهای صادراتی است.جذب متخصصان حوزهای مذکور از برنامه های مجتمع است که اقدامات موثری نیز در این زمینه انجام شده است.حضور در نمایشگاههای تخصصی داخلی و خارجی از اقدامات مهم در این حوزه هاست.

– با توجه به اهمیت بخش بازاریابی، برنامه های حوزه بازرگانی درخصوص تقویت این بخش چیست؟
تقویت بازاریابی فقط با جذب نیروهای متخصص که به عملیات شرکت آشنایی کافی داشته و فروش شرکت را بسیار خوب بشناسند امکان پذیر است .در داخل کشور متخصصینی که بابازارهای مختلف شرکت آشنایی کافی داشته وعملیات شرکت را نیز به خوبی بشناسند بسیار اندک اند، لذا با جذب نیروهایی که بتوانند فعالیت فروش جاری مجتمع را انجام داده و فعالیتهای جاری مختل نشودو شیفت نیروهای باتجربه فعلی بسوی بازاریابی یکی از را حل های عملی تقویت حوزه بازاریابی است که در دستور کارشرکت قرار گرفته است.

– درخصوص سامان دهی وبهینه سازی فرآیند خرید و تأمین کالا و خدمات ، چه برنامه هایی دارید؟
متاسفانه بدلیل نداشتن سرمایه در گردش کافی موانع بسیار زیادبرای اخذ تسهیلات بانکی و سهم بالای مطالبات شرکت از برخی از مشتریان باعث شده تامین کالا و خدمات با مشکلات زیادی مواجه شود. خرید از تامین کنندگان معتبر ، انعقاد قراردادهای بلند مدت و خرید کیفی و اقتصادی، ارزیابی مستمرتامین کنندگان کالا و خدمات از اهم برنامه ها است.