ماموریت جدید ایدرو برای ایمنی صنایع

امروزه صنایع با حوادث و خطرات مختلف و جدیدی روبه‌رو هستند که جبران خسارت برای آنها بسیار هزینه‌بر است.

به گزارش ایدرونیوز ، علاوه‌بر این، تغییر ماشین‌آلات، محل‌های کاری جدید و فرآیندهای کاری متفاوت مزید بر علت است. این امر موجب می‌شود تا مدیریت هرگز نتواند افراد و بخش‌های زیر نظر خود را ایمن نگه دارد. به این منظور، کمیته عالی بهداشت، محیط‌زیست ایمنی، و انرژی ایدرو با هدف ارزیابی ایمنی سازمان‌ها و صنایع تشکیل شد. اعضای این کمیته درنظر دارند استاندارد یکسانی برای تمامی سازمان‌ها و صنایع سازمان‌های زیرمجموعه ایدرو تدوین کنند. اهداف کلی این کمیته عملیاتی کردن وظایف محول ازجمله اهتمام و جدیت کامل فرآیند استقرار HSE-MASTERPLAN وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

اهداف کلی تشکیل این کمیته فرهنگی، رعایت الزامات زیست‌محیطی در طرح‌ها و پروژه‌های سازمان، بازبینی فرآیند خرید لوازم اداری سازمان براساس معیارها و استانداردهای ایمنی و ارگونومی، روند مصرف انرژی در سازمان، معاینه دوره‌ای کارکنان سازمان، تشکیل کارگروه دوستدار محیط‌زیست، آموزش اچ‌اس‌ای‌ای کارکنان، بهداشت و برنامه غذایی رستوران، استراتژی راهبری برای پیگیری و اجرای مصوبات کمیته درنظر گرفته‌شده است و در نهایت، گزارش این کمیته به مدیریت و معاونت‌های سازمان ارسال خواهد شد.

تدوین استاندارد یکسان
امیر نوفلاح، رییس امور بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تشکیل ۳ کمیته ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی، بحران و پدافند غیرعامل را از الزامات قانونی سازمان‌ها دانست و به گسترش صنعت گفت: کمیته بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی پیوسته در سازمان فعال خواهد بود. این کمیته بر فرآیندهای روزانه و رعایت الزامات قانونی نظارت می‌کند. علت وجود پیوسته چنین کمیته‌ای، رعایت دو موضوع مهم ایمنی و بهداشت کارکنان سازمان و الزامات زیست‌محیطی برای اجرای پروژه‌ها است.

نوفلاح با تاکید بر اینکه عملیاتی کردن پروژه‌ها به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و الزامات ایمنی و بهداشتی نیاز دارد، افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با فعال کردن کمیته بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی درنظر دارد با تهیه گزارشی از سازمان‌ها و صنایع زیرمجموعه ایدرو، نقشه راهبردی اچ‌اس‌ای‌ای را برای اجرای طرح‌های سازمانی و صنایع تدوین کند. تمامی شرکت‌های وابسته و مجریان پروژه‌های فعال موظف به رعایت این آیین‌نامه و روش‌های اجرایی آن خواهند بود. برای هرچه بهتر اجرا کردن فعالیت‌ها به رعایت استانداردهای یکپارچه از سوی سازمان‌ها و صنایع واسطه نیاز است. برای این منظور، با وجود چنین نقشه‌ای، سازمان‌ها و صنایع برنامه‌های خود را در آینده مطابق با استانداردهای منطقی و فنی پیش خواهند برد.

رییس امور بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی ایدرو با اشاره به اینکه کمیته اچ‌اس‌ای‌ای استانداردها را تدوین می‌کند و به تمامی سازمان‌ها و صنایع زیرمجموعه ایدرو ابلاغ خواهد شد، گفت: تشکیل چنین کمیته‌ای نخستین قدم برای رعایت اصولی استانداردهای اچ‌اس‌ای‌ای در صنایع خواهد بود. هرچند قبل از این، مدیران سازمان و صنایع دانش و تجربه رعایت اصول ایمنی را داشته‌اند و پیروی از این الزامات را در دستور کار خود قرار داده‌اند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بنابر ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت شیوه‌نامه یکسانی برای شرکت‌های وابسته تدوین کرده است. به گفته نوفلاح، برای یکپارچه‌سازی اچ‌اس‌ای‌ای در سازمان‌ها و صنایع رعایت برخی از اصول ازجمله رفع آلاینده‌ها برای جلوگیری از آسیب به محیط‌زیست و ایجاد فضای سبز الزامی است. برنامه راهبردی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگرفته از برنامه‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. رعایت اصول اچ‌اس‌ای‌ای و یکپارچه‌سازی، پیش‌تر از سوی مدیریت بهداشت و حفاظت فنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار این وزارتخانه قرارگرفته بود.

بهبود ایمنی در صنایع
سیاوش بنایی، مشاور بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی ایدرو به اهداف تشکیل کمیته عالی بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی این سازمان اشاره کرد و به گسترش صنعت گفت: هدف از تشکیل این کمیته در درجه نخست ارتقای ایمنی و بهداشت سازمان‌ها، معاونت‌ها و مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در مرحله بعد تعمیم دادن این طرح به صنایع زیرپوشش ایدرو است. برای این منظور، برخی از پارامترها و اهداف اولیه اجرای طرح تعریف شد. در مرحله بعد، سیاست‌های کلان این کمیته برای ترویج فرهنگ ایمنی، بهداشت محیط کار و محیط‌زیست به سازمان‌ها ابلاغ خواهد شد.

به گفته بنایی، برنامه‌های این کمیته فقط برای سازمان‌ها و صنایع زیرپوشش ایدرو اعمال می‌شود چراکه ایمنی دیگر سازمان‌ها و صنایع را وزارت صنعت، معدن و تجارت از قبل برنامه‌ریزی کرده که اکنون در حال اجراست. برای این منظور، در تمامی استان‌ها چنین کمیته‌ای تشکیل‌شده است. اعضای کمیته عالی بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی ایدرو را ۹ نفر از اعضای معاونت‌های مختلف این سازمان تشکیل می‌دهند.

مشاور اچ‌اس‌ای‌ای ایدرو به وضعیت کنونی ایمنی در صنایع اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: نمی‌توان وضعیت ثابتی را برای ایمنی تمام صنایع درنظر گرفت اما به‌طور کلی، از چند سال گذشته برای بهبود ایمنی در صنایع تلاش خوبی شده‌است. هدف اصلی این است که مدیریت ایمنی را در صنایع ارتقا دهیم تا به جایی برسیم که کارکنان از محیط ایمن و سالم کار احساس آرامش داشته باشند.

بنا بر این گزارش، وظایف محول وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی ایدرو شامل تدوین و ارائه پیشنهادهای لازم درباره سیاست‌ها و برنامه‌های بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی مرتبط با طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در سازمان‌ها و شرکت‌ها، مشارکت در تدوین و اصلاح قوانین، مقررات، ضوابط، شیوه‌نامه‌های ایمنی، محیط‌زیست و انرژی مرتبط با طرح‌ها و پروژه‌های اجرایی در سازمان‌ها و شرکت‌ها، بررسی و مطالعه لایحه‌ها، پروتکل‌ها، مصوبات و شیوه‌نامه‌های مرتبط با بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی، شناسایی مشکلات و معضلات ایمنی، محیط‌زیست و انرژی سازمان و شرکت‌ها، شناسایی عوامل و علت‌های اتلاف انرژی و دادن راهکارهای پیشگیرانه و ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط لازم برای رفع نارسایی‌های موجود، ایجاد ارتباط پیوسته با شرکت‌ها به‌منظور راهبری و نظارت مناسب برنامه‌های بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی، نظارت و هدایت نحوه ترویج دستگاه‌های استاندارد ایمنی، محیط‌زیست و انرژی در شرکت‌ها است.