حضور 400 شرکت خودرویی خارجی در همایش صنعت خودرو ایران؛

مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و آسیایی ادامه دارد

دبیر چهارمین همایش صنعت خودرو با اعلام اینکه مذاکره شرکت های خودروسازی ایرانی با همتایان خارجی اروپایی و آسیایی برای همکاری مشترک همچنان ادامه دارد، گفت: بسیاری از قراردادهای خودرویی در مرحله تصمیم گیری نهایی است.

مذاکره خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و آسیایی ادامه دارد

به گزارش ایدرونیوز به نقل از ایرنا، ساسان قربانی امروز در نشست خبری چهارمین همایش صنعت خودرو ایران در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: ۴۰۰ شرکت خارجی از کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی در همایش صنعت خودرو ایران که ۲۴ و ۲۵ بهمن در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود، حضور می یابند.
به گفته وی، خودروسازان فرانسوی یک هیات ۱۰۰ نفره را به این همایش اعزام می کنند.
وی ادامه داد: علاوه بر فرانسه، کشورهای ترکیه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، ژاپن، کره و چین نیز در همایش صنعت خودروی ایران حضور دارند.
قربانی با تاکید بر اینکه در ۲ هفته آینده خبرهای خوبی از صنعت خودرو اعلام خواهد شد، گفت: تا پایان امسال برخی قراردادهای خودرویی به سرانجام خواهد رسید.
دبیر چهارمین همایش صنعت خودرو ایران گفت: خودروسازان ایرانی درحال مذاکره با شرکت های فولکس واگن، ولوو، اسکانیا، فیات، بی ام و و بنز هستند.
قربانی درباره ارتباط با خودروسازان فرانسوی نیز گفت: امروز شریک تجاری صنعت خودروی ایران فرانسوی‌ها هستند و به همین دلیل سهم آنها در تعاملات و قراردادها بیشتر از سایر شرکای خارجی است.
** همکاری قطعه سازان ایرانی و فرانسوی
مجتبی نظری رئیس شورای هماهنگی چهارمین همایش صنعت خودرو نیز در این نشست به همکاری میان قطعه سازان ایرانی و فرانسوی اشاره کرد و در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر اینکه هنوز قراردادی میان قطعه سازان داخلی با فرانسوی‌ها امضا نشده است، گفت: امروز قطعه سازان در حال مذاکره با شرکای فرانسوی خود هستند و حتی تعدادی از آنها به تصمیم گیری نهایی رسیده اند.
رئیس شورای هماهنگی چهارمین همایش صنعت اضافه کرد: جزئیات این همکاری ها در همایش صنعت خودرو اعلام می شود.
به گزارش ایرنا، با نهایی و اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های هسته ای غرب علیه کشورمان، همکاری بخش های مختلف اقتصادی کشور با همتایان خود در کشورهای مختلف آغاز شد.
در مدت یکسال سپری شده از برجام، برخی خودروسازان داخلی مذاکراتشان با همکاران خارجی را کلید زدند؛ برخی به مرحله امضای تفاهم نامه و قرارداد رسیدند و حتی در این میان برخی از شرکت ها به تفاهم تولید خودروی مشترک دست یافتند.
آغاز همکاری های خودروی ایران، توسط ایران خودرو و پژو زده شد؛ این شرکت بعنوان طرفِ مذاکره ایران خودرو معرفی و از آنجا که زمینه همکاری ها پیش از اجرای برجام آماده شده بود، قرارداد ایران خودرو و پژو در کوتاهترین زمان به امضا رسید.
براساس این قرارداد، شرکتی به نام «ایکاپ» برای تولید محصولاتی مشترک در ایران راه اندازی شد و در نخستین روز تیرماه امسال به صورت رسمی آغاز بکار کرد؛ این شرکت قرار است سه محصول «۲۰۰۸»، «۳۰۱» و «۲۰۸» را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند.
در دور تازه همکاری پژو و ایران خودرو، پژو ۲۰۰۸ نخستین محصولی است که در اسفندماه امسال تولید خواهد شد که اکنون مراحلی از تولید این محصول راه اندازی شده است.
پژو ۲۰۰۸ قرار است با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال (۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان) به بازار عرضه شود.
این همکاری ها فقط به خودروسازان خلاصه نمی شود و براساس آن، تامین کنندگان و قطعه سازان ۲ شرکت نیز همکاری هایی را آغاز خواهند کرد.
«محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ۲ ماه پیش در این زمینه به ایرنا گفته بود، نزدیک به ۶۰ شرکت قطعه ساز ایرانی برای تامین و ساخت قطعات مورد نیاز خودروهای شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) در حال مذاکره اند و ١٠ قرارداد در این زمینه نهایی شده است.
در ادامه این همکاری های خودرویی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو ۲ هفته پیش از مذاکره این شرکت با بنز آلمان برای امضای پنج قرارداد خبر داد و گفت: تاکنون سه قرارداد امضا و ۲ قرارداد نیز نهایی شده است که بعد از امضای هر پنج قرارداد، جزییات آن اطلاع رسانی می شود.