رئیس هیات عامل ایدرو:

پروژه Plus GTO می تواند تحول گسترده ای در صنایع پتروشیمی ایجاد کند

احداث مجتمع Plus GTO در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به منظور تولید محصولات نهایی اتوکسیلات، پلی ال و پروپیلن گلایکل در صورت تحقق،‌ می تواند یک حرکت عظیم در صنعت پتروشیمی به وجود آورد .

پروژه Plus GTO می تواند تحول گسترده ای در صنایع پتروشیمی ایجاد کند

به گزارش ایدرو نیوز توافقنامه (MOU) طرح احداث مجتمع Plus GTO به منظور تولید محصولات نهایی اتوکسیلات اتانول آمین،‌ گلایکل اتر،‌ پلی ال و پروپیلن گلایکل در حضور ‌رئیس هیات عامل سازمان گسترش و مدیر توسعه صنایع نوین این سازمان با حضور نمایندگان بخش خصوصی در تاریخ ۲۲/۱۰/۹۵ به امضا رسید.
اجرای این طرح با حجم سرمایه گذاری تقریبی ۱۳۰۰ میلیون دلار با مشارکت ۲۰درصدی سازمان گسترش و هشتاد درصدی کنسرسیوم بخش خصوصی (شرکت صنعت و تجارت ظریفان، گروه توسعه کیمیاگران امروز، شرکت مهندسین مشاور ناموران) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر هدفگذاری شده است. با احداث این واحد به عنوان اولین واحد GTO که منجر به تولید محصولات استراتژیک پلی ال، MPG، اتوکسیلاتها، گلایکل اتر و اتانول آمین می گردد ، گام بزرگی در راستای اعتلای صنعت پتروشیمی کشور برداشته خواهد شد و نیاز کشور به واردات این محصولات را مرتفع خواهد نمود.

این خبر حاکی است معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام مطلب فوق تصریح کرد بعد از برجام ۱۹ تفاهم نامه منعقد کردیم که تا به حال ۸ تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شده و تا پایان سال ۳ تفاهم نامه دیگر به قرار داد تبدیل می گردد و در تمام اینها ایدرو سهم مدیریتی ندارد و این به دلیل است که معتقدیم ایدرو نباید به دنبال ایجاد بنگاه برود.
این خبر حاکی است دکتر معظمی با اشاره به اینکه باید شرکت های سرمایه گذار را تشویق کنیم ، اظهار داشت این پروژه را در زمان حضور در وزارت نفت هم پیگیر انجام آن بودیم و اکنون ایدرو از راه اندازی این پروژه حمایت می کند و شخصا از اینگونه پروژه ها که سرمایه گذران بانجربه ای در آن شراکت دارند حمایت می کنم و در این راستا در نظر داریم معاونت صنایع پتروشیمی در سازمان برای پیگیری پروژه های مربوط به این بخش ایجاد کنیم.

گفتنی است صادرات گاز طبیعی با هدف ارزآوری از اولویت های کشور به شمار می رود. لیکن به دلیل خواص ویژه گاز طبیعی، انتقال ان به صورت گازی با مایع و فروش آن با خظ لوله و کشتی های مخصوص با مشکل روبروست. بنابراین تبدیل گاز طبیعی به مواد شیمیایی و جایگزین کردن صادرات این مواد به جای واردات آن، علاوه بر اینکه بازار فروش مناسب و مطمئنی دارد، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور صادرکننده می کند و مشکلات صادرات گاز را نیز به همراه ندارد. یک مجتمع تولید شامل واحدهای متانول، MTO و واحدهای پایین دستی را Plus GTO می نامند که گاز طبیعی ابتدا در واحد متانول به متانول و در واحد MTO به محصولات الفینی مانند اتیلن و پروپیلن و در واحدهای پایین دستی به فرآرده های پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می شود که احداث این مجتمع از حاشیه سود بالاتر و قابل توجهی برخوردار است. هدف از این طرح نیز احداث یک مجتمع Plus GTO در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر به منظور تولید محصولات نهایی اتوکسیلات، پلی ال و پروپیلن گلایکل می باشد. این طرح در مرحله بررسی اولیه در سازمان می باشد.

ظرفیت سالانه شامل واحد تولید متانول از گاز طبیعی با ظرفیت ۶۶۰ هزار تن در سال – واحد MTO با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن در سال تولید الفین های اتیلن و پروپیلن از متانول – واحد EO جهت تولید اتیلن اکساید با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال – واحد PO جهت تولید پروپیلن اکساید با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال – واحد تولید اتوکسیلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال – واحد تولید پلی ال با ظرفیت ۲۰۵ هزار تن در سال – واحد تولید پروپیلن گلایل با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال می باشد و مدت زمان اجرا ۴۸ ماه و محل اجرا منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر با میزان سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیارد دلار و بازده داخلی سرمایه گذاری۲۰٫۱۷% و میزان اشتغال مستقیم: ۲۵۰ نفر می باشد