مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی :

هدف جایزه ملی تعالی سازمانی، رقابت پذیری بین بنگاه ها برای اثبات شایستگی آنها است

نشست خبری چهاردهمین همایش تعالی سازمانی ۹ بهمن ماه با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و اصحاب رسانه برگزار شد.

هدف جایزه ملی تعالی سازمانی، رقابت پذیری بین بنگاه ها برای اثبات شایستگی آنها است

به گزارش ایدرو نیوز بنقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی ، در این نشست دکتر محمدعلی محمدی مدیرعامل اظهار داشت: در چهاردهمین همایش تعالی سازمانی که در تاریخ ۹ اسفندماه امسال در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود، نتایج تلاش‌های یکساله مرکز تعالی سازمانی سازمان مدیریت صنعتی -از شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران- در گسترش مفاهیم تعالی سازمانی در کشور ارائه می شود و از سازمان های سرآمد در حیطه تعالی و کیفیت تقدیر به عمل می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جایزه ملی تعالی سازمانی، رقابت پذیری بین سازمان ها و بنگاه ها برای اثبات شایستگی آنها است تا بتوانند در عرصه رقابت بین المللی حضور یابند و سهم کشور از اقتصاد جهانی را بگیرند.
وی افزود: مبنای ارزیابی بنگاه ها الگوی تعالی سازمانی است که دربرگیرنده قابلیت های یک سازمان سرآمد است و در قالب معیارهای تعالی سازمانی به معرفی خصوصیات یک سازمان متعالی می‌پردازد و تا کنون ۵ بار ویرایش شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی یادآورشد: فرایند ارزیابی هر بنگاه ۶ تا ۷ روز برای مطالعه اطلاعات و بازدید از محل طول می کشد و نتیجه آن ارتقاء سطح آگاهی مدیران از قابلیت های بنگاه؛ مشخص کردن نقاط قابل بهبود بنگاه ها و ایجاد فرصتی برای بهبود فرایندها است.
دکتر محمدی تاکید کرد: اعطای جایزه ملی تعالی سازمانی یک نماد است و اصالت با بهبود فرایندهای بنگاه است؛ و از این منظر بزرگترین حسن ارزیابی، گزارش بازخوری است که به شرکت ها می دهیم و با توصیه هایی برای بهبود فرایندها همراه است.
وی با اشاره به اینکه نرخ رشد شرکت هایی که در فرایند جایزه شرکت کرده اند روز ۹ اسفند اعلام می شود، افزود: “رقابت پذیری” ؛ “مدیریت و رهبری سازمان” و “توسعه منابع انسانی” از ابعاد قابلیت های سازمان برای تعالی است.
بنا به این گزارش، دکتر مهدی اسماعیلی رخ مدیر “مرکز تعالی سازمانی در این نشست اظهار داشت: همه سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی در قالب ۵ بخش ساخت و تولید، خدمات، سلامت، آموزش و بخش عمومی، در صورت انجام خودارزیابی بر اساس الگوی تعالی سازمانی و به اجرا گذاردن برنامه‌های بهبود می‌توانند متقاضی جایزه ملّی تعالی سازمانی باشند.
وی افزود: در طی ۱۴ سال گذشته سازمان های ایرانی ۱۳۰۰ بار از نزدیک و توسط ارزیابان خبره تعالی سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته اند و نقاط قوت و زمینه‌های قابل بهبود نظام‌های مدیریتی آن‌ها شناسایی شده و بهبود یافته است و در امسال نیز ۷۱ سازمان و شرکت بزرگ و معتبر کشور متقاضی دریافت جایزه ملّی تعالی سازمانی در سه سطح هستند.
دکتر اسماعیلی رخ گفت: ۱۵ شرکت برای سطح تندیس، ۳۰ شرکت برای سطح تقدیرنامه و ۲۶ شرکت برای سطح گواهی تعهد به تعالی متقاضی هستند.
وی با اشاره به حضور ۲۵۰ نفر از ارزیابان در فرایند جایزه تعالی سازمانی اظهار داشت: تیم‌های ارزیابی با بررسی گزارش‌های ارسالی و بازدید از محل شرکت که در مجموع حداقل ۷ روز زمان می‌برد از نزدیک نظام‌های مدیریتی را مورد ارزیابی قرار داده و ضمن ارائه پیشنهادهای بهبود در رویکردهای مدیریتی، امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰۰ نیز به سازمان اختصاص می‌دهند که مبنای اعطای سطوح مختلف تعالی “تندیس‌ها”، “تقدیرنامه” و “گواهی‌نامه” است.
مدیر مرکز تعالی سازمانی تاکید کرد: یکی از کارآمدترین رویکردها در تعمیق تعالی سازمانی، متناسب‌سازی مفاهیم و معیارهای تعالی سازمانی در حوزه‌های صنعتی مختلف شامل بخش‌های تولید، خدمات، آموزش، سلامت و بخش عمومی است؛ البته لازم است این تلاش‌ها همراستا شوند و در استقرار ابزارهای تعالی سازمانی دقت لازم صورت پذیرد تا ضمن هم‌افزایی بیشتر بین ارزیابی در بخش های مختلف از آفت شکلی شدن حرکت‌ها نیز جلوگیری شود.
وی افزود: تعالی سازمانی نیز از این طریق می‌تواند به ارتقای کارایی، سیاست‌گذاری‌های بهتر و تضمین کیفیت فرایندهای تولید و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشورمان کمک نماید و دستیابی به اهداف کلان کشور و چشم‌انداز توسعه اقتصادی را تسهیل کند.