دكتر جهانگيري در همايش معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري سواحل مكران :

اهمیت توسعه مکران جایگاه ویژه ای در کشور دارد

معاون اول ریس جمهور در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری و تو سعه پایدار سواحل مکران با اشاره به عزم جدی نظام در این فعالیت به اعتبار منابع طبیعی و انسانی به توسعه کشور شتاب بدهد و منطقه سواحل مکران از پتانسیل های خوب در منطقه است.

به گزارش ایدرو نیوز دکتر جهانگیری در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری سواحل مکران با بیان اینکه ابتناء اقتصاد ما بر «اقتصاد مقاومتی»، به ویژه در شرایط پساتحریم و گشایش‌های بعد از اجرای برجام ما را موظف می کند که نقاط عزیمت خود را در توسعه بیشتر بر مناطق محروم و قشرهای ضعیف قرار دهیم، افزود: دولت پس از طی دورانی سخت می خواهد برای پیشبرد رونق اقتصادی، برای تأمین منابع جدید توسعه‌ای، برای بهبود معیشت مردم، برای کاهش نگرانی از آینده زمینه‌ها و فرصت‌های جدید در توسعه به‌وجودآورد و پروژه توسعه‌ی سواحل مکران از همین دست است؛ پروژه‌ای که فصل مشترک برنامه‌ی توسعه‌ی پایدار و اقتصاد مقاومتی است.

دکتر جهانگیری در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری سواحل مکران

دکتر جهانگیری در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری سواحل مکران

وی یکی از مهمترین مؤلفه‌های شکوفایی اقتصاد هر کشور که از نعمت داشتن سواحل و اتصال به آب های آزاد برخوردار است، با رویکرد توسعه‌ی پایدار را توسعه ی دریا محور دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط حمل‌ونقل در بخش تجاری و لزوم رعایت زمان و کیفیتِ ترانزیت، امروزه حمل‌ونقل دریایی یکی از پرطرفدارترین راه‌های ترانزیت و تجارت است.
وی با اشاره به اینکه جذابیت‌های حوزه دریایی هم از نظر جذب توریست و هم از نظر توسعه‌ی واحدهای صنعتی در حوزه دریایی، اهمیت دریا و سواحل را دوچندان کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ هم‌مرزی با ۳ حوزه آبی یکی از کشورهای ممتاز دنیا به لحاظ دسترسی به بخش‌های دریایی و آب‌های آزاد است. علاوه بر این موقعیت ژئوپولتیک منطقه‌ای و جغرافیایی جمهوری اسلامی این واقعیت را برجسته می کند که ایران در «چهارراه حمل‌ونقل تجاری و بازرگانی جهان» قرار دارد.
معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در این میان، طراحی و اجرایی شدن اَبَرپروژه کریدور شمال‌ـ‌جنوب که ان‌شاءالله موجب گشایش گره‌های اقتصادی ایران و کشورهای همسایه خواهد شد، متوقف بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سواحل دریای عمان است.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت منطقه مکران به عنوان «ثروت عظیم ملی»، تصریح کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب لزوم توسعه سواحل مُکران و ایجاد زمینه های مناسب برای توسعه‌ی این منطقه را به درستی نشان می دهد.
وی اضافه کرد: ستاد این کار با حضور ۹ وزیر، ۳ معاون رئیس‌جمهور، ارکان نیروهای مسلح و ۲ استاندار، شکل گرفته و سیاست‌گذاری و تسهیلگری و هماهنگی کار جهت آغاز فرآیند توسعه و بسترسازی جهت احداث زیرساخت‌های موردنیاز با محوریت برنامه جامع توسعه سواحل مُکران به انجام رسیده است.
دکتر جهانگیری افزود: در فرآیند تدوین این برنامه جامع به ۴ اصل مهم توجه ویژه شده است که در وهله نخست این برنامه توسعه ای، متعهد به بهبود کیفیت زندگی مردم بومی این منطقه بوده و اساس تمامی راهبردهای آن ارتقای سطح معیشت مردم و حفظ فرهنگ غنی این منطقه است. در این روند رشد ظرفیت نهادها و نیروهای بومی در اولویت است و فرآیند توسعه منطقه مُکران متکی بر استعدادهای مادّی و معنوی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت. این رویکرد رهاوردهای ویژه‌ای ازجمله محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال و به فعلیت رساندن استعدادهای بومی را در پی خواهد داشت.