عقد قرارداد برای ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: طرح‌هایی به ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در این مناطق سال ۱۴۰۲ به مرحله عقد قرارداد رسید.

حجت الله عبدالملکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گرمسار با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تقاضا به ارزش بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور وجود داشت، افزود: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از این طرح ها به مرحله عقد قرارداد و شروع کار رسید که جهش حدود سه برابری نسبت به سال ۱۴۰۱ در این بخش ثبت شد.

وی افزود: پیش از این رویکرد اصلی معرفی مناطق به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری بود و عملکرد اصلی از این پس ایجاد بستر لازم برای جهش چشمگیر در حوزه جذب سرمایه‌گذاری است.

این مسوول با بیان اینکه یکی از مزیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی وجود زیرساخت‌های توسعه یافته در این مناطق است و میانگین شاخص های زیرساخت ها از سرزمین اصلی به مراتب بالاتر است، افزود: در مناطق ویژه اقتصادی علاوه بر مخارج عمومی که برای توسعه زیرساخت ها بر اساس بودجه عمومی کشور انجام شده، سازمان های مسئول هم سرمایه گذاری قوی تری انجام دادند.

حرکت در مسیر شعار سال

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره شعار سال جدید مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» خاطرنشان کرد: سال گذشته برای جذب سرمایه های خرد مردمی به سمت طرح های مناطق آزاد برنامه ریزی هایی شد و با سازمان بورس در این راستا گفت و گوهایی شکل گرفت که این برنامه ریزی های اولیه در سال جاری اجرایی می شود.

عبدالمالکی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت ها در ۲ بخش انجام می شود که بخش اول مربوط به دستگاه های متولی زیرساخت ها مانند وزارت نیرو و نفت است، گفت: ایجاد این زیرساخت ها در داخل منطقه بر عهده سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است که منابع حاصل از فروش زمین در این مناطق در حوزه توسعه زیرساخت ها هزینه می شود.

عقد قرارداد برای ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

این مسئول گفت: ۶۵ درصد اعتبارات سازمان مناطق آزاد و ویژه مربوط به حوزه زیرساخت است و بخش هزینه های جاری بسیار محدود است.

صدور مجور خط ریلی برای منطقه ویژه گرمسار با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اهمیت موقعیت ترانزیتی کشور و حمل نقل ریلی گفت: مجوز احداث خط ریلی در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در غرب استان سمنان با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه ایران یک کشور وسیع با موقعیت ترانزیتی خوب است که حمل و نقل داخلی کالا نیز در کشور اهمیت ویژه ای دارد، افزود: حمل و نقل ریلی بسیار مهم است و در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی گرمسار مجوز احداث خط ریلی از گرمسار به منطقه ویژه صادر شد و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور بیان کرد: این طرح با اعتبار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد و ریل وارد منطقه ویژه اقتصادی گرمسار می شود.

وی اضافه کرد: در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به نرخ امروز بیش از یکهزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت ها هزینه شده که این اعتبار از محل فروش اراضی این منطقه تامین شده است.

عبدالملکی در سفری یکروزه به غرب استان سمنان از چهار واحد صنعتی بسته بندی محصولات غذایی، گچ، صنایع فلزی و لوازم خانگی و آشپزخانه در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بازدید کرد و در نشستی با حضور وی و صنعتگران منطقه، مشکلات زیرساختی و مالیاتی سرمایه‌گذاران مورد بررسی قرار گرفت.

عقد قرارداد برای ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار تا بهمن ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۰ قرارداد به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جذب شد.

امکانات زیرساخت‌هایی آب، برق و گاز برای استقرار صنایع در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار فراهم شده و ۱۵ طرح سرمایه‌گذاری به بهره برداری رسیده است.

به گزارش ایرنا، منطقه ویژه اقتصادی ۴٨٠ هکتاری گرمسار در دهستان لجران، بخش مرکزی شهرستان و در فاصله حدود ۹۰ کیلومتری شرق پایتخت قرار دارد.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیت ۷۹ هزار نفری قطب اقتصاد و صنعت این استان است که سهم ویژه‌ای در کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی استان دارد.

این شهرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن دز غرب سمنان و نزدیکی با تهران، وجود امکانات زیربنایی مناسب و استعدادها و منابع طبیعی و معدنی بسیار خوب از جمله معادن غنی نمک و سولفات سدیم، راه های ارتباطی مناسب شامل راه های دسترسی جاده ای و ریلی و آزادراه گرمسار- قم، نیروی کار ساده و متخصص در منطقه و توانایی جذب سرریز جمعیت مناطق همجوار به ویژه پایتخت، امکان دسترسی و بهره برداری از شبکه گاز طبیعی و استفاده از گمرک‌های تهران و سمنان در امور صادرات و واردات، از موقعیت بسیار مناسبی برای رشد و توسعه صنعت و معدن و سرمایه‌گذاری برای رونق تولید در کشور برخوردار است.

حدود نیمی از صنایع سمنان در غرب استان قرار دارد.

 

منبع : ایرنا