مدیرعامل مگفا خبر داد:

ایجاد برنامه های جدید در صنعت هوش مصنوعی در مگفا

مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) با تشریح دستاوردهای دو دهه فعالیت مگفا، از توانمندی آن در توسعه هوش مصنوعی و ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت.

به گزارش ایدرونیوز ، حسین مهویدی، مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)  در بازدید از خبرگزاری ایلنا با تشریح خدمات و توانمندی‌های این مرکز در راستای بومی سازی و توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (در زمینه های توسعه نرم افزار و دولت الکترونیکی، امنیت و پدافند سایبری و توسعه فناوری های نوین) خواستار همکاری بیشتر رسانه ها در راستای گسترش فناوری در کشور شد.

مهویدی در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز از سال ۱۳۸۲ تاکنون با برند مگفا در حال فعالیت است، اظهار داشت: سابقه فعالیت مرکز به دهه ۱۳۶۰ خورشیدی برمی‌گردد و در آن سال‌ها با عنوان مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی فعال بوده، مرکز تحقیقات جهاد خودکفایی با هدف ایجاد همگرایی بین شرکت‌های صنایع سنگین برای خودکفایی در تامین ادوات و تجهیزات مورد نیاز در دفاع مقدس راه‌اندازی شده بود.

وی افزود: در اواخر دهه ۷۰ برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور تصویب شد که در آن برنامه برای ایدرو دو نقش توسعه استان‌های کمتر برخوردار و توسعه صنایع نوین تعریف شد لذا در آن برهه از زمان براساس وظایف جدید ایدرو قرار برآن شد که یکی از حوزه‌های فعالیت ایدرو صنایع پیشرفته باشد، بنابراین ایدرو در آن زمان نخستین سازمان در کشور بود که به توسعه صنایع پیشرفته یا به اصطلاح Hitech در ایران پرداخت.

مدیرعامل مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)، تاکید کرد: در پی این اتفاقات معاونت صنایع پیشرفته در ایدرو ایجاد، و شرکت‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون فناوری از قبیل میکروالکترونیک، علوم زیستی، مواد پیشرفته و IT شکل گرفتند. در حوزه IT نیز شرکتهای تخصصی در دو شاخه نرم‌افزار  و سخت‌افزار ایجاد شد.

در این راستا شرکت گسترش انفورماتیک ایران به عنوان فعال حوزه سخت‌افزاری و مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) شرکت نرم‌افزاری شکل گرفت.

مهویدی با بیان اینکه این مرکز در حوزه IT با تمرکز بر نرم‌افزار فعالیت دارد، بیان داشت: در دهه ۸۰ ایدرو تمرکز زیادی بر همکاری با بخش خصوصی داشت و این همکاری به شکل‌گیری شرکتهای SME در شاخه های کاربردی IT انجامید. در آن سال‌ها نیز مگفا در زیرمجموعه ایدرو هفت طرح مشارکتی با بخش خصوصی ایجاد کرد که این مشارکت منجر به راه اندازی شرکتهای مشارکتی با بخش خصوصی گردید. بعنوان مثال یکی از این شرکتها به توسعه و بومی سازی نرم‌افزارهای ERP تحت لایسنس SAP آلمان با مشارکت شرکت ایران خودرو انجامید.

یکی دیگر از این شرکتها در زمینه تولید محتوای دیجیتال نیز با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری تهران در حال فعالیت است.

بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی و بانک‌ها خدمات خود را از مگفا دریافت می‌کند

وی یکی از برینس‌لاین‌های مگفا را پیام‌دهی عنوان کرد و گفت: بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی و البته بانک‌ها خدمات خود را از مگفا دریافت می‌کند، علاوه بر این نیز موضوعات مرتبط با سامانه‌های دولت الکترونیک در مجموعه فعالیت‌های مگفا قرار دارد.

مهم‌ترین وظایف مگفا ایجاد سامانه‌های مرتبط با توسعه دولت الکترونیک است

مهویدی تصریح کرد: برای مبارزه با فساد هیچ راهی به غیر از توسل به ایجاد سامانه‌های هوشمند در سازمان‌های دولتی و توسعه دولت الکترونیک وجود ندارد یکی از مهم‌ترین وظایف مگفا ایجاد سامانه‌های مرتبط با توسعه دولت الکترونیک بود که در این زمینه وزارت صمت در اولویت قرار داشت. همچنین سامانه‌هایی مانند اینماد، توانیران، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی بازرگانان از جمله طرح‌هایی است که مگفا اجرا کرده است و این شرکت اخیرا ماموریتی از وزارت صمت در زمینه نظارت و پشتیبانی و توسعه سامانه جامع تجارت بعنوان نماینده آن وزارتخانه دریافت نموده است.

مدیرعامل مگفا از هوشمندسازی به عنوان یکی دیگر از موضوعات قابل‌توجه در این مجموعه نام برد و گفت: در تولید علم جزء ۲۰ کشور نخست جهان هستیم اما در تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی آن برخی مشکلات وجود دارد.

شناسایی۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اجرای پروژه های کلان کشور

وی اضافه کرد: مگفا حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان را شناسایی، و با همکاری با آنها کلان‌پروژه‌هایی را در حوزه هوشمند سازی و هوش مصنوعی در شرکتهای و مجموعه های بزرگ صنعتی و معدنی کشور تعریف نموده است.

بنابر اظهارات ایشان، مگفا می تواند بعنوان یک شرت بزرگ و معتبر دولتی با نقش GC یا MC  کلان پروژه های دانش بنیان ، پروژه های بزرگ را از مجموعه ها و شرکتهای بزرگ صنعتی معدنی گرفته و با ایجاد کنسرسیوم های از شرکتهای دانش بنیان به اجرای آنها بپردازد.

طبق بررسی های به عمل آمده ، مهمترین دلایل عدم تمایل برخی شرکتهای صنعتی به همکاری با شرکتهای دانش بنیان عبارتنداز: مشکلات شرکتهای دانش بنیان در تامین وثایق و ضمانت های مورد نیاز، عدم توانایی اجرای کلان پروژه ها یا زنجیره ای از حلقه های مختلف قابل تعریف در یک کلان پروژه است.

مگفا می تواند بعنوان راهبر یک کنسرسیوم از شرکتهای دانش بنیان از یک طرف، تضامین لازم را به کارفرما ارائه نموده و از طرف دیگر متناسب با توانمندی و تخصص فنی هریک از شرکتهای دانش بنیان ، اجرا و پیاده سازی حلقه های مختلف زنجیره یک کلان پروژه را به آنها واگذار نموده و بعنوان یک Solution Provider، مدیریت کلان پروژه را انجام داده و در نهایت جمع بندی و پروژه را تحویل دهد.

مهویدی ادامه داد: با این دیدگاه مگفا اقدام به شناسایی شرکتهای دانش بنیان مرتبط در حوزه های تخصصی خود نموده و تلاش دارد با کنسرسیوم های تخصصی در هر یک از حوزه ها کلان پروژه هایی را در شرکتهای بزرگ صنعتی معدنی به اجرا گذاشته و در این راستا نیز توانسته چندین کلان پروژه را با شرکتهای بزرگ صنعتی معدنی اجرایی نماید.

وی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما باید یکی از ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم، مگفا دپارتمان جدیدی در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کرده و به موضوعات اجرایی و عملیاتی در این حوزه می‌اندیشد.