در گفتگو با ایدرو نیوز مطرح شد:

طرح ایدرو برای ایجاد مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل مکران

طرح کمک های فنی و اعتباری ایدرو برای ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک – گواتر در قالب طرح های مندرج در برنامه ششم توسعه ادامه می یابد.

به گزارش ایدرونیوز، مجری طرح ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک – گواتر که با خبرنگار ایدرو نیوز گفتگو می کرد با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۱ در پی سفر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بلوچستان و بهره برداری از مزیت های این منطقه گفت: بر این اساس معاونت برنامه ریزی راهبردی و نظارت وقت ریاست جمهوری طرحی را با عنوان ایجاد و توسعه مجتمع های تولید صادرات گرا در سواحل مکران برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و این وزارت خانه نیز عملیات اجرائی طرح را به ایدرو واگذار کرد.
مهندس محمدرضا حسینی افزود: البته سال بعد، بر مبنای مصوبه هیئت وزیران عملیات اجرایی این طرح مستقیم به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد.
به گفته حسینی، ایدرو با مطالعه و بررسی و مشورت با دستگاه ها ، انجمن ها و اتحادیه های مختلف در خصوص دو پروژه ساخت شناور با تمرکز بر شناورهای شیلاتی و ایجاد و توسعه صنایع صادرات گرا با تمرکز برصنایع تبدیلی میوه های گرمسیری را تعریف نمود.
مجری طرح ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک – گواتر در خصوص ساخت شناور تصریح کرد: با بررسی پرونده ۵۰ متقاضی، اکنون ۳ متقاضی ساخت شناور پشتیبان صیادی انتخاب شدند که از آن میان یک فروند آن در شرکت ایزوایکو در حال ساخت است و شناورهای دوم و سوم هم در طی کردن فرآیند امور بانکی است.
وی افزود : درخصوص ایجاد و توسعه صنایع صادرات گرا، ۴۷ طرح به ارزش ۴۷۶۳ میلیارد ریال و سرمایه گذاری۳۱۲۰ میلیارد ریال در فرآیند بررسی و اقدام است. حسینی گفت: از این ۴۷ طرح، تاکنون ۲۵ طرح به بانک معرفی شدند که بانک ۱۶ طرح را تأیید کرد و ۶ طرح در مرحله اجرا است.
حسینی خاطرنشان کرد: اعتبار این طرح در برنامه پنجم توسعه ۱۶۰۰ میلیارد ریال بود که از این میزان ۴۰ درصد منابع تخصیص یافت.
مجری طرح ایجاد و توسعه مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک – گواتر همچنین گفت : سازمان گسترش برای جذب سرمایه گذاران در این منطقه خود اقدام به شناسائی حوزه های سرمایه گذاری و تهیه گزارش توجیهی مقدماتی ۵۰ طرح اولویت دار کرده است.
گفتنی است قرار است همایش بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مکران با محورهایی ازجمله بررسی زیر ساخت های مالی و اقتصادی ، نفت و گاز ،‌حمل و نقل ،‌بنادر و شهرسازی ، منابع و معادن ، پتروشیمی ، نیرو (آب و برق) شیلات و کشاورزی ، گردشگری و اکوتوریسم دریایی ،‌منطقه آزاد چابهار با حضور مقامات بلندپایه کشور در ۴ و ۵ بهمن ماه در منطقه آزاد چابهار برگزار گردد.