تمرکز ایدرو بر توسعه صنایع پیشرفته و مزیت‌دار

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ضمن بازدید از بخش‌های مختلف منطقه ویژه اقتصادی جهرم، از نزدیک روند پیشرفت پروژه‌های درحال اجرا را بررسی کرد.

مناطق ویژه اقتصادی با هدف ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مستعد و کمتر توسعه‌یافته با استفاده از مشوق‌های ویژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شوند. استان فارس و به‌ویژه ناحیه جنوب شرقی استان که شهرستان جهرم در آن واقع است نیز با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی، فرصت‌های لازم را برای ایفای نقش اقتصادی خود در اقتصاد ملی و منطقه‌ای به‌دست نیاورده است.

منطقه ویژه اقتصادی جهرم

منطقه ویژه اقتصادی جهرم یک فرصت است، فرصتی که در آن با استفاده از مشوق‌های اقتصادی- سرمایه‌گذاری رونق دوچندان به اقتصاد محلی شهرستان جهرم و شهرستان‌های همجوار داده می‌شود و با تحقق این فرصت‌ها کمک شایانی نیز به توسعه کسب‌وکار، بهبود وضعیت اشتغال و زدودن رنگ محرومیت از چهره شهرستان می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی بی‌نظیر شهرستان جهرم (در حوزه‌های کشاورزی و صنایع تکمیلی)، موقعیت لجستیک شهرستان و دسترسی‌ها و همجواری بی‌نظیر این منطقه با استان‌های دیگر و عناصر طبیعی مانند خلیج‌فارس و کوه‌های زاگرس، دسترسی آسان این منطقه به بازارهای مصرفی در سطح کشور و برند بودن بسیاری از محصولات تولیدی این منطقه در سطح ملی و بین‌المللی تنها و تنها بخشی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی جهرم است که امروزه موضوعیت ایجاد و توسعه منطقه ویژه اقتصادی را در شهرستان جهرم الزام‌آور می‌کند. منطقه ویژه اقتصادی جهرم در منطقه‌ای مستقر است که به‌واسطه سابقه غنی تجاری- تولیدی آن در حوزه‌های مختلف شناخته شده است. اما با توجه به توسعه کسب‌وکارهای مختلف اقتصادی نیاز جدی ایجاد فرصت‌های متناسب (از طریق اعطای تسهیلات، مشوق‌ها و…)، بهره‌گیری متناسب از منابع انسانی، ایجاد و توسعه ارتباطات لجستیک، بهره‌برداری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی نیاز جدی را در سطح اقتصاد محلی آن برای نقش‌آفرینی جدی در اقتصاد ملی ایجاد کرده است که الگوهای گسترده‌تر کسب‌وکاری در سطح آن مستقر شود و با بروزرسانی دانش‌های فنی به الگوی بومی توسعه اقتصادی برای آن دست یافت. منطقه ویژه اقتصادی جهرم، در حقیقت ابزار متناسبی است که اقتصاد منطقه جنوب شرق استان فارس برای توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار مدت‌ها انتظار حضورش را می‌کشید و تحقق این فرصت می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه آن را به نمایش بگذارد. از همین روست که باید حمیت جدی و تلاش‌های اجرایی را در رابطه با موفقیت هرچه ‌بهتر آن ارج نهاد و از استقرار صنایع در همه سطوح، استقبال جدی به عمل آورد.

بابک احمدی در نشست با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شهرستان جهرم با تاکید بر لزوم و ضرورت توسعه زیرساخت طرح‌های صنعتی، تولیدی و افزایش سرمایه‌گذاری گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور (ایدرو) با تمرکز بر تسهیل ورفع موانع، توسعه صنایع پیشرفته و مزیت‌دار و احیا و نوسازی واحد‌های صنعتی است، بنابراین ضمن تلاش برای تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری، در مشارکت با بخش خصوصی به دنبال کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران و توسعه بیش از پیش در سایر مناطق است.

به گزارش ایدرونیوز، احمدی با اشاره به اهداف ایدرو در رشد تولید، اظهارکرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در منطقه ویژه اقتصادی به دنبال رونق و اشتغال است نه انتفاع که این رونق و توسعه با افزایش سرمایه‌گذاری معنا پیدا می‌کند. وی عنوان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و مواد غذایی و کشاورزی از جمله ظرفیت‌های خوب جهرم است که این ظرفیت بالقوه با بالفعل شدن موجب ارزش‌افزوده و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی و اشتغال پایدار می‌شود.

مزیت‌های تجاری فارس

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این نشست گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم، داشتن موقعیت استراتژیک، برخورداری از امتیازات لازم در جذب سرمایه‌گذار، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی و جلوگیری از خام‌فروشی با وجود تولید محصولات کشاورزی، باغی زراعی، مرکبات در جهرم از مزیت‌های خوب دراین منطقه است.

حمیدرضا ایزدی افزود: منطقه ویژه اقتصادی جهرم کوتاه‌ترین، نزدیک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر ترانزیتی برای جابه‌جایی کالا‌ها است که ضمن تکمیل زیرساخت‌ها و با حضور سرمایه‌گذاران و تولید کالا‌های کمی و کیفی در این مجموعه رشد تولید، توسعه فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال پایدار ارتقای صادرات کالا‌های غیرنفتی صورت می‌پذیرد.

تغییر رویکرد همزمان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم هم در این نشست با ارائه گزارشی از زیرساخت‌های موجود و منحصربه‌فرد تامین شده در این سایت اقتصادی ابراز امیدواری کرد: با تغییر رویکرد همزمان با تکمیل نیازهای زیربنایی و ایجاد جذابیت بیشتر، فرآیند بهره‌برداری از ظرفیت مغفول‌مانده و زیرساخت‌های تامین‌شده در این منطقه ویژه اقتصادی فراهم شود.

مهدی شفیعیان همچنین در خصوص عملکرد و اقدامات صورت‌گرفته به انعقاد سه قرارداد حق بهره‌برداری از زمین و تاسیسات با متقاضیان سرمایه‌گذاری، صدور سه فقره جواز تاسیس واحد‌های صنعتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، واردات ۴۵۰ تن ورق فولادی و صادرات بیش از هزار تن خرما از گمرک منطقه با نخستین کد گمرکی ویژه شهرستان اشاره کرد. سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه نیز به نوبه خود مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و درخواست تسهیل و رفع موانع تولید را خواستار شدند.

فرصت‌های مناطق ویژه اقتصادی

درحال‌حاضر ایران دارای حدود ۳۰ منطقه ویژه اقتصادی است که شامل صنایع انرژی بر پارسیان، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، بندر نوشهر، منطقه ویژه اقتصادی صنایع خلیج‌فارس، شهرفرودگاهی‌ امام‌خمینی(ره)، منطقه ویژه اقتصادی بجنورد، نمین، منطقه ویژه اقتصادی کاوه، منطقه ویژه اقتصادی شیراز، منطقه ویژه اقتصادی لاوان، منطقه ویژه اقتصادی سیرجان، منطقه ویژه اقتصادی لرستان، بندر شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، منطقه ویژه اقتصادی ری، منطقه ویژه اقتصادی زرندیه، منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس، منطقه ویژه اقتصادی سهلان، منطقه ویژه اقتصادی سرخس، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، منطقه ویژه پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، منطقه ویژه اقتصادی اترک، منطقه ویژه اقتصادی اسلام‌آباد غرب، منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و منطقه ویژه اقتصادی لامرد می‌شود.

سخن پایانی

منطقه ویژه اقتصادی جهرم یک فرصت است، فرصتی که در آن با استفاده از مشوق‌های اقتصادی- سرمایه‌گذاری رونق دوچندان به اقتصاد محلی شهرستان جهرم و شهرستان‌های همجوار داده می‌شود و با تحقق این فرصت‌ها کمک شایانی نیز به توسعه کسب‌وکار، بهبود وضعیت اشتغال و زدودن رنگ محرومیت از چهره شهرستان می‌شود. منطقه ویژه اقتصادی جهرم، در حقیقت ابزار متناسبی است که اقتصاد منطقه جنوب شرق استان فارس برای توسعه اقتصادی و بهبود فضای کسب‌وکار مدت‌ها انتظار حضورش را می‌کشید و تحقق این فرصت می‌تواند ظرفیت‌های بالقوه آن را به نمایش بگذارد.