دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

تأکید رئیس جمهوری و همچنین رئیس دستگاه قضا مبنی بر رفع موانع کارخانه‌ها در راستای افزایش تولید و اشتغالزایی، این موضوع به طور ویژه در دستور کار مدیران هرمزگان نیز قرار گرفت و اینک مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزو ایکو) که پیش از این در آستانه تعطیلی و غرق شدن در انبوهی از بدهی‌ها بود، در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ( ایزوایکو) یک منطقه ویژه اقتصادی در محدوده ای به مساحت یکهزار و ۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است.

ایجاد این مجموعه؛ با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت ۳۸۰ هکتار و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانه‌های مرتبط با حوزه کشتی سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای، ملی و استفاده از آخرین فن آوری های مرتبط در راستای افزایش تولید و اشتغال پایدار بوده است.

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

سلمان ضربی مدیرعامل این مجتمع با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بندرعباس اظهار کرد: ایزوایکو قبل از دولت سیزدهم ۱۲۶ میلیون دلار بدهی بانکی داشت که پرداخت آن در توان ایزوایکو و سازمان گسترش به صورت یک‌جا نبود، ‌واحد حقوقی بانک ملت با اجراییه ثبت برای تعطیلی کارخانه و فروش ماشین آلات به این مجتمع مراجعه کرده بود.

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو و صنایع فراساحل ایران ابراز کرد: مهلت ۲ هفته‌ای از بانک ملت گرفته شد و خوشبختانه در همین مهلت، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور در سفر به اردبیل اعلام کرد که هیچ بانکی حق تعطیلی کارخانه‌ها را ندارد.

ضربی گفت: رئیس قوه قضاییه هم این را مورد تأیید و مورد تأکید قرار داد و در نتیجه بانک ملت ایزوایکو را به مذاکره دعوت کرد و با پیگیری‌ها و مذاکره‌های بسیار، سود این بدهی از ۲۲ درصد به چهار درصد کاهش یافت.

وی ابراز کرد: با حمایت دولت و پیگیری‌هایی که انجام دادیم ۴۴ و هفت دهم میلیون دلار به بانک ملت پرداخت شده و زمین‌های مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل از رهن این بانک خارج شده است.

مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: این مجتمع یک بدهی ۴۵ میلیارد تومانی هم به بانک ملت داشت که همه حساب‌ها را مسدود کرده بود و عملا کار کردن با مشکل مواجه بود.

ضربی اشاره کرد: برای تمامی جرایم بخشودگی گرفته شد و اوایل امسال ۲۵ میلیارد تومان پرداخت و تعهد حذف شد و اکنون تنها ۲ بدهی بانکی وجود دارد.

وی افزود: یک بدهی به بانک توسعه اسلامی برای ساخت حوضچه‌های خشک و تجهیزات آن بوده که جاری است و در پرداخت‌ها تأخیر وجود دارد که هنوز حقوقی نشده است، بدهی دیگری هم به بانک ملی است که تلاش می‌شود این موضوع هم حل شود.

عبور از بدهی‌های مالیاتی

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ابراز کرد: اکنون مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران بدهی مالیاتی نداشته و چالشی هم با تأمین اجتماعی ندارد.

ضربی اشاره کرد: کشتی سازی و صنایع فراساحل می‌تواند مفاصاحساب و ضمانت نامه بگیرد که این امکان به دلیل بدهی‌های سنگینِ گذشته وجود نداشت، مسلما زمانی که نتوان ضمانت‌نامه گرفت نمی‌توان کار و پروژه گرفت که این مشکل نیز حل شده است.

رسانه‌ها در پی حقیقت هستند

وی در بخش دیگری گفت: همه رسانه‌ها اصولاً در پی حقیقت بوده و حق را دنبال می‌کنند و باید از معدود افرادی که جهت‌دار اخبار یا تیتری را انتخاب کرده و منتشر کنند بگذریم. نمیخواهیم وارد حاشیه شویم و از کار اصلی خود عقب بمانیم.

وی ادامه داد: مجتمع ایزوایکو هم دنبال انتشار حقایق در بستر جامعه بوده که اگر به حقیقت پرداخت بسیاری از مسایل حل می‌شود و اگر در جایی ضعفی وجود داشته باشد انتظار دارد گوشزد شود.

مدیرعامل ایزوایکویی اضافه کرد: گاهی ممکن است در درون ساختاری که مشغول به فعالیت هستیم متوجه مسایل و ایرادها نشویم که رسانه‌ها خصوصا ایرنا به عنوان قدیمی‌ترین خبرگزاری رسمی کشور می‌تواند در شناسایی این‌ها و راه‌های بهبود و رفع این مشکل‌ها و تبدیل آن‌ها به بهره‌وری کمک کند.

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

برنامه راهبردی ایزوایکو تدوین شده است

ضربی اشاره کرد: برنامه راهبردی پنج ساله مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل تدون شده که در آن ۱۰ بند اصلی که از کف کارگاها استخراج شده گنجانده شده است.

وی افزود: یکهزار و ۲۰۰ مورد گزارش از کارگاه‌ها استخراج، بررسی، ‌پایش و تحلیل شد تا این ۱۰ بند حاصل شود.

مدیرعامل ایزوایکو خاطر نشان کرد: این بندها معضل‌های صنایع دریایی کشور هم است، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران رسالت ملی هم دارد و صنعت دریایی باید در شان جمهوری اسلامی ایران و دولت مقتدر و مردمی باشد.

ضربی یادآور شد: بنابراین صنعت دریایی کشور هم باید مقتدر باشد، ‌ امکانات و ظرفیت‌های بسیاری در دریاها موجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کنیم و از طرفی مقام معظم رهبری هم دستور داده‌اند که در دریاهای دوردست حضور داشته باشیم و حقوق خودمان استفاده کنیم و حق خود را از دریا ببریم.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که در این خصوص مورد بحث قرار داشت بستر سازی و شبکه سازی بود و یکی از نیازهای اصلی، رسانه است.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: بنابراین در این سند به رسانه توجه شد و پیوستی هم باید برای آن نوشته می‌شد و از رسانه‌ها برای این منظور کمک گرفته می‌شد و جشنواره رسانه و صنعت دریایی در همین راستاست.

ضربی اضافه کرد: شاید جشنواره رسانه و صنعت دریایی که ایده آن از هشت تا ۹ ماه قبل شکل گرفت و برگزاری آن برای اولین بار، ضعف‌های بسیاری داشت، ‌ امید است این برنامه سال‌های بعد وسیع‌تر و با جمع بهتری از اصحاب رسانه برگزار شود.

مقررات حاکمیتی و قوانین ملی بازنگری شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقررات حاکمیتی و قوانین ملی در صنعت دریایی باید مورد بازنگری قرار گیرد، ‌افزود: شورای عالی صنایع دریایی نشست‌های مقدماتی را تشکیل داده است و تلاش می‌شود قوانین دست و پا گیر در صنعت دریایی مورد توجه نمایندگان و دولت قرار گیرد.

ضربی ادامه داد: بستری به عنوان زیرساخت آماده شده که نیاز به پیوست قانونی حمایتی دارد، چرا کره جنوبی که همزمان با ما کار را آغاز کرده جلوتر است! و آمریکایی‌ها ۹۰ تا ۹۵ سال قبل قانونی مصوب کردند که براساس آن هر آمریکایی که می‌خواهد کشتی با پرچم آمریکا داشته باشد حتماً باید کشتی‌اش ساخت آمریکا باشد.

وی گفت: بنابراین تلاش داریم از دولتمردان و نمایندگان مجلس برای جاری شدن این قوانین کمک بگیریم.

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

می‌گفتند نمی‌توانید کشتی بسازید!

اما ساختیم

مدیرعامل ایزوایکو اشاره کرد: کره جنوبی درون مخازن اولین کشتی ساخت خود را بتن ریزی کرد تا بتواند تعادلش را حفظ کند، ‌ همچنین زمانی که با تمام توان برای ساخت کشتی به رمانی رفت نتوانست آن را به سرانجام رسانده و نیمه‌تمام رها کرد.

ضربی گفت: اما بچه‌های ایران اسلامی در بندرعباس با وجود آنکه آلمانی‌ها می‌گفتند نمی‌توانید کشتی بسازید، ‌کشتی ساختند و اولین کشتی ساخت ایران بهترین کشتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اشاره کرد: این ادعا را معاون فنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دارد و کشتی هم خدمات تعمیراتی و نگهداری خود را از ایزوایکو می‌گیرد.

ایزوایکو تعهد دوره ساخت را می‌پذیرد

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

ضربی گفت: استکبار با ما سر جنگ دارد و ملت ایران را در محاصره اقتصادی قرار داده است، بنابراین همه کسانی که ظرفیت دارند باید پای کار آیند، به تنهایی نمی‌توان کارها را پیش برد.

ضربی اشاره کرد: قبل از این اعلام نشده تعهد دوره ساخت را می‌پذیریم و جریمه‌ها را پذیرفته و حاضریم پرداخت کنیم.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: امروز کشتی خارجی در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران درحال تعمیر است که قرارداد آن ۲۲ روزه است اما ۱۶ روزه کار آن خاتمه می‌یابد و جمعه یاردِ کشتی‌سازی را ترک می‌کند و راهی دریا می‌شود.

وی ادامه داد: این ظرفیت وجود دارد و اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی اگر مورد توجه قرار گیرد و گروهی برای مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ظرفیت ایجاد کرده و این مجتمع هم برای آن گروه ظرفیت ایجاد کرده و هم افزایی وجود داشته باشد قطعاً نتیجه حاصل می‌شود.

کشور به ۱۵ میلیارد دلار توسعه ناوگان کشتیرانی نیاز دارد

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران خاطر نشان کرد: ناوگان کشور بنابر اعلام رسمی مدیرعامل نفت کش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۱۲ میلیارد دلار نیاز توسعه ناوگانی دارد، بخش خصوصی چهار تا پنج میلیارد دلار نیاز توسعه ناوگانی دارد.

ضربی اشاره کرد: بنابراین کاری باید در حدود ۱۵ میلیارد دلار در مدت پنج تا ۱۰ سال آینده انجام شود و اگر انجام نگیرد پنج سال آینده بخش بزرگی از ناوگان‌های ملی کشور از رده خارج می‌شوند.

وی افزود: کشتی رانی‌های اصلی و صاحب نام جهان کشتی‌های بالای ۱۵ سال ساخت را به دلیل افزایش هزینه‌های بیمه ای، نگهداری و مصرف سوخت به‌کار نمی‌گیرند.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل گفت: ایران که جزو برترین‌های جهان بوده و باید به این موضوع توجه کرده و ناوگان را نوسازی و بهسازی کند و این ظرفیت هم در کشور وجود دارد، ‌ اکنون منتظر چه روزی برای سفارش گذاشتن هستیم.

ضربی افزود: برنامه ساخت کشتی در همه جای دنیا بلند مدت است و شرکت‌های هیوندایی یا دوو کره جنوبی که هفته‌ای یک کشتی تحویل می‌دهند قرارداد این‌ها را ۲ سال قبل بسته‌اند.

وی ابراز کرد: طی ۱۰ سال گذشته که امکان سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور وجود نداشت، ‌ می‌شد با ظرفیت ایزوایکو حداقل ۲۰ کشتی ساخت که متوسط سن ناوگان را به ۱۵ تا ۱۶ سال کاهش می‌داد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل خاطر نشان کرد: اکنون متوسط سن ناوگان کشور ۲۰ سال است که بسیاری از کشتی‌هایی که در خطوط کشتیرانی استفاده می‌شوند به دلیل سن بالا، بهره‌روی پایینی دارند.

ضربی ادامه داد: کشتی سه هزینه اصلی دارد که شامل پرسنلی، ‌ سوخت و نگهداری است، نمودار هزینه سوخت و نگهداری در کشتی‌های دارای سن بالا به شدت افزایش می‌یابد.

طرح توسعه مجتمع کشتی سازی

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

وی اشاره کرد: طرح توسعه کشتی سازی وجود دارد و حوض‌های خشک در پسکرانه کارگاه ها دارد که به دلیل کمبود اعتبار این طرح در پنج سال گذشته متوقف شده است.

مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: اکنون این طرح به روز اوری شده و در ۲ ماه گذشته تحویل سازمان گسترش شده و این سازمان در کمیته سرمایه‌گذاری درحال بررسی آن است.

ضربی ابراز کرد: با ۲ شرکت خارجی هم مذاکره‌هایی درحال انجام است و یکی از این شرکت‌ها به تازگی شیپ یاردی را در چین خریداری کرده که با استفاده از آن تولید و تعمیر کشتی انجام می‌دهد.

وی اشاره کرد: مذاکره هایی با این شرکت درجریان است تا در سفر وزیر صمت به آنجا بتوان تفاهمنامه‌ای امضا کرد که این کمک خوبی خواهد بود.

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ابراز کرد: ۱۵ میلیارد دلار مبلغ کمی برای صنعت نیست که باید در مدت محدود هزینه کرد، ‌ این به زیرساخت متناسب نیاز دارد.

ضربی ابراز کرد: باید بر روی حوض‌ها چرثقیل دروازه‌ای ساخته شود که بخشی از تجهیزات آن وجود دارد و در تلاش هستیم این کار را آغاز کنیم.

بهسازی منابع انسانی مورد توجه است

وی همچنین خاطر نشان کرد: بهسازی منابع انسانی مورد توجه است و طرح طبقه بندی مشاغل پس از ۱۴ تا ۱۵ سال درخواست اجرایی و به طور متوسط ۲۰ درصد حقوق همکاران در ماه‌های اخیر افزایش داده شد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل بیان کرد: این کارها در سایه تولید شدنی است و باید درآمد ایجاد کرد تا حقوق پرداخت شود، امروز حداقل چالش نیروی انسانی در مجتمع ایزوایکو وجود دارد.

وی افزود: اگر یک ماه حقوق کارگر با تأخیر پرداخت شود یعنی پنج درصد آن کسر شده، تلاش شده در تاریخ مشخصی حقوق پرسنل و کارگران پرداخت شود تا خانواده‌ها بتوانند بر روی آن حساب کرده و برنامه‌ریزی داشته باشند.

ضربی اشاره کرد: اکنون میزان بازدهی کارگاه‌ها بدون اینکه نیروی انسانی تغییر کند ۲ برابر شده است، سال گذشته میزان تولید ۲۳ درصد رشد کرد و امسال هدف‌گذاری شده ۴۲ درصد افزایش تولید حاصل شود که در ۶ ماهه اول امسال هم میزان رشد تولید ۳۷ درصد بوده است.

سه کارخانه ایزوایکو درآمد مازاد دارند

مدیرعامل مجتمع ایزوایکو گفت: برای اولین بار به کارفرماها اعلام می‌شود ظرفیت پر است و باید قرارداد برای چند ماه آینده بسته شود.

ضربی افزود: این درحالی است که زمانی با چراغ قوه دنبال کار می‌گشتیم اما امروز یارد شناورهای کوچک ایزوایکو تا دی ماه سال جاری امکان پذیرش ندارد و برای بعد از آن قرارداد منعقد می‌کند.

وی ابراز کرد: یارد شناورهای متوسط در گذشته چالش اصلی شرکت بود که امروز از لحاظ درآمدی مستقل شده و اکنون سه کارخانه از لحاظ عملیاتی و درآمدی، درآمد مازاد دارند و در هلدینگ هزینه می‌شود.

بدهی‌های تأمین اجتماعی پرداخت شده است

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

مدیرعامل ایزوایکو ابراز کرد: نتیجه این فعالیت‌ها کاهش بدهی‌های گروه ایزوایکو بوده به نحوی که ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی به تأمین اجتماعی پرداخت شده که از گذشته باقی‌مانده است و هنوز هم بدهی وجود دارد که درحال پرداخت است.

ضربی ادامه داد: ۳۴ پرونده مالیاتی از ۱۰ سال قبل باز مانده بوده که با دارایی نشست‌های متعددی برگزار و تعامل شده و بخشودگی جرایم گرفته شد.

دردسر مسائل حقوقی ۲۰ ساله برای ایزوایکو

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

وی اشاره کرد: مذاکره‌هایی که در سال گذشته برای انعقاد قرارداد انجام شد به دلیل یک مساله حقوقی با کشتیرانی جمهوری اسلامی و مساله دیگری با شرکت نفت کش نهایی نشده، ‌ این مسایل به ۲۰ سال گذشته باز می‌گردد که هنوز حل و فصل نشده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل گفت: مذاکره‌ها با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کافی است و این شرکت از بند حل اختلاف در قرارداد استفاده می‌کند، ۶ ماه بعد از انعقاد قرارداد باید این کار انجام می‌شد.

وی بیان کرد: مجتمع ایزوایکو شرکت دولتی است و به معاونت حقوقی دولت مراجعه و طرح موضوع می‌کند که در آنجا داور پیش‌بینی شده، رأی نهایی را صادر کند.

ضربی اشاره کرد: بدین ترتیب موانع کارهای بعدی برداشته می‌شود و هیچ دعوای حقوقی نباید مانع کارها شود، ‌ دولت هم این نظر را تأیید کرده که اختلاف‌های حقوقی مانع همکاری نمی‌شود.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کارهای خود را به شرکت پرشیا می‌دهد و همواره از آن‌ها خواسته شده آنجا را تقویت کنند و هم کارهای کشتی‌های بزرگ را به این مجتمع بدهند.

ضربی گفت: پرشیا برای کشتی‌های زیر ۲۰۰ متر است و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کشتی‌های بزرگ و ۳۰۰ متری و بزرگتر هم دارد.

تعامل ایزوایکو با شرکت ملی نفتکش مثبت بوده است

وی ابراز کرد: نوع تعامل‌ها با شرکت ملی نفتکش کاملاً مثبت و در چند سال گذشته پایدار بوده است، امسال ۲ کشتی غول پیکر به ایزوایکو آورده شد که یک کشتی ۲ تا سه روز زوتر از برنامه تعمیراتی یارد این مجتمع را ترک کرد.

وی افزود: کشتی بعدی هم که میعانات گازی و بنزین را حمل می‌کند و ۲۸ روزه تعمیرات ان انجام و یارد را ترک کرد درحالی که قرارداد آن یک ماهه بود.

مدیرعامل ایزوایکو ادامه داد: توافقی با شرکت ملی نفت کش انجام شده که کشتی غول پیکر نارون به درای داک مراجعه کند، سپس کشتی آرگو از این شرکت به درای داک مراجعه می‌کند. برنامه مجتمع ایزوایکو تا پایان سال مشخص شده است.

ایزوایکو به تعهدات خود پایبند است

ضربی بیان کرد: این شایعه شده که کشتی سازی و صنایع فراساحل به عمد به تعهدهای خود عمل نمی‌کند نادرست است، این صحبت و بحث کاملاً غیر اخلاقی و غیر منصفانه است.

وی ادامه داد: هر مدیری در هر جایگاهی دوست دارد بهترین عمل‌کرد را داشته باشد، خودم ایزوایکویی بوده و کار آموزی ام را در همین مجتمع گذرانده‌ام و نسبت به آن تعصب دارم.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ابراز کرد: فرزندم در این مجتمع رشد کرده و سال‌ها با خانواده‌ام در کمپ و اردوگاه کارگری آن زندگی ‌کرده‌ام.

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

ضربی اشاره کرد: افتخار می‌کنیم دانش فنی که در ایزوایکو بدست آمده بود را در بخش دیگری از کشور بکار گرفته و خدمات ارزنده‌ای داده شد، ‌ برخی از همکاران این مجتمع در مقطعی به صدرا رفته و کشتی افراماکس اول به طول۲۵۰ متر در مدت ۲۶ ماه برای کارفرمای خارجی ساخته شد.

وی گفت: این جزو افتخارهای ایزوایکو است که نیروهای آن با همکاری همه ارکان صدرا این اقدام را انجام دادند، ‌ امروز به خانه اولیه خود برگشته و با شدت و علاقه کار می‌کنیم.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل اظهار کرد: طرح‌هایی که در بخش کشتی سازی ایزوایکو انجام می‌شود به جهت امکانات در صدرا قابل انجام نیست.

ضربی بیان کرد: ایزوایکو و صدرا ۲ شرکت همکار و رقیب بوده که رقابت مثبت می‌کنند و تلاش‌شان هم این است، تعامل و هم افزایی داشته و امکانات از همدیگر قرض می‌کنند و می‌دهند.

رکوردهای بی سابقه توسط ایزوایکو ثبت شد

وی اشاره کرد: ایزوایکو در سال گذشته چند رکورد داشته که در تاریخ کشتی سازی‌ها بی نظیر است، ۹۵ فروند شناور در سال گذشته داکت شد که اگر پرشیا را حساب کرد به ۱۴۰ فروند می‌رسد و سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ یاردهای ایزوایکو پر شده بود.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: تناژ کاری از ۲۸ هزار تن به ۳۵ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافت و امسال برای اولین بار به ۵۰ هزار تن افزایش داده شد، زمان تعمیرات هم کاهش یافته است.

فروش ایزواکیو ۴۵ درصد رشد کرد

ضربی خاطر نشان کرد: سال گذشته فروش ایزوایکو ۴۵ درصد رشد کرد و درحالی که دلاری که شرکت‌های دولتی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر مبنای آن عمل‌کرد درآمدی داشتند به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شد و از طرفی هم خدمات از بازار آزاد دریافت می‌شود.

وی افزود: این در هزینه‌ها تأثیر گذار است و با وجود این، ۱۳ و هشت دهم درصد کاهش هزینه در ایزوایکو رخ داد.

بیشتر مدیران ایزوایکو بومی‌اند

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل گفت: فردی در جایی اظهار نظری داشته و گفته مدیران بومی در ایزوایکو بکار گرفته نشده‌اند، که این حرف اشتباه بوده و اغلب مدیران بومی هستند.

ضربی ادامه داد: مدیر پشتیبانی یکی از یاردها نفر سوم و چهارم بود که به عنوان یکی از مدیران مجتمع منصوب شد، نیروی دیگر را با توجه به اینکه حقوق خوانده بود مدیر اداره‌کار و اجتماعی منصوب شده است که این‌ها بومی هستند.

وی اضافه کرد: اکنون برخی انتقاد می‌کنند که فلان مدیر همراه شما نیست، با جدیت می‌گویم تا زمانی که در راستای اهداف ایزوایکو کار می‌کند با این فرد کار می‌کنم.

مدیرعامل ایزوایکو یادآور شد: یک نفر مدیر مالی غیربومی برای حسابرسی مالی آورده بودم و سابقه دریایی دارد و در بوشهر کار کرده و مورد اعتماد است، ‌ زمانی که مدیر مالی مجتمع بازنشسته شد و تا زمانی که بتوان فردی را برای این جایگاه پیدا کرد این فرد را به عنوان مدیر مالی به‌کار گرفتیم. نباید در روند کار اخلال بوجود بیاید.

ضربی گفت: این فرد در حال حاضر به خوبی بر کارها تسلط دارد.

وی گفت: تنها خانواده‌های ۲ مدیر ایزوایکو در استان حضور ندارند یکی خودم و دیگری هم معاون اصلی شرکت که تنها پنجشنبه و جمعه‌ها که روزهای غیرکاری است به خانواده خود سر می‌زند و به جز زمانی که ماموریت باشد در شرکت حضور دارد.

مدیرعامل ایزوایکو بیان کرد: برنامه به گونه‌ای تنظیم شده که اگر ایشان در شرکت حضور نداشت من باید در شرکت باشم، ازطرفی باید توجه کنیم که همه کارفرمایان این مجتمع در تهران هستند.

شهرکی برای توسعه صنایع دریایی در ایزوایکو

دولت سیزدهم، ناجیِ کشتی‌سازیِ «ایزوایکو»

ضربی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران برای توسعه صنایع همجوار برنامه داشته و تلاش دارد کارخانه‌هایی که می‌توانند زنجیره تولید را تکمیل کنند راه‌اندازی شود.

وی گفت: زمین برای تولید ورق‌های دریایی به یک شرکت فولادی تحویل شده است که درحال انجام کارهای مقدماتی است، ‌ با شرکت فولاد هرمزگان هم تفاهم شده در ایزوایکو پروفیل‌های دریایی تولید کند.

وی بیان کرد: این مجتمع درحال تلاش برای راه‌اندازی کارخانه تولید کابل دریایی است چون بخشی از تجهیزاتی که خریداری می‌شود کابل‌های دریایی است.

مدیرعامل ایزوایکو گفت: در زمینه مسیر دسترسی هم مانند راه‌آهن، با آمدن کارخانه فولاد که شاید بخواهند بخشی از ورق‌های خود را به داخل عرضه کنند و همچنین احداث ۲ مجتمع پالایشگاهی، احداث آن ضروری است.

وی یادآور شد: به عبارتی شهرکی در زمین ۳۴۵ هکتاری در درون مجتمع برای تکمیل زنجیره تولید اختصاص یافته است، ‌ همچنین مذاکره‌ با یک کارخانه تولید رنگ درحال انجام است که این کارخانه ضمن تأمین نیازهای ایزوایکو، امکان صادرات به خارج از کشور هم برایش فراهم خواهد شد.

ایزوایکو از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه های زمینی، ریلی و راه های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد.

گفتنی است؛ حوزه فعالیتی ایزوایکو به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود همانند یک گلوگاه راهبردی تلقی می شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالیانه در خلیج فارس می‌تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.

ایزوایکو طی این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفت و گاز نقش خود را در کشور به اثبات رسانده؛ تا جایی که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود و هم‌اکنون با دارا بودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی، توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.