مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت خبر داد:

رشد ۱۱ درصدی تولید لوازم خانگی در ۸ ماهه امسال

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد : تولید صنعت لوازم خانگی در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافت.

به گزارش “شاتا” عباس هاشمی در نشست خبری امروز با ارائه آمارتولید در صنایع لوازم خانگی کوچک افزود : میزان کل کالاهای تولیدی در بخش لوازم خانگی در ۸ ماهه ابتدای سال امسال ۵٫۵ میلیون دستگاه است که در این میان ۱٫۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی کوچک ، ۶۵۰ هزار دستگاه کولر آبی ، ‌ ۸۵۰ هزار دستگاه بخاری گازی، ۹۰۰ هزار دستگاه اجاق گاز ، ۶۵۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر ، ۴۰۰ هزار دستگاه لباسشویی و ۱۱۰ هزار دستگاه چرخ خیاطی تولید شده است.
وی تصریح کرد: در بخش تولید لوازم خانگی کوچک ۲ درصد کاهش ،‌ کولر آبی ۴ درصد کاهش ،‌بخاری گازی ۶٫۵ درصد افزایش ، اجاق گاز ۳٫۵ درصد افزایش ، یخچال و فریز ۳٫۲ درصد افزایش ، لباسشویی ۲٫۷ درصد افزایش و چرخ خاطی ۲٫۲ افزایش تولید داشته ایم .
هاشمی در ادامه با تشریح وضعیت صادرات و واردات محصولات منتخب ذکر شده گفت : این آمار مربوط به محصول ساخته شده (CBU) است و بر این اساس در ۸ ماهه سال ۹۵ حدود ۱۷۰ میلیون دلار صادرات در این بخش انجام شد و میزان واردات طی این مدت ۴۸۵ میلیون دلار بوده است که ۷۵ درصد این میزان واردات مربوط به کولر گازی است.
وی با بیان اینکه تولید کولر گازی با توجه به نیاز بازار داخل جزو اولویتهای وزارت صنعت هست افزود :‌۳ واحد بزرگ برای تولید این کالا اعلام آمادگی کرده اند و ظرف ۶ ماه آینده خطوط تولید آن وارد کشور می شود.
هاشمی از قاچاق کالا به صورتCBU و نیز تعدد واحدها عدم اتصال به شبکه تولید کنندگان و فقدان برند ملی قوی و ناکافی بودن دانش مدیریت در صادرات به عنوان عمده ترین مشکلات این بخش نام برد.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در قاچاق گفت: بر اساس مصوبه دولت و ماده ۴ قانون حمایت از مصرف کنندگان ،‌تمام وارد کنندگان لوازم خانگی ملزم به داشتن نمایندگی رسمی هستند و برای استفاده واحدها از ماده ۳۸ قانون امورگمرکی از تسهیلات ، بستر الکترونیکی آماده شده است.
هاشمی ادامه داد: کمیسیون هایی برای شناسه و کد رهگیری تشکیل و تعدیل و یکسان سازی تعرفه کالا و قطعات و نیز کنترل مناطق ازاد تشکیل شده است و برای تجمیع واحدهای صنعتی ، طرح تجمیع به وزیرصنعت ، معدن و تجارت ارائه شد.
وی هم چنین از تشکیل کمیته راهبردی در صنعت بخاری گازی برای ارتقای گرید انرژی بخاری های با گرید B و C خبر داد.
هاشمی در زمین سیاستهای حمایتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این صنعت گفت : محصولات لوازم خانگی سال ۹۲ در گروه کالایی ۱۰ قرار گرفت و ممنوعیت واردات داشت و الان فقط ارز متقاضی به آن اختصاص می یابد.
وی در زمینه میزان تمایل و نحوه همکاری صنعت لوازم خانگی داخلی با شرکت های خارجی افزود : بیشترین همکاری تولید تحت لیسانس است و بیشتر به جوینت وینچر تمایل داریم و در این راستا مدیران کره ای دعوت شدند و سیاست های وزارتخانه به انها ابلاغ شد و قدم اول آوردن ماشین آلات به کشور بود که انجام شد ولی اصرار وزارتخانه برای تعمیق ساخت داخل و آموزش و ایجاد شبکه تولید کنندگان قطعه با تولید کنندگان داخل از شروط این وزارتخانه است.
تعمیق ساخت داخل و حفظ و ارتقای همکاریها و الزام به تولید مشترک با الزام ۳۰ درصدی صادرات محصول تولیدی ازدیگر شروط این همکاری هاست که هاشمی بدان اشاره کرد.
هاشمی اعلام کرد: برای چشم انداز ۱۴۰۴ هدفگذاری شده که ۳ برند ملی قوی داشته باشیم و یک برند قوی در سطح بین المللی .
وی طرح کارت اعتباری خرید را طرحی برای حمایت از تولید داخل عنوان کرد و گفت : در این طرح زحمات زیادی کشیده شده و با تشکلها و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل دادیم و مباحث کارشناسی درباره میزان سود و مدت دوره باز پرداخت داشتیم و توافق جمعی در آخر سال ۹۴ ایجاد شد و از اول اردیبهشت سال قبل طرح کلید خورد و انقضای این طرح تا آخر تیرماه ۹۴ اعلام شد.
هاشمی در زمینه دلایل عدم رضایت از این طرح گفت : محدود شدن جامعه مخاطبین ، احتمال عدم تامین منابع مالی طرح و احتیاط بیش از اندازه در این طرح ، فقدان زیر ساختهای فنی لازم در شبکه بانکی و نمایندگان فروش ، نا آشنایی نمایندگان فروش به زیر ساختهای طرح و عدم توجیه کافی و محدودیت زمانی ۲ ماهه از دلایل عدم وجود نتیجه مطلوب بود.