دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو مطرح کرد:

هزینه بالا و کیفیت پایین خدمات نقطه ضعف خدمات پس از فروش در ایران

در حال حاضر بحث خدمات پس از فروش در داخل کشور دارای نقاط قوت و ضعف بسیار است که با افزایش سرمایه گذاری و استفاده از تجارب بین المللی می توان نقاط ضعف این بخش را بهبود بخشید.

هزینه بالا و کیفیت پایین خدمات نقطه ضعف خدمات پس از فروش در ایران

به گزارش ایدرونیوز به نقل از دبیرخانه چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران، عباسعلی غیاثی دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو، با بیان این مطلب گفت: وضعیت خدمات پس از فروش خودرو هر ساله توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: براساس نتایج سال گذشته نقطه قوت خدمات پس از فروش خودرو، حرکت جمعی و جامع بخش خدمات پس از فروش برای تطابق فرایندهای ضمانت، سفارش گذاری و تأمین قطعات، مدیریت ارتباط با مشتریان، فرایند پذیرش و ترخیص با الزامات آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و نقاط ضعف به ترتیب کمبود یا نبود قطعه، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و هزینه بالای خدمات و قطعات می باشد که البته سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم در جبران نقصانی هاست که در بهبود شرایط و جلب رضایت مشتریان موثر است.
غیاثی در مورد رویکرد چهارمین همایش بین المللی خودرو به بحث خدمات پس از فروش و نتایج احتمالی این همایش گفت: یکی از اهداف برگزاری همایش شناسایی و تحلیل شرایط بین المللی صنعت خودرو ایران با محور فروش و خدمات پس از فروش، نیز به بررسی استراتژیک فرصت ها و تهدیدات این حوزه ها به منظور دستیابی به الگوهای موفق جهانی خواهد پرداخت و امیدوارم دستاوردهای این همایش موجب خیر و برکت برای صنعت خودرو کشور و به ویژه بخش خدمات پس از فروش و مشتریان این صنعت باشد.
وی در مورد کشورهای سرآمد در موضوع خدمات پس از فروش و تاثیری که ما می توانیم از ایشان بگیریم تصریح کرد: عمدتاً کشورهایی که در صنعت خودرو پیشتاز هستند در خدمات پس از فروش هم برتری نسبی دارند. چرا که به علت تولید در تیراژ بالا و اعتبار برندی که دارند سود بالایی را حاصل کرده و بخشی از این درآمد را صرف تحقیق و توسعه و ارایه خدمات پس از فروش می کنند.
دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو تاکید کرد: در باب انعقاد قرارداد با طرف های خارجی، خدمات پس از فروش تابع شرکت های خودروساز است و هر چه قراردادهای خودروسازان با طرف های خارجی از نظر کمی و کیفی بیشتر باشد به همان نسبت امیدواری برای افزایش سطوح کمی و کیفی خدمات پس از فروش بیشتر می شود.
وی در مورد میزان توان زیرساختی ایران برای جذب سرمایه های بیشتر برای بخش خدمات رسانی تصریح کرد: بهتر است به جای عبارت زیرساخت از توان استفاده کنیم. بازار بزرگ ۴۰۰ میلیون نفری ایران و کشورهای اطراف، نیروی کار نسبتاً ارزان، منابع انسانی توانمند از جمله ویژگی هایی است که کشور ما را برای سرمایه گذار خارجی جذاب کرده است.
غیاثی ادامه داد: البته سرمایه گذار خارجی به دنبال کسب سود است و بایستی شرایطی را برای او فراهم آورد تا به حضور فعال و موثر در ایران تشویق شود. فراموش نکنیم که ما در اطراف خودمان رقبای سرسختی مانند ترکیه را داریم که به طور طبیعی به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی است. لذا باید گام های سریع تر و دقیق تر در این زمینه برداریم.
وی در مورد تصمیم برند رنو برای در دست گرفتن حوزه خدمات پس از فروش محصولات تولیدی خود در ایران خاطرنشان کرد: در انجام هر کاری محاسن و معایبی وجود دارد. دیکته نوشته نشده هم غلط ندارد. لذا باید ابتدا نتیجه استقلال بخش خدمات پس از فروش شرکت رنو در ایران را رصد کرد تا بتوان براساس نتایج حاصله درباره جدا شدن خدمات پس از فروش خودروسازان وطنی هم اظهار نظر کارشناسی شود.
علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو می توانند به نشانی سایت همایش در آدرس www.iaiic.com مراجعه کنند.