به مناسبت هفته دولت و با حضور وزیر صمت

گمرک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار افتتاح شد

همزمان با ششمین روز از هفته دولت و با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت، رئیس کل گمرک، رئیس هیات عامل ایدرو و مسوولین استانی گمرک جمهوری اسلامی ایران در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره برداری رسید.

به گزارش ایدرو نیوز ،‌ وزیر صنعت معدن و تجارت در آیین افتتاح و استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با تاکید بر نقش سازمان های توسعه ای در فرآیند توسعه و کمک به گسترش تولید ، صنعت و تجارت گفت : سازمان های توسعه ای مانند ایدرو باید در توسعه کشور توانمندتر از گذشته عمل کنند و فعالیت های نوآورانه تری را در پیش گیرند.

محمد شریعتمداری تصریح کرد : استفاده از مطالبات چندهزار میلیارد ریالی سازمان های توسعه ای در قالب بودجه سنواتی می تواند به فرآیندهای توسعه ای از جمله این مناطق به عنوان یکی از برنامه های وزارت صنعت معدن و تجارت کمک کند که مورد توافق قرار گرفته است .

.

شریعتمداری همچنین به نقش منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و موقعیت ژئواکونومیک آن از جمله ویژگی خاصی که منطقه نسبت به سرزمین اصلی برخوردار است ، اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه حجم مناسبی از فعالیت های تجاری و صنعتی در شعاع منطقه انجام می شود به مرور شاهد استقرار واحد های صنعتی در منطقه خواهیم بود.

معاون وزیر و رئیس هیئت عامل ایدرو هم در حاشیه این مراسم گفت : عرصه ای به مساحت ۱۰ هکتار در گام نخست در اختیار گمرک قرار گرفته است و این عرصه قابل گسترش است .

منصور معظمی افزود : پیش بینی های لازم صورت گرفته و تجهیزات لازم برای استقرار ارزیابان گمرک فراهم شده است از جمله دوربین های ایکس ری ، دوربین های تردد ، پلاک خوان ، باسکول ۶۰ تنی و …

به گفته رئیس هیئت عامل ایدرو ، تاکنون قریب به ۲۰ میلیارد ریال از سوی سازمان بابت استقرار گمرک هزینه شده است و با شرکت انبارهای عمومی گمرک توافقاتی مبنی بر احداث بارانداز مسقف صورت گرفته که طی ماه های آینده علاوه بر بارانداز باز ، بارانداز مسقف هم ایجاد خواهد شد و به این ترتیب گمرک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار می تواند به تمام انواع کالاها که نیازمند بارانداز مسقف هستند سرویس دهد. معظمی تصریح کرد : تاکنون ۳۵۰ میلیاردریال از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای توسعه و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منطقه ویژه اقتصادی گرمسار نیز گفت : فاز ۲ منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به عنوان فاز پیشرو به مساحت ۲۳۰ هکتار است که ۱۰۹ هکتار زمین قابل واگذاری دارد. عبدالرضا نادری در خصوص سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه هم گفت : تاکنون ۱۵ فقره سرمایه گذاری با درخواست کلی معادل ۱۹ هکتار با سرمایه گذاران بخش خصوصی مورد موافقت قرار گرفته است . در چارچوب این سرمایه گذاری ها بیش از ۱۱۰۰ نفر اشتغال مستقیم پیش بینی شده است در حال حاضر هم امکانات زیربنایی مورد نیاز تامین شده و سایر امکانات تکمیلی هم از طرف منطقه در حال انجام است .

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با مساحت ۲۰۰۰ هکتار در مجاورت بزرگراه تهران گرمسار، آزاد راه قم گرمسار و راه آهن سراسری تهران مشهد قرار گرفته است.