استاندار در بازدید از 4 صنعت اسفراین مطرح کرد:

بی توجهی به تولیدات لوله گستر؛ نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی

استاندار خراسان شمالی در سفر به اسفراین و بازدید از ۴ صنعت بزرگ این شهرستان از جمله شرکت مجتمع صنعتی فولاد و لوله گستر توجه نکردن به تولیدات داخلی همچون محصولات لوله گستر را نقطه مقابل و ضد اقتصاد مقاومتی دانست.

بی توجهی به تولیدات لوله گستر؛ نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی

دکتر «خباز» با اشاره به ظرفیت های واحدهای صنعتی اسفراین بیان کرد: نوآوری های آذین فورج نیازمند توجه و گسترش است که در سفر رئیس جمهور در سال ۹۴ برای شان تسهیلات با بهره کمتر در نظر گرفتند که تحقق آن باید پیگیری شود.
وی با اشاره به مشکل افزایش قیمت بهای برق به عنوان چالش پیش روی فولاد آلیاژی کیمیای صبا تصریح کرد: تولیدات لوله گستر به جلوگیری از خروج ارز از کشور منجر خواهد شد اما با این تفاسیر از کشورهایی مانند چین نیازهای حوزه نفت تامین می شود و از لوله گستر خرید نمی کنند.
وی با اشاره به ضرورت توقف ثبت سفارش لوله های بدون درز تولید لوله گستر ابراز کرد: با ایجاد بازار ثانویه و کشف قیمت امکان رقابت لوله گستر با تولیدات کشور چین بیش از پیش فراهم می شود.
عقب ماندن در برگزاری نشست های کارگروه تسهیل
در برگزاری جلسه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان برای سال جدید عقب هستیم و باید هفته ای یک بار برای این کارگروه نشست برگزار کنیم.
استاندار خراسان شمالی در دهمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در اسفراین برگزار شد با بیان این مطلب و با تاکید بر این که اگر بخواهیم کار پیش برود باید کارگروه مستمر باشد افزود: فرماندهان جنگ اقتصادی نیروهای بخش خصوصی هستند و باید با نگاه حل مسئله در این نشست ها حضور پیدا کرد و نباید به تهران احاله داد.
دکتر «محمدرضا خباز» از رویکرد سفر به شهرستان ها برای بررسی مشکلات خبر داد و تاکید کرد: مدیران شهری مشکلات را احصا کنند و بگویند متناسب با این مشکلات و برای حل آن ها کدام مدیران را لازم دارند تا آن ها نیز دعوت شوند و در همان جلسه امور را به نتیجه برسانند‌.
وی با اشاره به این که از مدیران می خواهم خارج از دستور صحبت نکنند، اضافه کرد: با اظهار نظر خارج از دستور هم وقت شما گرفته می شود و هم به نتیجه نمی رسیم.
وی در مورد زمان بررسی مصوبات هم گفت: برای آنان زمان تعیین می کنیم و مدیران بدانند الی یوم القیامه نیست.
وی بر برگزاری نشست به صورت کاربردی تاکید و ابراز کرد: به شخصه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شرکت می کنم و باید بگویم تحریم برونی کافی است و خواهش دارم خود تحریمی نکنیم.
فرماندار اسفراین هم با اشاره به وجود یک شهرک صنعتی و ۲ ناحیه صنعتی در اسفراین گفت: در شهرک صنعتی ۹۸ هکتاری اسفراین ۲۵ کارگاه فعال هستند و در ناحیه صنعتی ۷۵ هکتاری عباس آباد تعدادی محدود سرمایه گذاری صورت گرفته و در ناحیه صنعتی ۴۶ هکتاری بام تاکنون سرمایه گذاری صورت نگرفته است که بناست هدف دام پروری قرار گیرد.
«جواد نوروزی» با اشاره به آغاز عملیات اجرایی برای شهرک بخش کشاورزی در این شهرستان اظهار کرد: سرمایه گذاری لاستیک بارز در اسفراین که تا مرحله واگذاری زمین پیش رفته بود و اکنون متوقف شده، نیازمند رایزنی است که سرمایه گذاری آن هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغال بیش از هزار نفر به شکل مستقیم خواهد بود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این که عمده معادن استان در جنوب خراسان شمالی قرار دارد اظهار کرد: این که خط مشی درست به سرمایه گذاران بدهیم یک ضرورت است.
دکتر «هادی قوامی» با اشاره به فعالیت ۷۰ واحد تولیدی در این شهرستان بیان کرد: باید نیازهای استان از درون و از تولیدات صنایع استان تامین شود و باید این مسئله مورد توجه باشد.
وی بر صادراتی کردن تولیدات استان هم تاکید و تصریح کرد: ارز آوری برای کشور در شرایط کنونی مهم و راه آن تقویت و توسعه صادرات است.
وی فراهم کردن بستر اشتغال وسیع و ارتقای ارزش افزوده را در گرو حمایت از صنایع بخش خصوصی که مشکلاتی دارند، دانست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به این که تاکنون ۱۲۵ جلسه برای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با هزار و ۱۶۲ مصوبه برگزار شده است افزود: طی این مدت ۷۵ مصوبه اجرایی نشده و علاوه بر جلسات ۲۵۰ جلسه دیگر ذیل این کارگروه تشکیل شده است.
«یحیی نیکدل» با اشاره به محدودیت های موجود برای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری ابراز کرد: سرانه پایین این تسهیلات و سهم ۱۰ درصدی حوزه صنعت از مشکلات تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای صنایع است.
ضرورت توجه به ۲ صنعت بزرگ استان
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بر توجه بیش از پیش به صنایع اسفراین در شرایط اقتصادی کشور تاکید کرد.
دکتر «هادی قوامی» با اشاره به ارتباط پیوسته صنایع دولتی و بخش خصوصی اسفراین اضافه کرد: واگذاری صنایع اسفراین به بخش خصوصی که اهلیت نداشته باشد منجر به بروز خسارت می شود و باید برای خروج این ۲ صنعت از فهرست واگذاری حداقل تا اتمام طرح های تکمیلی تلاش کرد و پس از آن در زمان مناسبی که آماده واگذاری شدند به بخش خصوصی دارای اهلیت واگذار شوند.
وی از ممنوعیت ثبت سفارش و ترخیص از گمرک تولیدات خاص شرکت لوله گستر اسفراین خبر داد و ابراز کرد: واردات لوله های تولید لوله گستر به مناطق آزاد هم ممنوع شده است.
وی اضافه کرد: حمایت از لوله گستر منجر به تقویت تولید و ایجاد تحول در صنایع استان و حتی منطقه خواهد شد.