- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران

سابقه بررسی :

شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران از سال ۱۳۳۸ به عنوان یکی از سه گروه اختصاصی شاخص بهای عمده فروشی کالاها در ایران ، در اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی تهیه میگردید. در تجدید نظر سال ۱۳۶۹ در گروه کالاهای صادراتی مشمول شاخص بهای عمده فروشی کالاها در ایران، تعداد ۲۰ قلم کالا انتخاب گردید که به طور عمده شامل فرش دستباف و تعدادی از محصولات کشاورزی سنتی ایران نظیر زعفران و پسته بود. با توجه به افزایش میزان صادرات کالاهای غیرنفتی، ضرورت تهیه شاخص بهای کالاهای صادراتی به عنوان یک شاخص مستقل ، از سال ۱۳۷۶مورد تأیید مسئولان بانک مرکزی قرار گرفت. به لحاظ ماهیت این شاخص که بر مبنای بازار صادرات کالا شکل می گیرد، مشاهده می شود که مؤلفه های اقتصادی و سیاسی نظیر تقاضا و کشش بازار جهانی، امکانات داخلی، تبلیغات، ویژگی های اقتصادی بازارهای جهانی و قوانین، مقررات و سیاست های داخلی و بین المللی که در بازرگانی خارجی مؤثر است، بر این شاخص نیز اثر می گذارد. بنابراین پس از چندی در سبد کالاهای صادراتی تغییراتی رخ می دهد که می تواند در نوع یا ضریب اهمیت کالا یا در هر دو مورد اتفاق بیفتد. بر این اساس تجدید نظر در شاخص بهای کالاهای صادراتی ضرورت می یابد.

نخستین تجدید نظر در این شاخص بر مبنای سال پایه ( ۱۰۰=۱۳۸۳) انجام پذیرفت. این شاخص برای دومین بار در سال پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) (که سال پایه شاخص های اقتصادی بود) مورد بازنگری قرار گرفت.

دوره بررسی:

دوره بررسی شاخص بهای کالاهای صادراتی، ماهانه بوده و زمان انتشار شاخص، بعد از ماه مورد بررسی می باشد. گزارش های ماهانه به زبان های فارسی و انگلیسی و گزارش سالانه به زبان فارسی منتشر می گردد.

جامعه آماری:

کلیه واحدها و شرکت های صادرکننده کالاهای غیرنفتی در کل کشور جامعه آماری این بررسی را تشکیل می دهد.

چارچوب آماری:

چارچوب آماری طرح، فهرست کلیه شرکت های صادراتی است که در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی فعالیت داشته و شامل شرایط استمرار صادرات و امکان اخذ قیمت واحد ارزی کالا می باشد که این شرکت ها در اصطلاح واحد آماری محسوب می شوند.

موضوع بررسی :

شاخص بهای کالاهای صادراتی (XPI )  Export Price Index در ایران یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت‌های کالاهای غیرنفتی صادراتی را بر اساس قیمت FOB)) Free On Board نشان می‌دهد. با توجه به این که در تهیه این شاخص قیمت ارزی کالاهای صادر شده به قیمت ریالی تبدیل می‌شود، تغییرات شاخص بهای کالاهای صادراتی بیانگر تغییرات قیمت کالاهای صادر شده در بازارهای جهانی و نوسان نرخ ارز خواهد بود.

 

منابع :