مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:

برای انقلاب چهارم صنعتی باید اسناد بالادستی تهیه و تدوین شود

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر لزوم آمادگی برای دوره چهارم انقلاب صنعتی عنوان کرد: در حوزه حاکمیتی باید اسناد بالادستی در این خصوص تهیه شود. در این دوره ضروری است مدیران در سطح جهانی پرورش یابند. مدیریت شبکه های اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد.

به گزارش ایدرونیوز ، ابوالفضل کیانی بختیاری در بیستمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی با موضوع تولید ملی باکیفیت دستاورد دلبستگی و بالندگی سرمایه های انسانی در هتل پردیسان اظهار کرد: اگر این همایش تنها یک هدف داشته باشد، آن هدف شبکه سازی و ارتباط و آموزش ناشی از در جوار نخبگان قرار گرفتن بوده که این همایش به آن دست یافته است.

ابوالفضل کیانی بختیاری

وی با اشاره به تولید ملی کیفیت باکیفیت که دستاوردی از دلبستگی منابع انسانی است، تصریح کرد: باید برای این منظور منابع انسانی با روندهای توسعه هماهنگ شود. در سال ۲۰۱۱ دبیر مجمع جهانی اقتصاد مساله ای را تحت عنوان انقلاب چهارم صنعتی مطرح کرد و اعلام شد که جهان در آستانه یک تحول عظیم فناورانه قرار گرفته و این تحول به لحاظ دامنه و پیچیدگی و هم به لحاظ تاثیر بر ماهیت انسان اهمیت زیادی دارد.
کیانی بختیاری خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی چهارم مبتنی بر در هم آمیزی فناوری های مختلف است. همه این مسایل موجب شده موج جدید فناورانه رخ دهد. انقلاب صنعتی چهارم تغییراتی در روش های مدیریتی نیز به همراه داشته است. امروز در این مبحث اینترنت اشیا مطرح می شود که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰، ۳۰۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد و همه کشورها دنبال نقش آفرینی در این بازار هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به دستاوردهای انقلاب چهارم صنعتی عنوان کرد: به عنوان نمونه امروز چاپ سه بعدی فرایندهای تولید را بسیار کوتاه کرده است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ با کارگذاری تراشه های نانو در مغز انسان فرایند آلزایمر از بین خواهد رفت و قدرت جستجو به آن داده می شود.
کیانی بختیاری با بیان اینکه ماحصل همه این ابزارها شهرها، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و بهداشت و درمان هوشمند است، تصریح کرد: کشورها بعد از مطرح شدن انقلاب صنعتی چهارم استراتژی برای این منظور تدوین کرده اند. امریکایی ها در سال ۲۰۱۴ این سند را تدوین کردند و متولی آن موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی آن هاست. چین نیز سندی برای این منظور تدوین داشته است. به همین منوال سایر کشورها نیز در این مسیر گام برداشتند.
وی اضافه کرد: اقدام دیگر کشورها سنجش میزان آمادگی بنگاه ها برای حرکت در مسیر انقلاب صنعتی چهارم است. در نهایت هم سرمایه گذاری در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است. پیش بینی می شود در این زمینه چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: در چنین فضایی آیا نظام یادهی و یادگیری باید خود را با عصر انقلاب صنعتی هماهنگ کند؟ می توان سه دوره آموزشی برای بشر را برشمرد. دوره مربوط به نخست آموزش نخبگان بود. دوره بعدی دوره آموزش انبوه است که مخاطب گسترده تر شد. دوره کنونی نیز دوره پس از انبوه نامگذاری شده و آموزش برای همگان است و هیچ محدودیتی ندارد. امروز رشته های دانشگاهی چندرشته ای و بین رشته ای شده است و بسیاری از دانشمندان در حوزه مدیریت منابع انسانی نیز خبره خواهد بود.
کیانی بختیاری با اشاره به نسل های مختلف دانشگاهی و نسل دانشگاه های این دوره از انقلاب صنعتی عنوان کرد: نسل دانشگاه بعدی دانشگاه کاربردی و مسئولیت پذیر است که نقش های اجتماعی قوی تری نسبت به گذشته دارد. در انقلاب صنعتی چهارم تمام تحقیقات بر مبنای فشار تکنولوژیکی است. در این دوره آموزش برای عمر طولانی صورت می گیرد.
وی با اشاره به وضعیت مشاغل در انقلاب صنعتی چهارم بیان کرد: فراوانی گروه های شغلی در این دوره نرم افزار، برنامه نویسی، وب، مارکتینگ، تولید محتوا و… است. ابزار و روش های مدیریت این دوره هم هوش مصنوعی، جمع سپاری و… است. همچنین شایستگی های این دوره این است که ربات ها نیاز به تحلیل دارند که این وظیفه باید بر عهده انسان ها باشد. در این دوره لایه ها باید کنار رفته و گروه ها جایگزین آن شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: در عرصه یاددهی و یادگیری دو رویکرد در این مورد وجود دارد؛ یک دیدگاه اذعان دارد که به این سرعت توسعه فناوری نخواهیم رسید اما باید توجه داشت در این زمینه شاید در برخی موضوعات فاصله داشته باشیم ولی این در همه زمینه ها نیست. محتوای ما سنتی است که باید به روز شود و آموزش ها باید به سمت مدیریت و آموزش شبکه ها باشد. در حوزه حاکمیتی نیز باید اسناد بالادست در این خصوص تهیه شود. در این دوره ضروری است مدیران در سطح جهانی پرورش یابند. مدیریت شبکه های اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد.
منبع : ایسنا