روز ملی صنعت و معدن

پاسداشت نمادین کوشش‌های بنیادین

نکوداشت و پاسداشت واقعی صنعت و معدن، تلاش برای توسعه آن، بهبود شرایط تولید و در یک کلام همت بستن به حمایت از تولید داخلی (فرمایش محوری مقام معظم رهبری) است

پاسداشت نمادین کوشش‌های بنیادین

۱- صنعت و معدن، بیش از ۲۰ درصد رشد اقتصادی کشور را به دوش می‌کشد‌‌. این رشد مرهون صنعتگران و معدنکارانی است که با وجود همه فشارهای بین‌المللی و مقررات نه‌چندان ساده و روان داخلی، همه تلاش خود را برای روی پا ایستادن و رشد حدود ۵ درصدی (مجموع صنعت و معدن در سال ۹۶) به کار بسته‌اند و یک سال دیگر این بار بزرگ را استوارانه و فداکارانه بر شانه‌های خود به پیش برده‌اند‌‌.

۲‌‌- مراسم دهم تیرماه، روز ملی صنعت و معدن، در واقع پاسداشتی نمادین از کوشش‌های بنیادین و جدی خانواده بزرگ صنعت و معدن کشور در سالی که گذشت، هست‌‌. در واقع این این مراسم بهانه و مجالی برای تجلیل از برترین‌های سال در حوزه‌های هفتگانه بخش صنعت و معدن است‌‌. این گردهمایی و نوروز صنعت و معدن، پس از ۲۱ مرتبه برگزاری در سال‌های قبل، در روز دهم تیرماه ۱۳۹۷ با مشارکت ۹ تشکل بخش خصوصی به همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت، برگزار می‌شود‌.

۳‌‌- یک سال تلاش بنیادین با همه فراز و نشیبش، با نوروز صنعت و معدن در دهم تیرماه هر سال آغاز می‌شود و در این بین صنعتگران و معدنکاران، تشکل‌های صنعتی و معدنی و مدیران این حوزه گردهم می‌آیند و ضمن تحلیل عملکردها در سال قبل به تجلیل بهترین‌ عملکردها پرداخته است و برنامه‌های سال بعد را با هم مرور و هم‌راستا می‌کنند‌.

۴- دبیرخانه دائمی ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با هدف پیگیری توافقات حاصله در این روز تلاش دارد مطالبات بخش خصوصی را در سطح حاکمیت دنبال کند‌‌. از آنجا که بار رشد اقتصادی این حوزه به دوش بخش خصوصی است لذا عملا موفقیت این گردهمایی سالانه در باور تمام دست‌اندرکاران حوزه صنعت و معدن به این است که تعامل نظرات نخبگان بخش خصوصی و دولت می‌تواند مقررات داخلی را در جهت بهبود فضای کسب و کار بیش از پیش اصلاح کرده و سیاست‌های بهتری را برای رشد اقتصادی فراهم آورد‌‌. ناگفته پیداست این عرصه به دلیل جنس متغیر و دائما پویای محیط و شرایط کسب‌وکار عرصه‌ای است که مستمرا نیازمند روزآمدسازی و بهینه‌سازی است و نمی‌توان به اتکای اینکه پیشتر در این راستا اقدام شده لزوم پایش مستمر آن را نادیده انگاشت‌.

۵‌‌- واقعیت حیاتی و مهم‌تر دیگر نیز آن است که بخش خصوصی در کاهش و بی اثر کردن فشارهای بین‌المللی در کنار سیاست‌های کلان و حمایت‌گرانه دولتی در میدان عمل منعطف‌تر و بهتر عمل می‌کنند و نفوذ صادراتی بیشتری را در سطح جهانی ایجاد می‌کنند‌‌. این گردهمایی حاوی این پیام نیز در درون خود است‌.

۶‌- نکوداشت و پاسداشت واقعی صنعت و معدن، تلاش برای توسعه آن، بهبود شرایط تولید و در یک کلام همت بستن به حمایت از تولید داخلی (فرمایش محوری مقام معظم رهبری) است چه حتی این نکوداشت نمادین نیز در پی تحقق آن نکوداشت بنیادین است‌.

محمد نوری‌امیری – دبیر ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن و معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو