- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

شریعتمداری: ۱۰تصمیم وزارت صنعت و خودروسازان برای مدیریت بازار/ مالیات ارزش افزوده عامل هزینه بالای تولید در ایران

به گزارش ایدرونیوز، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری گفت:مسیر رو به رشد اقتصادی از آغاز دولت یازدهم تا ایام اخیر ادامه یافت تا با روی کارآمدن قلدری به نام ترامپ، یک نفر به تنهایی همه مذاکرات جهانی را با مشکلات روبه‌رو کرده است، با ایجاد انتظارات تورمی منفی و به هم ریختگی در عرصه سیاست خارجی با تهدید همه شرکای تجاری ایران به صورت گسترده، اکنون اوضاع تغییر یافت.

وی گفت: واردات کشور در برخی کالاهایی که مورد نیاز نیست، ممنوع اعلام شده است که نمونه آن صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در واردات خودروهای ساخته شده بوده است، ضمن اینکه کلیه ثبت سفارش های تامین مالی نشده در ۱۴۰۰ قلم کالا نیز باطل شده است.

وی افزود: اسامی کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادیم.و نباید اجازه دهیم عدم اطمینان در اقتصاد شکل بگیرد.

وزیر صنعت تاکید کرد: بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آنها داده شده است در اختیار دارد، ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم.

وزیر صنعت گفت: لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

شریعتمداری افزود: با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نداریم و اتفاقا موافق با اعلام این اسامی هستیم، اما باید توجه کرد که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

وی همچنین گفت: در دولت یازدهم واردات ۶۴۸۱ فقره خودرو در مقطعی صورت گرفته که ثبت سفارش آزاد نبود، به گمرک اعلام کردیم و از ترخیص ۴۵۰۰ دستگاه جلوگیری شد، ۱۹۰۰ دستگاه ترخیص شده که در حال پیگیری است تا این ‌پول بیت المال بازگردد.

شریعتمداری ادامه داد: میزان تولید خودرو در سال جاری ۲۴ درصد رشد داشته است اما با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو آغاز شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد.

وی همچنین گفت: خودرو طلا و ارز نیست و کالای سرمایه ای نیست، باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

وی افزود: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری خواهد داد، در همین دوران بر این اساس ۲۵۰ میلیارد تومان پول برای پراید در همین چند روز آشفتگی بازار پول از سوی مردم پرداخت شده است که البته خرید کارتکسی هم نبوده است، بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی مردم بوده است. ودر این راستا جلساتی با خودروسازان برای مدیریت بازار برگزار شد و ۱۰ تصمیم در دستور کار قرار گرفت که از جمله آن می توان به فروش نقدی و اقساطی خودرو با کارت ملی اشاره کرد.

وی درخصوص افزایش قیمت تولید گفت: بخشی از قیمت بالای تولید در ایران، به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است، چه کسی خوشش بیاید چه کسی بدش بیاید.

شریعتمداری همچنین افزود: علاوه بر این برخی تولیدکنندگان مشکل تامین سرمایه در گردش را دارند، آنها از بازار غیرمتشکل پولی تامین مالی می‌کنند که هزینه تامین پول بسیار بالا است.

وی دادمه داد: برای طرح های توسعه و سرمایه در گردش، یارانه سود تسهیلات از محل بودجه عمومی خواهیم داد. واحتکار ۹۰ هزار دستگاه خودرو از سوی خودروسازان صحت ندارد.

وزیر صنعت اظهارداشت: برای نگهداری تولید یک روز ایران خودرو، ده سوله ۵ هزار متری نیاز است، چطور می توان ۹۰ هزار دستگاه خودرو را که برخی اعلام کرده اند، احتکار کرد. واگر رئیس سازمان حمایت با تخلفات احتکار برخورد نکند، بنده به عنوان وزیر با وی برخورد خواهم کرد.

اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار ارز به قطعه سازان

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ابلاغیه شورای هماهنگی سران قوا در ایجاد ممنوعیت کالاهایی است که از اولویت برای واردات برخوردار نیست، این ممنوعیت تا پایان سال ۹۷ برقرار است اما اگر مشکل زودتر بر طرف شود احتمال لغو این ممنوعیت وجود دارد.

وی افزود: در شرایط فعلی اختصاص ۱.۸ میلیارد دلار از نظام ارزی به مصلحت نیست.

وی در خصوص اسقاط خودرو گفت: در مورد اسقاط خودرو، دولت با ایجاد سیاست‌های مشوق برای واردات خودرو اقدام می‌کرد، اکنون باید از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها به این امر کمک کنیم و به علاوه به فکر راهکار جایگزین باشیم.

شریعتمداری ادامه داد: پژو و رنو هنوز خروج خود را به صورت رسمی اعلام نکرده اند، این دو شرکت در ایران سرمایه گذاری کرده اند، پژو ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه به ایران آورده، بنابراین علاقمند به ادامه کار هستند اما از طرف آمریکا تحت فشار هستند و‌ اگر مشمول تحریم ثانویه باشد، ممکن است با ایران قطع همکاری کنند.

وی همچنین گفت: خودروسازان به سمت جایگزینی شرکا اقدام کرده اند، این در حالی است که تحریم خودرو این بار جزو اولین تحریم های امریکا بود، در واقع می‌خواهند اشتغال ایران را در صنعت خودرو کاهش دهند، اما موفق نخواهند شد.

وی همچنین گفت: دستور ویژه رییس جمهور برای تامین مواد اولیه و قطعات منفصله صنعت خودرو به بانک مرکزی ابلاغ شده است، طی این مدت حدود ۴۰۰ میلیون دلار به قطعه سازان داده شده است و تا سقف ۲ میلیارد دلار با توجه به نوع ارزی که باید پرداخت شود ، ارز تامین خواهد شد.

منبع : افق تازه