حضور اسکانیا در ابرپروژه اسقاط

با حضور مقامات ارشد اسکانیا در ایران، تفاهم‌نامه‌ای میان دو شرکت بخش خصوصی کشور و این شرکت سوئدی برای داخلی‌سازی موتور، گیربکس و شاسی به امضا رسید.طبق این تفاهم‌نامه که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به امضا رسید، شرکت اسکانیا برای ساخت و داخلی‌سازی موتور، شاسی و گیربکس خودروهای تجاری و تولید آنها در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

طبق اعلام منصور معظمی مدیرعامل ایدرو، میزان سرمایه‌گذاری این شرکت ۵۰ میلیون یورو خواهد بود. وی در این مورد گفت: این تفاهم‌نامه بی‌درنگ به قرارداد تبدیل می‌شود و به‌عبارت دیگر «تفاهم‌نامه منجر به قرارداد» است.معظمی افزود: براساس طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌و‌نقل کشور، ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه سنگین فرسوده در یک دوره سه ساله جایگزین می‌شود. وی ادامه داد: بیش از ۱۱ میلیارد دلار هزینه اجرای این طرح است که از صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی تامین می‌شود و بازپرداخت آن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت است؛ اجرای این مگاپروژه روزانه ۱۳ میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

اما پیتر شوبلوم قائم‌مقام مدیرعامل در بازارهای استراتژیک اسکانیا نیز در مراسم مربوطه گفت: اسکانیا در بازار خودروهای سنگین ایران سابقه طولانی دارد و این کشور سال گذشته در زمینه اتوبوس و کامیون جزو ۱۰ شرکت برتر طرف قرارداد با ما بود.وی ادامه داد: اعلام استانداردهای جدید آلایندگی از سوی ایران، اسکانیا را بر آن داشت که فناوری‌های جدیدی را برای این کشور تعریف کند. شوبلوم یافتن تامین‌کنندگان با کیفیت قطعات را در ایران، روندی طولانی دانست و تاکید کرد که اسکانیا نمی‌خواهد از کیفیت محصولات تولیدی آن در ایران کاسته شود.وی گفت: طرحی را به سازمان گسترش پیشنهاد داده‌ایم تا براساس آن نسبت به داخلی‌سازی قطعات اقدام شود.