در گردهمایی معاونین صنایع کوچک و متوسط مطرح شد:

ارائه مدل راه اندازی کلینیک های کسب و کار در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی 

گردهمایی معاونین صنایع کوچک و متوسط با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، صادق نجفی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و معاونین سازمان مدیریت صنعتی و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سالن چشم انداز،ساختمان شماره دو سازمان مدیریت صنعتی عصر روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار شد. 

به گزارش ایدرونیوز ، در این مراسم، ابوالفضل کیانی بختیاری، مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: فلسفه وجودی سازمان مدیریت صنعتی از زمان تاسیس که حدود ۵۵ سال می شود، برپایه آسیب شناسی، عارضه یابی، ارائه راهکارهای به روز برای بخش های صنعتی و توسعه مدیریت بوده است، در آن زمان دانش مدیریت توسعه یافته نبود، سازمان مدیریت صنعتی با رویکرد بازسازی و نوسازی در ساختارهای فنی، منابع انسانی و مدیریت موفق عمل کرد.

وی افزود: راه اندازی کلینیک کسب و کار بازگشت به فلسفه وجودی و احیای نقش های گذشته سازمان مدیریت صنعتی است، زمانی که آقای صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران  ایده راه اندازی کلینیک کسب و کار و دغدغه های خود را مطرح کردند، به دلیل پیگیری های مجدانه و احساس مسئولیت ایشان برای راه اندازی صنایع راکد و نیمه فعال از عملیاتی کردن این ایده خرسند شدم.

گردهمایی معاونین صنایع کوچک و متوسط

کیانی در ادامه افزود: موضوع دوم این است که بنگاه های کوچک ومتوسط و شهرک های صنعتی پیشران صنعت هستند و اگر بخواهیم موج صنعتی در کشور به وجود آوریم نقطه شروع این حرکت نوسازی، بازسازی و احیای شهرک های صنعتی است زیرا ایجاد توازن منطقه ای و اشتغال بدون توسعه خوشه های صنعتی امکان پذیر نیست.

وی در ادامه گفت:این دو عامل موجب شد سازمان مدیریت صنعتی با تمام وجود در خدمت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای اجرای طرح کلینیک کسب و کار باشد برای این منظور، با هم افزایی و مشارکت مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه های استانی مدلی تحت عنوان طرح توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط با محوریت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و با همکاری سازمان مدیریت صنعتی طراحی کردیم. برای اجرایی شدن این مدل به هم افزایی تمامی واحدها اعم ازواحد های استانی و سازمان های درگیر همچنین منابع مالی موجود در بخش صنعت نیاز است.

کیانی تصریح کرد: امروزه موضوع رونق اقتصادی، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و کالای ایرانی برای همگان بسیار حائز اهمیت است بنابراین عملیاتی کردن این طرح که همراستا با این سیاست ها است، همکاری و همفکری همه شما عزیزان را می طلبد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی به طرح توانمندسازی صنایع کوچک، اشاره و بیان کرد: براساس این طرح دو موضوع توانمند سازی صنایع کوچک و متوسط و حمایت از کالای ایرانی مد نظر قرار گرفته است.

کیانی بختیاری به اهداف عمده طرح اشاره کرد و گفت: عارضه یابی و ارائه راهکارهای موجود، بازسازی ونوسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط  اثر گذار در اشتغال، ارتقا توانمندی کسب وکارهای کوچک و باز فعال سازی کسب و کار های راکد  از جمله اهداف این طرح است.

وی با اشاره به اهداف فرعی طرح نیز تصریح کرد:افزایش تولید کالا و خدمات، کیفیت، اشتغال، دانش تخصصی و توان مدیریتی شرکت شهرک های صنعتی از مهمترین اهداف  فرعی این طرح محسوب می شود.

کیانی بختیاری خاطر نشان کرد: برای تدوین این مدل، امکانات و فضای فیزیکی در اختیار همکاران سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سازمان مدیریت صنعتی در ساختمان شماره دو سازمان مدیریت صنعتی قرار گرفت که بنابر بررسی های کارشناسانه و تدوین مستندانات ۳۰۰ نفر ساعت برای تدوین طرح صرف شده است.

کیانی بختیاری با اشاره به اینکه ۳ فاز اجرایی برای اجرای این پروژه  مد نظر قرار گرفته است، بیان کرد: فاز نخست عارضه یابی، فاز دوم تهیه طرح های توانمند سازی و فاز سوم اجرای طرح توانمند سازی و بررسی نتایج اثربخشی است. در مراحل اجرا و نظارت، نقش های هر دستگاه بطور مشخص طراحی شده اند. توانمندسازان، شرکت ها و متخصصین مشاوران در فاز نخست و در فاز دوم شرکت های مجری  وارد عمل می شود؛  همچنین در فاز سوم فعالیت ها به کلینیک های صنعتی منتقل می شود که در تمامی این مراحل سازمان مدیریت صنعتی در دو حوزه نظارت و اجرا به این عزیزان کمک می کند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی اعلام  کرد: امروز رونمایی مقدماتی از طرح توانمندسازی به عمل آمد که رونمایی اصلی طی مراسمی و با حضورر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت  صورت می پذیرد.

کیانی بختیاری با تاکید بر اینکه از تمام منابع مالی موجود برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد، گفت: برای موفقیت کلینیک های کسب و کار صنایع کوچک، از همه منابع موجود در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، اشتغال روستایی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، طرح اشتغال فراگیر در مناطق کمتر توسعه یافته، طرح کارورزی و منابع بانکی استفاده خواهد شد.

کیانی بختیاری تصریح کرد: سازمان مدیریت صنعتی برای اجرای هر چه بهتر این طرح برخی از فعالیت ها از جمله پذیرش بنگاه ها، عارضه یابی، مکاتبات و در نهایت اثر بخشی را شروع کرده است و از ظرفیت های شبکه نمایندگی های استانی نیز برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.

در ادامه این مراسم، صادق نجفی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر لزوم تدوین سند توسعه صنایع کوچک و متوسط گفت: امروز کشور در شرایطی است که همه باید لباس رزم اقتصادی بپوشند و تا پای جان تلاش کنند.

نجفی در ادامه گفت: ۳۰ هزار واحد از شهرک های صنعتی در ۱۲ استان بزرگ کشور قرار دارد و باید زمینه صادرات تولیدات آنها را فراهم کرد.

وی به مشکلات موجود صنایع اشاره و ادامه داد: در یک سیستم دقیق فروش، ارزش افزوده از مصرف کننده دریافت می شود نه تولیدکننده این در حالی است که درگاه اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص وجود ندارد. مشکل دیگر ما بهره وری کم و فقدان فعالیت های تحقیق و توسعه است که مرکز مطالعات مدیریت صنعتی با امکانات بسیار و نیروهای متخصص قابلیت انجام این کار را دارد.