آغاز تولید گاز از فاز ۱۴ پارس جنوبی

در راستای تحقق راه اندازی اولیه فاز ۱۴ پارس جنوبی و تولید گاز از این فاز، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۷ برداشت گاز ترش از نخستین سکوی این طرح جهت شیرین سازی در پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی آغاز شد.

به گزارش ایدرو نیوز، مدیر کنسرسیوم فاز ۱۴ پارس جنوبی، اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز ترش از سکوی SPD14A که کار ساخت و راه اندازی آن توسط شرکت مبین سازه گستر ایزوایکو صورت گرفته است ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می باشد که از طریق یک خط لوله ۳۲ اینچی که توسط شرکت IOEC اجرا گردیده است به بخش خشکی انتقال می یابد.

مسعود گل شناس با اشاره به اینکه عملیات حفاری و تکمیل چاه های مربوطه نیز توسط شرکت ملی حفاری صورت گرفته، گفت: با راه اندازی این فاز در مجموع پنجاه میلیون متر مکعب گاز طبیعی به همراه فرآورده های دیگر به ظرفیت تولیدی کشور اضافه خواهد شد.

فاز ۱۴ پارس جنوبی دارای چهار سکو مشتمل بر ۴۴ حلقه چاه، دو خط لوله ۳۲ اینچ دریایی و پالایشگاه خشکی برای فرآوری گاز ترش می باشد که با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و مشارکت شرکت های مدیریت طرح های صنعتی ایران، ایزوایکو، مپنا، پایندان، تاسیسات دریایی ایران، ملی و حفاری ایران و ماشین سازی اراک در حال اجرا می باشد.