شریعتمداری: حمایت از کالای ایرانی موضوع ملی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت از کالای ایرانی باید در عمل و نه فقط در شعار توجه جدی شود و این مهم یک موضوع ملی است و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) باید در این زمینه برنامه ریزی کند.

شریعتمداری: حمایت از کالای ایرانی موضوع ملی است

به گزارش ایدرونیوز ، محمد شریعتمداری در دیدار با مدیران ایدرو(سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) با اشاره به ضرورت توجه به نخبگان و جوانان اظهار کرد: جهت گیری جهان به سمت استفاده از جوانان تحصیلکرده است و جوانان باید در این سازمان امکان ارایه نظر و در برخی موارد تصمیم گیری پیدا کنند و این اتفاق باید بیفتد و این خواسته جدی من است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر جهت گیری سازمان توسعه ای ایدرو بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ گفت: تبدیل شدن به قطب صنعتی، علمی و فناوری در منطقه و سنجش نسبت عملکرد سازمان ایدرو با چشم اندازمورد نظر در این زمینه ضروری است .
وی ایجاد یک فضای جدید در زمینه صنایع بالادستی نفت و گاز با مشارکت ایدرو را ضروری دانست و گفت: ایدرو به جوانان میدان دهد و با مشارکت جوانان تحصیلکرده، صنایع بالا دستی نفت را گسترش دهند و این موضوع مهمی است و باید برای آن برنامه ریزی عملیاتی و زمان بندی شده ارایه کند.
شریعتمداری با بیان اینکه کشور دارای استراتژی توسعه صنعتی نیست و این یک حلقه مفقوده است، تصریح کرد: ایدرو و ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) باید به سمت همکاری برای تدوین برنامه صنعتی حرکت کنند و این استراتژی باید زودتر آماده شود.
وی عنوان کرد: از معاونت طرح و برنامه وزارتخانه خواستیم که پیش نویس استراتژی صنعتی را با همکاری نخبگان، بخش خصوصی و فعالان این حوزه تهیه کند‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تامین مالی برای تحقق قانون حداکثر استفاده از توان داخل، یادآور شد: به موضوع تامین مالی باید توجه جدی شود و سازمان ایدرو برای پیدا کردن روش های نوین تامین مالی و فاینانس حرکت کند و دنبال حل مشکل و راه حل های موضوع باشد.
به گفته شریعتمداری، ماموریت ایدرو برای حمایت از کالای ایرانی بوده و این یک موضوع نه حکومتی بلکه ملی است و باید به تولید داخل باید بها داده شود‌ و ایدرو باید در این زمینه ماموریت خود را تدوین و متمرکز تر روی این موضوع فکر کند.
وی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، گفت: ذخیره انرژی ۵۰ درصدی، جلوگیری از آلودگی هوا و بهتر شدن سیستم لجستیک از نکات این طرح است و باید به سمت اینگونه سیستم های نیرومحرکه و پلت فرم های جدید حرکت کنیم و بخشی از اینها را بومی کنیم و ایدرو در زمینه اجرای این طرح باید مشارکت کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علاوه بر آثار مثبت و فواید اجرای این طرح که بر کسی پوشیده نیست اظهار کرد: مهم ترین هدف این وزارتخانه برای پذیرش مسئولیت اجرای این طرح، زمینه سازی برای انتقال تکنولوژی و توسعه دانش ساخت خودروهای سنگین در داخل کشور است و اگر منابع مورد نیاز اختصاص یابد این موضوع باید اتفاق بیفتد که موضوع مهمی است‌.
شریعتمداری با اشاره به افزایش بار فولاد با ظرفیت ۱۱۰ میلیون تن در آینده افزود: باید زیرساخت های مناسب حمل و نقل ایجاد شود و در این زمینه فرصت چندانی نداریم و باید اقدامات موثر انجام شود و ما نیز حمایت خواهیم کرد.
وی با تاکید بر پرهیز از تفرق صنایع نوین و فناورانه ادامه داد: تمامی داده های کشور در این زمینه باید تحت یک فرماندهی واحد قرار بگیرد ولی همه نمی تواند در یک سازمان جمع شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: لازم است غالب فعالیت های سازمان در بخش های فناوری های نوین بکار گرفته شود و برای صنایع دریایی یک شورای عالی تشکیل و در حال فعالیت است.
شریعتمداری با تاکید بر ضرورت توجه به ساخت داخل، تصریح کرد: کارهایی انجام شده اما ناکافی است و باید هم از ظرفیت های قانونی استفاده کرد و ایدرو در زمینه تصویب قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و قوانین مرتبط همکاری کند.