وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مدیران ارشد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران:

ایدرو در صنایع بالادستی نفت و گاز قاطعانه تر وارد شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید حضور قاطع تری در صنایع بالادستی نفت و گاز داشته باشد، اظهارکرد:اکنون بیش از ۱۰۰ سال از عمر صنعت نفت در ایران می‌گذرد اما هنوز در این زمینه به همکاری با کشورهای خارجی نیاز داریم. باید روندی در کشور در پیش گرفت که مشکلات برطرف شود.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در نشست کاری با منصور معظمی، رئیس هیات‌عامل ایدرو و دیگر اعضای هیات‌مدیره با اشاره مهم‌ترین اقدامات ایدروگفت: بر‌مبنای آنچه در اسناد بالادستی کشور آمده ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید قطب صنعتی منطقه باشد. با این حال، آنچه امروز در کشور دیده می‌شود این است که زیرساختی برای این موضوع هنوز تامین نشده است. یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور امروز دستیابی به توسعه متوازن است. ایدرو با سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در حال اجرای همین برنامه است اما رفع توسعه نامتوازن در کل کشور به برنامه‌ای هدفمند نیاز دارد. در این صورت می‌توان ارزیابی مناسبی از پیشرفت برنامه محرومیت‌زدایی نیز به‌دست آورد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران فعالیت‌های مناسبی شده است، گفت: البته توقعی که از ایدرو و ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) وجود دارد، بیش از این است. این دو سازمان از بزرگترین مجموعه‌های توسعه‌ای در کشور هستند و باید فعالیت‌های خود برای دستیابی به اهداف کلان کشور در زمینه صنایع و معادن افزایش دهند.

وی با اشاره به میانگین سنی در سازمان‌های توسعه‌ای گفت: امروز در سازمان‌های توسعه‌ای با میانگین سنی بالایی روبه‌رو هستیم. در گام نخست برای کاهش میانگین سنی در سازمان‌ها باید جوانان را در سازمان‌ها به کار گرفت. در این صورت پس از گذشت چند سال روند انتقال تجربه کامل می‌شود و می‌توانند با سرعت بیشتری به توسعه خود بپردازند.

شریعتمداری با تاکید بر استراتژی صنعتی در کشور توضیح ‌داد: متاسفانه هنوز در ایران استراتژی صنعتی نداریم و این برنامه باید هر چه سریع‌تر تدوین شود. استراتژی صنعتی باید به گونه‌ای باشد که در جریان اجرای آن از مزیت‌ها و توان کشور به طور کامل استفاده شود. یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه انعطاف‌پذیر بودن آن است.

 وی در پایان به لزوم بومی‌سازی دانش فنی و ساختار تولید محصولاتی که امروز توان تولید آنها وجود ندارد، اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف در کشور باید بومی‌سازی فناوری و تولید باشد. در صنایع سنگین باید به این موضوع جدی‌تر توجه شود. کشور امروز نیاز بسیار زیادی به بومی‌سازی تولید دارد.

در ادامه این نشست محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت و عضو هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز،گفت: موتور کار توسعه صنعتی ایران در ایدرو روشن شده و فعالیت‌های بسیاری در پیش است. برای این فعالیت‌ها پروژه‌های مناسبی در نظر گرفته شده که باید برای رفع نیاز تامین مالی آنها مدل مشخصی دیده شود.

صالحی‌نیا درباره بخش نوسازی در این سازمان نیز توضیح داد: در زمینه نوسازی صنایع روشی مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در نظر گرفته شود. اکنون در ایدرو هماهنگی‌هایی شده و امیدواریم برنامه‌های مد نظر به طور کامل اجرایی شود.