گزارش ویژه شاتا از عملکرد و اهم اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در 11 ماهه سال 1396؛

از احیا ۲۳۷۳ واحد صنعتی نیمه راکد تا افزایش ۲۰٫۸ درصدی جوازهای تآسیس صادره در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه امسال ۲ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی نیمه راکد با اشتغال ۳۶ هزار و ۴۷ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شد.

از احیا ۲۳۷۳ واحد صنعتی نیمه راکد تا افزایش ۲۰٫۸ درصدی جوازهای تآسیس صادره در ۱۱ ماهه امسال

به گزارش ایدرونیوز ، بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش صنعت، معدن (سایر معادن به جز نفت و گاز) و بازرگانی (عمده و خرده فروشی، هتل و رستوران) در ۹ ماهه ۱۳۹۶ به قیمت پایه سال ۱۳۹۰ به ترتیب برابر با ۳٫۷، ۲٫۵ و ۴٫۸ درصد بوده است. روند نرخ افزایش در بخش صنعت به صورت فصلی با کاهش روبرو بوده و از ۶٫۵ درصد در فصل اول سال ۱۳۹۶ به ۲٫۵ درصد در فصل سوم سال ۱۳۹۶ رسیده است.

تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ به بخش صنعت و معدن با رشد ۸٫۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش بازرگانی نیز ۷۲٫۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که افزایشی برابر با ۱۲٫۴ درصد را نشان می‌دهد. سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی، در مقایسه با دوره قبل بدون تغییر و به ترتیب ۲۹ و ۱۴ درصد بوده است.

افزایش ۵ درصدی ارزش دلاری صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ صادرات کالاهای غیر نفتی برابر ۱۱۸میلیون تن با ارزش ۴۱٫۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال به لحاظ وزنی ۰٫۸ درصد رشد و به لحاظ ارزش دلاری ۵٫۰ درصد افزایش داشته است. همچنین میزان واردات به کشور برابر ۳۳٫۹ میلیون تن به ارزش ۴۷٫۷ میلیارد دلار بوده که به ترتیب ۱۲٫۹ و ۲۳٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. ارزش صادرات بخش صنعت در این دوره ۲۷٫۴ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۱٫۹ میلیارد دلار ثبت شده است.

افزایش ۱۳٫۹ درصدی اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری صادره در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه امسال ۵ هزار و ۱۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۲۳٫۹ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۸۵ هزار و ۸۸۳ نفر صادر شده که به ترتیب ۴٫۱، ۵٫۵، ۱۳٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته و حاکی از بهبود نسبی شرایط برای تکمیل طرح های نیمه تمام بوده است.

افزایش ۲۰٫۸ درصدی جوازهای تآسیس صادره در ۱۱ ماهه امسال

همچنین ۱۸ هزار و ۲۳۳ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۴۸ هزار میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۱۴ هزار و ۱۶۶ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۰٫۸، ۲۷٫۶ و ۲۳٫۵ درصد افزایش نشان می‌دهد و حاکی از بهبود نسبی شرایط و امیدواری بخش خصوصی برای تمایل به سرمایه گذاری های صنعتی است.

از سوی دیگر مجوزهای صنفی صادر شده ۳۶۰ هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل۱٫۰ درصد رشد داشته است.

افزایش ۳۹٫۲ درصدی میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری معدنی در ۱۱ ماهه امسال

در بخش معدن نیز ۹۱۰ فقره پروانه اکتشاف، ۴۴۷ فقره گواهی کشف و ۶۴۲ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است . میزان اشتغال پروانه‌های بهره برداری معدنی صادره۵ هزار و ۱۰۳ نفر بوده که افزایش ۳۹٫۲ درصدی را نشان می دهد .

تعداد پروانه اکتشاف نسبت به دوره قبل ۲۷٫۶ درصد افزایش، و گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری به ترتیب ۸٫۷ و ۱۷٫۴ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۸۸٫۱ درصدی میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در ۱۱ ماهه امسال

میزان حقوق دولتی وصول شده معادن در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ برابر با ۶۷۴٫۴ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۸٫۱ درصد افزایش داشته است.

میزان کل برق مصرفی مشترکین صنعتی بزرگ، متوسط وکوچک در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۶ برابر۶۹٫۶ میلیون مگاوات ساعت با افزایش ۷٫۷ درصد بوده است که حاکی از رونق نسبی در بخش صنعت تلقی می‌شود.

برآورد میزان مصارف گازرسانی در ۱۱ ماهه ۱۳۹۶، بیش از ۱۸۳٫۶ میلیارد متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۵ درصد افزایش را نشان می دهد. میزان برآورد مصارف صنایع عمده نیز ۳۴٫۰ میلیارد متر مکعب و مصرف انرژی در صنایع از نشانه های استمرار تولید و رونق در این بخش است

در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۶ و در بخش حمل و نقل جاده ای، کالاهای داخلی ۳۱۴٫۱ میلیون تن و ترانزیت کالاهای جاده‌ای ۶٫۸ میلیون تن بوده که به ترتیب ۹٫۷ و ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش تولید ۳۱ محصول منتخب در ۱۱ ماهه امسال

در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ از میان۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۳۱ محصول رشد تولید و ۱۳ محصول کاهش تولید داشته‌اند.

انواع سواری با بیش از ۱۳۱۴٫۴ هزار دستگاه ۱۵٫۴ درصد، محصولات پتروشیمی با ۴۹ میلیون تن، ۵٫۸ درصد، فولاد خام با ۱۹میلیون تن ۱۱٫۵ درصد افزایش تولید داشته اند.

لوازم خانگی (شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی) با ۲۹۸۰٫۴ هزار دستگاه ۱٫۸ درصد و سیمان با ۴۹٫۶ میلیون تن ۱٫۸ درصد کاهش تولید داشته است.

در ۱۱ ماهه امسال، ۶۶ طرح سرمایه گذاری خارجی صنعتی، با مجموع سرمایه گذاری ۲٫۸ میلیارد دلار، به تصویب هیأت سرمایه گذاری خارجی رسیده است.

در راستای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی، تا پایان بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در مجموع مبلغ ۱۳ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۹ هزار و ۴۴۶ واحد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است (البته تا زمان ارسال گزارش که ۲۶ اسفند می باشد، عملکرد این پروژه پرداخت ۱۸ هزار و ۷۸۹ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۷ هزار و ۸۶۴ بنگاه بوده است).

احیا ۲۳۷۳ واحد صنعتی نیمه راکد

تصویب ۴۹ شهرک و ناحیه صنعتی، بهره‌برداری از ۹۲ شهرک و ناحیه صنعتی و ایجاد ۸ هزار و ۶ هکتار زمین صنعتی از اهم اقدامات در زمینه توسعه و تکمیل زیرساخت های صنعتی بوده است.

بهره برداری از ۴ شهرک فناوری و ۱۲ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، تأمین آب برای ۱۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی به میزان ۲۸۳۹ لیتر بر ثانیه، تأمین برق‌ برای ۱۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی به میزان ۲۴۹۲ مگاوات، گازرسانی به ۱۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی و به بهره برداری رساندن ۵۷ تصفیه خانه در شهرکها و نواحی صنعتی و اتصال ۱۳۳۰۵ واحد صنعتی به شبکه از دیگر اقدامات بود.در این مدت ۲ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی نیمه راکد با اشتغال ۳۶ هزار و ۴۷ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی احیا شد.