- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

سرمایه خارجی بسترساز توسعه است، نه غفلت از ظرفیت داخل

این دو حوزه به مواردی همچون نظام بانکی، رفتار بودجه‌ای دولت، سیاست‌های ارزی، روابط بین‌الملل و شوک‌های بیرونی اقتصاد تقسیم می‌شوند. منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایدرو در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» ضمن تایید دو عامل موثر بر تقویت اقتصاد داخلی گفت: در حقیقت برای توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد رشد اقتصادی بحث سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت ارتباطات بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی نیست. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

درحال‌حاضر چه عواملی می‌تواند به اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه کمک کند؟
در حوزه ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور نیازمند افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها هستیم. این افزایش ظرفیت از مسیر بالا رفتن سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود. افزایش سرمایه‌گذاری نیز یا از نظام بانکی ناشی می‌شود یا از خارج کشور. بنگاه‌ها و سایر شرکت‌های ما ظرفیت‌های فراوانی دارند که نیازمند توسعه، بزرگ شدن و افزایش سرمایه و تولید هستند. قدرت رقابت و برندسازی در بزرگ شدن است. موضوع دیگر این است که بتوانیم به صورت مشارکتی تولید و فعالیت کنیم. این موضوع به بنگاه‌های ما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. ما می‌توانیم با مشارکت شرکت‌ها و بنگاه‌ها و خرید بنگاه‌های کوچک و ادغام با شرکت‌های بزرگتر این کار را انجام دهیم و از این طریق هم قدرت رقابت خود را بالا ببریم و هم هزینه‌های خود را کاهش دهیم. نکته دیگر استفاده از فناوری‌های جدید و انقلاب دیجیتال در بنگاه‌ها است. ما نمی‌توانیم و نباید از این انقلاب جدید بازبمانیم. کارخانه‌ها و بنگاه‌ها در سایر کشورهای جهان به سرعت در حال بروزرسانی خود با آخرین فناوری‌ها هستند و تولیدکننده ما هم باید به این سمت حرکت کند.

چه مشکلاتی بر سر راه بنگاه‌های اقتصادی هست و چه راهکارهایی برای عبور از این موانع وجود دارد؟
نظام بانکی پاسخگوی نیاز شبکه تولیدی و اقتصاد کشور نیست. هیچ تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با نرخ سود ۱۸ درصد و با این وضعیت رشد اقتصادی، فعالیت خود را گسترش دهد و به اقتصاد کشور کمک کند. پس تنها راه پیش رو برای توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد رشد اقتصادی بحث سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت ارتباطات بین‌المللی است. البته بسیاری این حرف را معادل بی‌توجهی به اقتصاد داخلی و نگاه ما به دستان خارجی‌ها می‌دانند، اما آن چیزی که از نظر ما درست و حقیقت است، باید بیان شود. یک ارتباط منطقی و در راستای دستیابی ما به اهداف اقتصادی با نظام بین‌المللی به هیچ وجه برخلاف اصول و ارزش‌های ما نبوده، بلکه ما را برای رسیدن به آن یاری می‌کند. ما باید بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی کشور بهره ببریم و رضایت مردم را تامین کنیم. حداقل در صنعت خودرو در دو سال گذشته می‌بینیم که بالاترین میزان رضایت مردم در خودروهایی است که با مشارکت و همکاری خارجی‌ها تولید شده است.