در گفت‌وگو با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد

سرمایه خارجی بسترساز توسعه است، نه غفلت از ظرفیت داخل

برای رشد اقتصادی کشور باید در دو حوزه روابط بین‌الملل و بهره‌وری در داخل تغییراتی را ایجاد کنیم.

سرمایه خارجی بسترساز توسعه است، نه غفلت از ظرفیت داخل

این دو حوزه به مواردی همچون نظام بانکی، رفتار بودجه‌ای دولت، سیاست‌های ارزی، روابط بین‌الملل و شوک‌های بیرونی اقتصاد تقسیم می‌شوند. منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل ایدرو در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» ضمن تایید دو عامل موثر بر تقویت اقتصاد داخلی گفت: در حقیقت برای توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد رشد اقتصادی بحث سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت ارتباطات بین‌المللی را در دستور کار قرار دهیم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌های داخلی نیست. در ادامه متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

درحال‌حاضر چه عواملی می‌تواند به اقتصاد کشور در مسیر رشد و توسعه کمک کند؟
در حوزه ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور نیازمند افزایش ظرفیت و توسعه زیرساخت‌ها هستیم. این افزایش ظرفیت از مسیر بالا رفتن سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود. افزایش سرمایه‌گذاری نیز یا از نظام بانکی ناشی می‌شود یا از خارج کشور. بنگاه‌ها و سایر شرکت‌های ما ظرفیت‌های فراوانی دارند که نیازمند توسعه، بزرگ شدن و افزایش سرمایه و تولید هستند. قدرت رقابت و برندسازی در بزرگ شدن است. موضوع دیگر این است که بتوانیم به صورت مشارکتی تولید و فعالیت کنیم. این موضوع به بنگاه‌های ما کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. ما می‌توانیم با مشارکت شرکت‌ها و بنگاه‌ها و خرید بنگاه‌های کوچک و ادغام با شرکت‌های بزرگتر این کار را انجام دهیم و از این طریق هم قدرت رقابت خود را بالا ببریم و هم هزینه‌های خود را کاهش دهیم. نکته دیگر استفاده از فناوری‌های جدید و انقلاب دیجیتال در بنگاه‌ها است. ما نمی‌توانیم و نباید از این انقلاب جدید بازبمانیم. کارخانه‌ها و بنگاه‌ها در سایر کشورهای جهان به سرعت در حال بروزرسانی خود با آخرین فناوری‌ها هستند و تولیدکننده ما هم باید به این سمت حرکت کند.

چه مشکلاتی بر سر راه بنگاه‌های اقتصادی هست و چه راهکارهایی برای عبور از این موانع وجود دارد؟
نظام بانکی پاسخگوی نیاز شبکه تولیدی و اقتصاد کشور نیست. هیچ تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با نرخ سود ۱۸ درصد و با این وضعیت رشد اقتصادی، فعالیت خود را گسترش دهد و به اقتصاد کشور کمک کند. پس تنها راه پیش رو برای توسعه ظرفیت‌ها و ایجاد رشد اقتصادی بحث سرمایه‌گذاری خارجی و تقویت ارتباطات بین‌المللی است. البته بسیاری این حرف را معادل بی‌توجهی به اقتصاد داخلی و نگاه ما به دستان خارجی‌ها می‌دانند، اما آن چیزی که از نظر ما درست و حقیقت است، باید بیان شود. یک ارتباط منطقی و در راستای دستیابی ما به اهداف اقتصادی با نظام بین‌المللی به هیچ وجه برخلاف اصول و ارزش‌های ما نبوده، بلکه ما را برای رسیدن به آن یاری می‌کند. ما باید بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی کشور بهره ببریم و رضایت مردم را تامین کنیم. حداقل در صنعت خودرو در دو سال گذشته می‌بینیم که بالاترین میزان رضایت مردم در خودروهایی است که با مشارکت و همکاری خارجی‌ها تولید شده است.