- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

سال ۱۴۰۰ نخستین قطار متروی کرج روی ریل می‌رود

به گزارش ایدرونیوز به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری، اصغر نصیری از تصویب فاینانس ساخت واگن‌های مورد نیاز متروی کلانشهرهای کشور از جمله کرج در شورای اقتصاد سخن گفت .

این مسئول افزود: ​ بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط وزارت کشور، پیش‌بینی شد که برای تامین نیازهای حمل‌ونقل درون شهری در ۹ کلانشهر (تهران- مشهد- شیراز- اصفهان- تبریز- قم- کرمانشاه- اهواز- کرج) نیاز به فعالیت حدود سه هزار و ۵۰۰ واگن به صورت روزانه می‌باشد.

وی افزود: از این میزان تقاضا، تنها حدود هزار و ۵۰۰ واگن در حمل‌ونقل درون شهری (مترو) در حال فعالیت است و نیاز به تامین ۲ هزار واگن در افق چهار سال آینده است .

نصیری همچنین به مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه و با هدف تامین نیاز کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوی وزارت کشور به عنوان کارفرمای پروژه تامین ۲ هزار واگن مترو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ، به عنوان مجری و مدیریت پیمان تامین و ساخت این پروژه تعیین شدند .

شهردار کرج افزود : هدف طرح مطابق مصوبه شورای اقتصاد عبارتست از تجمیع طرف عرضه و شکل‌گیری زنجیره‌های تولیدی در صنایع داخلی به منظور تأمین واگن قطار شهری و حومه‌ای (مترو) برای بهره‌برداران کلان شهرهای یادشده ، که موجب رونق اقتصادی بسیار زیادی در کشور خواهد شد .

توسعه حمل و نقل ایدرو در این طرح به سرمایه گذاری و فاینانس شرکت‌های خارجی ، رعایت قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و استفاده از ظرفیت های موجود داخلی و انتقال دانش فنی به کشور تاکید شده است.

بنا به گفته شهردار کرج بر اساس این قرارداد، ضمانت محصول پس از تحویل واگن ها، خدمات پس از فروش و آموزش کادر فنی بهره برداری به صورت ادواری و به مدت ۲۰ سال، بخشی از تعهدات سازمان گسترش خواهد بود .

شهردار کرج برنامه زمان بندی این پروژه را ۵ سال اعلام کرد و افزود: به علت یکسان بودن طراحی ناوگان متروی کرج و تهران ، واگن‌های این دو شهر مشابه بوده و لذا اولویت صورت گرفته با توجه به حجم مسافر و اهمیت طرح به این دو شهر داده شده است و با پیگیری‌های صورت گرفته در وزارت کشور و سازمان همیاری ، سهم شهر کرج قطعی و مطابق با برنامه زمان بندی خواهد بود .

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به شروع مجدد عملیات اجرایی احداث خط ۲ متروی داخلی شهر کرج پس از وقفه سه ساله ، ظرف مدت حداکثر ۳ سال شاهد بهره برداری کامل از فاز اول این طرح با بهره گیری از مدرن ترین ناوگان حمل و نقل زیرزمینی باشیم .