- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ایران باید به نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی منطقه بدل شود

به گزارش شانا، منصور معظمی، رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امروز (سه‌شنبه، ۲۳ شهریورماه) در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تشریح چشم انداز ۲۰ ساله صنعت نفت ایران، گفت: بر اساس این چشم انداز، ایران باید به نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در منطقه از لحاظ ارزش بدل شود و هفت درصد از تقاضای بازار جهانی نفت به ایران اختصاص پیدا کند.
وی به احکام پیشنهادی مورد نیاز برای اجرای سیاست ها پرداخت و افزود: کلیه ساختارهای موازی مرتبط با فعالیت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و نیرو باید تجمیع و ادغام شوند و با هدف تحقق یکپارچگی و وحدت مدیریت انرژی تا سال نخست برنامه باید وزارت انرژی تشکیل شود.
معظمی همچنین بر ایجاد نهاد رگولاتوری مستقل در حوزه انرژی با حضور نمایندگانی از بخش های خصوصی و نمایندگان تشکل‌های مرتبط تاکید کرد و گفت: این موضوع باید با هدف تثبیت جایگاه سیاست گذاری، نظارتی و حاکمیت کلی و فاصله گرفتن از امور تصدی گری غیر ضروری در دستور کار قرار گیرد.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر تسهیل حضور بخش خصوصی و ترغیب آن برای مشارکت بیشتر در پذیرش امور تصدی گری و حفظ منافع ملی و ایجاد رقابت سالم در میان فعالان این بخش تاکید کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به منظور نظارت موثر بر تولید صیانتی و شناخت کامل منابع نفت و گاز و حمایت از تاسیس شرکت های موضوع ماده ۱۲ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، حوزه حاکمیتی وزارت نفت از شرکت ملی نفت با استقلال بودجه و نیروی انسانی از شرکت ملی نفت تفکیک شود.
وی یکی دیگر از احکام پیشنهادی را حمایت دولت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در داخل کشور با مشارکت شرکت‌های خارجی صاحب صلاحیت و دارای دانش برای طراحی، مهندسی، ساخت، نصب تجهیزات و انتقال فناوری در حوزه های انرژی و اعطای تسهیلات لازم در این زمینه به منظور افزایش درونزایی اقتصاد کشور ذکر کرد.