وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پنجمین همایش بین المللی خودرو ایران:

توجه ویژه به جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو/ افزایش رضایتمندی مشتریان خودرو هدف اصلی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی به مفهوم درست آن، راه اندازی مراکزتحقیق و توسعه، تعهد به تعمیق ساخت داخل و تولید اجزای مهم خودرو در داخل باید به عنوان پایه‌های اساسی درسرمایه گذاری‌های مشترک مورد توجه قرار بگیرد.

توجه ویژه به جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو/ افزایش رضایتمندی مشتریان خودرو هدف اصلی است

به گزارش ایدرونیوز ، محمد شریعتمداری در پنجمین همایش بین المللی خودرو با بیان این مطلب، افزود: امروز صنعت خودرو در جهان ۴ تا ۵ درصد GDP را تشکیل می‌دهد و در کشور ۳٫۵ تا ۴ درصد GDPمتعلق به این صنعت است. از سوی دیگر ۱۲ درصد اشتغال صنعتی را صنعت خودرو در برمی‌گیرد که این امر جایگاه سیاسی و اجتماعی ارزشمندی را علاوه بر جایگاه اقتصادی به این صنعت می دهد.

وی افزود: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب ۱۶۰ هزاردستگاه خودرو تولید می کردیم و این در حالی است که اکنون برنامه تولید خودرو در سال ۹۶ یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه است. ۱۲ میلیارد دلار گردش مالی خودروسازی کشور برآورد می‌شود که اگر صنعت خودروسازی نبود باید این مقدار را وارد می‌کردیم .

شریعتمداری تصریح کرد: خروجی جلسات سیاست‌گذاری صنعت خودرو و جلسات دیگر نشان می دهد که در افزایش کیفیت و استاندارد تولید خودرو و ارتقای ایمنی خودرو و رفاه مصرف کنندگان باید گام‌ها را بلند‌تر برداریم چرا که افزایش رضایت مندی مردم با نگاه مشتری مداری هدف اصلی ما است.

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ادامه داد: باید پاسخگویی نیازهای اساسی مردم در صنعت خودروباشیم و اگر با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم علل و عوامل را شناسایی کنیم و با اولویت و زمان بندی برای حل مشکلات گام برداریم.

وی با بیان اینکه یکی از علل اصلی بروز این مشکلات بومی نبودن صنعت خودروست و رقبای ما دارای تجربه و تحقیقات R&D خوبی هستند، گفت: از سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو با مشارکت خودرو سازان داخلی حمایت می کنیم و در این مشارکت ها باید مرکز تحقیقات و توسعه را رشد دهیم.

ظرفیت فولاد کشور به ۳۳ ملیون تن رسید

وی ادامه داد : امروز ظرفیت فولاد کشور به ۳۳ میلیون تومان رسیده است و در برخی رشته‌های فولادی مثل فولاد خام مقام اول جهانی را در اختیار داریم و در مجموع در رتبه ۱۴ جهانی هستیم.

به گفته شریعتمداری امروز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در زنجیره فولاد با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است که تا سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد و حدود ۳۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور خواهیم داشت.

وی اضافه کرد : در دولت تدبیر وامید ظرفیت تولید انواع فولاد از ۱۲۳ میلیون تن به ۱۹۷ میلیون تن رسیده است و در تولیدمس نیز با شرایط مشابهی مواجهیم به طوریکه امروز ۴۰۰ هزار تن ظرفیت برداشت مس در کشور هست و در سرب و روی نیز تولید از صفر پس از انقلاب به ۴۵۰ هزار تن در روز رسیده است.

شریعتمداری گفت: در تولید آلومینیوم هم از ۱۲۰ هزار تن تولید پس از انقلاب امروز به ۵۰۰ هزار تن رسیدیم در مورد سیمان از ۲۸ میلیون تن در شروع انقلاب به ۸۰ میلیون ظرفیت سیمان دست پیدا کردیم و این در حالی است که به ۱۴۰ میلیون تن در سال‌های آینده می رسیم. در حوزه پتروشیمی که پس از انقلاب با شیب ملایم آغاز شده بود از مجموعه تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن امروز به ۴۶٫۵ میلیون تن رسیدیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : ملت ایران بر پایه توانایی‌های سازنده و ارزشمند فرزندان خود قدم‌های مؤثری را در حوزه‌های صنعتی ایفا می‌کند و علیرغم وجود مشکلات امید به آینده در مجموعه فعلان اقتصادی روند رو به رشدی را در سالهای اخیر داشته است.

شریعتمداری یکی از نشانه‌های امید صنعت‌گران را تقاضاهای تاسیس واحدهای جدید صنعتی و توسعه طرح‌های در دست اجرا بیان کرد و افزود: در ده ماهه امسال ۴هزار و ۵۰۰ تقاضای تأسیس واحد جدید و ۱۶ هزار واحد جدید را سطح کشور در دست تقاضا داریم که با رشد ۲۳ درصدی مواجه بوده است. امروز ۵۱ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور امروز در دست اجرا است و این در حالی است که مجموع این واحدها تاکنون حدود ۸۵ هزار واحد بوده است.

وی با اشاره به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در زمینه اتمام و افتتاح طرح‌های نیمه تمام در سال ۹۶ گفت: از ۴ هزار و ۷۰۰ طرح صنعتی از مجموعه طرحهای صنعتی در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد امسال بهره‌برداری به عمل آمد و این نشان دهنده قدم‌گذاشتن در رشد و توسعه صنعتی است.

شریعتمداری بیان کرد: در جذب سرمایه گذاری خارجی در دوره پسا برجام .۹٫۷ میلیارد دلار در مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی از طریق ۲۲۴ طرح انجام شد که ۵۰ طرح آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است و ۲ میلیارد دلار آن در صنعت خودرو سازی کشوردر این دوره جذب شده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر در حوزه معدنی ۴۰۰ نقطه امید بخش در پهنه های اکتشافی ما شناسایی شد و۱٫۵ میلیارد تن ظرفیت جدید سنگ آهن از معادن سنگ آهن و حدود ۲ میلیارد تن ظرفیت جدید سنگ آهن در اعماق زمین شناسایی و پی جویی می‌شود .

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با وجودی که ۲۵ درصد فولاد دنیا در صنعت خودروسازی مصرف می‌شود اما ما نیز باید به تدریج در جهت جایگزینی فولاد حرکت کنیم .این در حالی است که با افزایش تقاضای خودروهای پیشرفته و برقی رو به روییم به طوری که در سال ۲۰۳۰ حدود ۱۰ تا ۵۰ درصد تولیدات خودروسازی دنیا به این سمت می‌رود در این صنعت هنوز فاصله زیاد با دنیا نگرفته ایم و اگر با این نوع نگاه حرکت کنیم به جایگاه مطلوب تری می‌رسیم .

به گفته وی تحولاتی در ایران و جهان در حال وقوع است اگر صنعت خودروی ما به موضوعاتی نظیر گسترش استارتاپ ها وتولید خودروهای هوشمند و تحولات جهانی خودرویی توجه داشته باشد می توانیم به تحولاتی در صنعت خودمان دست یابیم و اگر قرار است حرکت جدی و متناسب با شان خودروسازی کشور باشد باید از همین امروز آغاز کنیم.