- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ایزوایکو، آماده ساخت سکوی ۲۵ هزار تنی توتال

سطح این همکاری‌ها به جایی رسید که کنسرسیوم سازنده دو فاز بزرگ پارس جنوبی سال گذشته به رهبری ایدرو توانست این دو فاز را به بهره‌برداری کامل برساند. فازهایی که کارشناسان گازی از آنها به‌عنوان ایرانی‌ترین فازهای پارس جنوبی یاد می‌کنند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پس از خصوصی‌سازی، بسیاری از بنگاه‌های تحت مالکیت خود را به بخش خصوصی واگذار کرد که یکی از مهم‌ترین آنها شرکت ایزوایکو بود. البته این سازمان در تمام این بنگاه‌ها تا سقف ۳۰ درصد سهم برای خود در نظر گرفته که این بنگاه به واسطه آن میزان سهم بتواند از دیگر ظرفیت‌های ایدرو نیز استفاده کند. ایزوایکو که تاکنون چند سکو برای تولید گاز پارس جنوبی ساخته، در مناقصه فاز ۱۱ نیز شرکت کرده است. فاز۱۱یکی از پر مناقشه‌ترین فازهای پارس جنوبی است. توتال در این فاز سعی کرده با برگزاری چند مناقصه، مراحل کار را آغاز کند و ایزوایکو نیز قصد دارد سنگین‌ترین سکوی پارس جنوبی را به وزن تقریبی ۲۵ هزار تن بسازد. فرداد دلیری، معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفت‌وگو با صمت به تشریح جزییات همکاری ایدرو با پارس جنوبی پرداخت و درباره همکاری ایزوایکو با توتال نیز توضیحاتی داد که در ادامه به‌طور کامل آمده است.

ایدرو و سازمان‌هایی که ایدرو در آنها سهم دارد در چند سال گذشته با تمرکز بسیاری در پروژه‌های پارس جنوبی حضور پیدا کردند. درباره جزییات این همکاری‌ها با وزارت نفت و پارس جنوبی توضیح دهید.
یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان گسترش و نوسازی ایران در پارس‌جنوبی بهره‌برداری از فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بود که فروردین امسال به‌طور کامل به تولید رسیده است. همچنین فاز ۱۴ از دیگر حوزه‌هایی است که ایدرو در آن فعالیت می‌کند. این فاز مدتی در اولویت نبود و از امسال دوباره به اولویت تبدیل شده و اکنون مشغول فعالیت‌های آن هستیم. به‌تازگی سکوی A نصب شد. ایدرو به‌دلیل توانی که در اجرای پروژه‌های بزرگ دارد و همچنین به‌دلیل وظیفه ذاتی خود در پروژه‌های پارس جنوبی مشارکت کرد و در این زمینه موفقیت‌های بسیاری برای کشور به‌دست آمد.

سازمان گسترش در سال‌های گذشته فعالیت‌های پالایشگاهی را نیز آغاز کرده، این فعالیت‌ها اکنون در چه مرحله‌ای است؟
البته فعالیت در حوزه پالایشگاه از سال‌های پیش وجود داشت اما در چند سال گذشته جدی‌تر شده است. اکنون در منطقه کنگان عسلویه بین ۴ تا ۵ هزار نیرو جذب شده که به فعالیت‌های پالایشگاهی می‌پردازند. امیدواریم بتوانیم به‌زودی ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز را در روز به خشکی منتقل کنیم. امسال تنها منبعی که به سبد گاز کشور اضافه می‌شود همین ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز است که در زمینه فعالیت‌های پالایشگاه به منطقه دیگری می‌رود. گازی که در فاز ۱۴ تولید می‌شود به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی تزریق می‌شود. این فاز اکنون ظرفیت پالایش دارد و می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد.

سکوی A فاز ۱۴ اکنون با نیم میلیارد فوت‌مکعب ظرفیت به تولید رسیده است و برنامه‌های دیگری هم در دست اجرا دارد، درباره ظرفیت‌هایی که در آینده قرار است به سبد گاز کشور اضافه شود، توضیح دهید.
به تازگی تولید نیم میلیارد فوت‌مکعب در روز از سکوی A فاز ۱۴ آغاز شده که خوشبختانه با مشکلی هم روبه‌رو نبود و پروژه اجرا شد. در ۳ ماه نخست سال ۹۷ نیز ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز در روز تولید می‌شود. منبع این نیم میلیارد فوت‌مکعب گاز نیز از سکوی B پارس جنوبی تولید می‌شود. این سکو اکنون ساخته شده و در اوایل سال ۹۷ به منطقه منتقل می‌شود.

در روزهای گذشته اعلام شد ۷۵ درصد سکوی B کامل شده است. اگر این طور باشد آیا این سکو در آغاز سال ۹۷ می‌تواند روزانه نیم میلیارد فوت‌مکعب گاز به کشور برساند؟
درصدهایی که داده می‌شود با تعاریف مختلف است. اکنون این سکو به‌طور کامل ساخته شده اما آمارهایی که وجود دارد درباره کل پروژه است که بخشی از آن به مراحل انتقال و نصب سکو مرتبط می‌شود. مراحل حمل و نصب نیز اگر شرایط جوی مناسب باشد در نهایت یک ماه طول می‌کشد. بر این اساس اکنون در مرحله فاز B سکوی فاز ۱۴ از برنامه عقب نیستیم و امیدواریم به‌زودی این پروژه اجرایی شود. در کل با نصب سکوی B تا پایان تابستان سال آینده یک میلیارد فوت‌مکعب یا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به سبد گاز کشور اضافه می‌کنیم که آمار بسیار مناسبی است.
همزمان با این برنامه‌ها پالایشگاه‌ها نیز در حال اجرا هستند. با این حال به دلیل برخی پیچیدگی‌ها در زمینه ساخت پالایشگاه پیش‌بینی می‌شود پالایشگاه‌های مربوط به این فاز تا سال ۹۸ به مدار بیاید و خط به خط راه‌اندازی شود. پالایشگاه فاز ۱۴ در مدت ۲ سال آینده راه می‌افتد.

وزیر نفت به‌تازگی اعلام کرده قرار است پاکت‌های مربوط به مناقصه‌های توتال باز شود. در این زمینه آیا می‌توان منتظر خبر همکاری‌های سطح بالای ایران با این شرکت فرانسوی بود؟
توتال به‌طور عمده در دریا فعالیت می‌کند و تجهیزات چندانی در خشکی ندارد. توتال قصد دارد در فاز ۱۱ با حفر چاه، گاز را به خشکی منتقل کنند. علاوه بر این به‌دلیل سبک فعالیت‌های این شرکت که در خشکی کار نمی‌کند، توتال می‌خواهد از پالایشگاه‌های موجود استفاده کند، شرکت‌های داخلی نیز در این زمینه اقدام کردند تا در مناقصه شرکت کنند. علاوه بر این کارشناسان توتال ۶ ماه ایزوایکو را بررسی کردند تا مشخص شود در صورت برد مناقصه آیا ایزوایکو توان ساخت سکوها را دارد یا خیر؟ پس از این دوره ایزوایکو در مناقصه شرکت کرد و به نظر می‌رسد می‌توانیم در این مناقصه برنده شویم.

بسیاری از شرکت‌های اروپایی که توان ساخت سکوهای بزرگ را دارند، در فاصله بسیار زیادی از پارس جنوبی هستند و منطقی به نظر نمی‌رسد آنها در این مناقصه شرکت کنند اما شرکت‌هایی هم در حوزه خلیج‌فارس هستند که از توان بالایی برخوردارند. با توجه به این شرایط، فکر می‌کنید ایزوایکو بتواند در مناقصه ساخت سکوی فاز ۱۱ برنده شود؟
ایزوایکو برای ساخت سکوهای فاز ۱۱ در داخل کشور رقیب ندارد. البته باید در نظر داشت این موضوع به دلیل ضعف رقبای ایزوایکو نیست. موضوعی که در این زمینه اهمیت دارد ویژگی‌های خاص سکوهای فاز ۱۱ است. یکی از موضوع‌هایی که توتال در این پروژه در نظر دارد این است که پس از چند سال قصد دارد روی سکوهای فاز ۱۱ کمپرسور نصب کند. دلیل این کار این است که به‌طور عمده میدان‌های گازی پس از چند سال تولید با مشکل افت فشار روبه‌رو می‌شوند. به این دلیل از آغاز باید این موضوع را پیش‌بینی کرد و این مسئله برای سازنده سکو اهمیت بسیاری دارد. کمپرسورهایی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود وزن بسیار بالایی دارند و این موضوع باعث می‌شود، وزن سکو نیز افزایش یابد. سکو باید توان این را داشته باشد که در چند سال آینده کمپرسور روی آن نصب شود. این موضوع نیازمند افزایش تحمل سکو است که تا حدی وزن سکو را در ساخت نیز افزایش می‌دهد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود سکوهای فاز ۱۱ تا ۲۵هزار تن وزن داشته باشند. چنین سکوهایی تاکنون در ایران ساخته نشده اما تنها جایی که ظرفیت و زیرساخت‌های مورد نیاز برای ساخت این سکوها را دارد، ایزوایکو است. حوض‌های خشک و ظرفیت‌های لیفتینگ بسیاری برای این کار وجود دارد که مشابه آن در کشور نیست. فکر می‌کنم با توجه به سیاست‌های وزارت نفت و قانون استفاده از حداکثر توان داخل، ایزوایکو برنده مناقصه ساخت سکوهای فاز ۱۱ شود. البته در منطقه خلیج‌فارس نیز رقبایی هستند اما دور از ذهن است بتوانند در این مناقصه برنده شوند.