- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

سفیر سابق ایران در برزیل: مذاکره در خصوص مساله موشکی در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد/ نیکی هیلی یک شومن حرفه ای است

به گزارش ایدرونیوز ، منصور معظمی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا در خصوص طرح موضوع ‘برجام ۲’ مبتنی بر حل مسائل منطقه ای از جمله با عربستان سعودی و مساله یمن اظهار داشت: من چنین چیزی را نشنیدم و به صورت رسمی هم تاکنون چنین چیزی نگفتند؛ اتحادیه اروپا و خانم موگرینی و بعضی از روسای جمهور و وزیران خارجه کشورهای اروپایی اعلام کردند که برجام بهترین گزینه است و از آمریکایی ها هم خواستند مقید و وفادار به برجام بمانند.
وی افزود: البته در این میان رئیس جمهوری فرانسه مطالبی را اخیرا درباره مساله موشکی ایران عنوان کرده اما آنچه به عنوان مواضع اتحادیه اروپا باشد تاکنون رسما راجع به برجام چیزی گفته نشده و اینها خود را مقید می دانند.
معظمی گفت: احتمال این که اروپایی ها فردا شیطنت های دیگری را هم مطرح کنند وجود دارد؛ چرا که این ها تحت فشار آمریکائی ها هستند و تجربه هم نشان داده که اروپایی ها نگاه می کنند ببینند بیشتر منافعشان کجا مستتر است اما تا به حال چنین چیزی را اعلام نکرده اند.
وی افزود: اروپایی ها با مواضع تند، افراطی و احمقانه ای روبه رو شده اند که از طرف ترامپ اعلام می شود و به نظر من اینها هم تا حدی می توانند مقاومت کنند چرا که رفتار ترامپ بقدری خارج از منطق و استدلال است که یک جاهایی اروپایی ها سعی می کنند منعطف باشند و کوتاه بیایند.
سفیر سابق ایران در برزیل در خصوص این که با تاکیدهای طرف های اروپایی بر مساله برجام آیا زمینه و بستر ایجاد برجام ۲ وجود دارد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران که اعلام کرده چنین چیزی نیست و راجع به این مسایل از جمله موشکی مذاکره نمی کنیم. ضمن این که در دکترین نظامی ایران مطالب بی پایه ای که آمریکائی ها اعلام می کنند جایگاهی ندارد و بیشتر بهانه، ستیزه جویی و یک رفتار غیر منطقی و غیر عقلایی است که اینها پیش گرفته اند.
معظمی افزود: به نظر من آمریکایی ها امروز بیش از هر زمان دیگری گستاخ، بی منطق و فاقد هر گونه دیسیپلین سیاسی هستند و بعید می دانم تاریخ آمریکا تاکنون رئیس جمهوری به بی نزاکتی ترامپ دیده باشد.
وی همچنین در خصوص رفتارهای اخیر نیکی هیلی از جمله دعوت او از اعضای شورای امنیت به یک ضیافت ناهار در واشنگتن برای شواهد ادعایی خود علیه ایران در مورد سلاح های غیرقانونی اظهار داشت: نیکی هیلی یک شومن به تمام معنا حرفه ای است و با دروغ سعی می کند شو اجرا کند.
معظمی گفت: معتقدم بخشی از کارهای هیلی به خاطر این است که او در هیات حاکمه مقابل آقای تیلرسون است و به دنبال این است که جایگزین او شود؛ البته تیلرسون هم لابی های خاص خود را در کنگره دارد و این گونه نیست که بشود به سادگی ترامپ او را بردارد و مقداری با هم منازعه دارند.
وی با بیان این که نیکی هیلی دارای مواضع بسیار تند و غیر منطقی هم هست ، گفت: بعید می دانم که ترامپ اینقدر درایت و کیاست داشته باشد. خانم هیلی مطالبی را که مورد نظر ترامپ است را اجرا می کند اما این که حداقل در کوتاه مدت یک همصدایی بتواند به وجود اورد بعید می دانم.
به گزارش ایرنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل دوشنبه شب برای سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد ضیافت ویژه با حضور دونالد ترامپ ترتیب داد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل قرار بود در این ضیافت قطعات موشک‌های منتقل‌شده از ایران به اعضای جنبش انصارالله یمن رابه این دیپلمات‌ها نشان دهد.