روند های توسعه تکنولوژی (4 )

رایانش ابری

تکنولوژی ابر یا همان رایانش ابری می‌تواند اقتصاد تکنولوژی اطلاعات را برای شرکت ها و دولت ها بهبود داده و نیز انعطاف‌پذیری و پاسخگویی بیشتر را فراهم سازد.

به گزارش ایدرو نیوز ، با استفاده از این تکنولوژی هر برنامه رایانه ای یا خدمت می‌تواند بر روی شبکه‌ای از اینترنت، با حداقل نیاز یا بدون نیاز به نرم‌افزار محلی یا توان پردازشی ارائه شود.

رایانش ابری

رایانش ابری

برای این کار، منابع IT (نظیر منابع محاسباتی یا ذخیره‌سازی) بر مبنای نیاز در دسترس قرار می‌گیرند و هنگام نیاز به ظرفیت اضافی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اضافی مستقیم در سخت‌افزار جدید یا برنامه‌نویسی، به صورت بی‌سیم اضافه می‌شوند.

تکنولوژی ابر با استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتری برای ارائه خدمات بر بستر اینترنت یا یک شبکه ، در کاربردهای اصلی تأثیر اقتصادی بالقوه آن در سال ۲۰۲۵ ۱٫۷ تا ۶٫۲ تریلیون دلار است

رشد فزاینده خدمات مبتنی بر اینترنت، از جستجو تا رسانه و ذخیره‌سازی داده‌های شخصی (تصاویر، کتابها، موسیقی)، به همراه توانمندی های پردازشی که تجهیزات سیار اینترنتی را قادر می‌سازد تا کارهایی نظیر پاسخ به دستورات گفتاری یا جهت‌یابی را انجام دهند.

از تکنولوژی‌های تشکیل دهنده رایانش ابری می توان به نرم‌افزارهای مدیریت ابر – مانند virtualization، metering،‌ سخت افزار دیتا سنتر، شبکه‌های پرسرعت و نرم افزار و پلاتفرم به عنوان سرویس (SaaS، PaaS) اشاره کرد .