کشتی اقیانوس‌پیمای ایران – کاشان تا یک‌ماه دیگر به آب انداخته می‌شود

مدیرعامل کشتی‌سازی فراساحل (ایزوایکو) از به آب اندازی کشتی اقیانوس پیمای ایران – کاشان تا ۲۵ روز آینده خبرداد و گفت: این کشتی به دست متخصصان داخلی کشوردر مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ساخته شده و تحویل کشتیرانی جمهوری اسلامی می شود

کشتی اقیانوس‌پیمای ایران – کاشان تا یک‌ماه دیگر به آب انداخته می‌شود

حمیدرضا رضائیان در جمع خبرنگاران گفت: کشتی ایران – کاشان دارای ۱۵۸ متر طول، ۳۰ متر عرض و ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر را داراست وحدود ۵۰ میلیون دلار ارزش دارد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران تحویل کشتی ایران – کاشان را با وجود مشکلات خاص تحریم‌های این صنعت از دستاوردی بزرگ عنوان کرد که حاصل کارتیمی بوده ودر حد استاندارد بین المللی قابل ارزیابی است.

رضائیان اصل بیان کرد: این مجمتع با توجه به نیاز صنعت کشتی سازی ایجاد شده و تلاش داریم تا نیازمندی های تخصصی خود را تامین کنیم که در این راستا به مقوله آموزش با استفاده از اساتید مجرب خارجی بسیار تاکید و توجه داریم.

وی از انعقاد قرارداد تکمیل و ساخت شش فروند شناور مسافربری با همکاری بانک توسعه تعاون، سه فروند شناور پنج هزار تنی و یک فروند شناور پشتیبانی ماهیگیری در هنگام صید این شرکت اشاره کرد و گفت: ساخت شناورها بین ۱۵ تا ۱۸ ماه طول می کشد که از نظر بازه زمانی با همتاهای خارجی قابل رقابت است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی فراساحل ایران با بیان اینکه این شرکت ظرفیت تعمیر کشتی هایی تا ظرفیت ۴۵ هزار تن را دارد، افزود: تعمیر این شناورها از ۳۵روز به کمترین زمان یعنی بین ۱۰ تا ۱۲ روز رسیده است.

رضائیان اصل گفت: هم اکنون یکی از فعالیت های مهم این شرکت علاوه بر ساخت و تعمیر شناورها ، سکوها و سازه های نفتی و گازی، تعمیر اساسی دکل حفاری دریایی (جک آپ) مختلف و پیشرفته فعال در خلیج فارس است.

وی افزود: هم اکنون کار ساخت سه شناور با ظرفیت ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن پشتیبانی از سکوهای نفتی و پنج فروند شناور حمل ماشین و یک فروند کشتی مسافربری vip آغاز شده است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران همچنین از ساخت شهرک صنایع دریایی خبر داد و افزود: به منظور تولید صنایع دریایی در داخل کشور طرح ساخت این شهرک به اجرا در آمد که عملیات زیرسازی آن انجام شده است.

رضائیان اصل ادامه داد: هم اکنون در جلب سرمایه گذار از کشور ترکمنستان و تبادل تکنولوژی با شرکت های آلمانی، هیوندای کرده و دالیان چین برای ساخت این شهرک هستیم و گفت و گوهایی نیز در این زمینه انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال صبح ساحل در خصوص وضعیت سفارشات داخلی ایزوایکو با انتقاد ازعدم سفارش دهی برای ساخت و تعمیرات کشتی های دولتی تصریح کرد: در حوزه ساخت توان رقابت با دنیا را داریم ودر زمینه تعمیرات زمان به کمتر از دو هفته رسیده اما مشکلاتی دارد که برای رونق کشتی سازی نیازمند عزم ملی است.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه قابلیت بیش از ۷۰ درصد تعمیرات ریگ حفاری را دارد،تصریح کرد: هم اکنون دانش تعمیرات ریگ حفاری در این مجتمع با استفاده از توان بومی وجود دارند اما متاسفانه شاهدیم که برای تعمیرات، ریگ حفاری را در کشورهای جنوبی خلیج فارس برای تعمیرات ارسال می کنند که دانش آن در انحصار آمریکاست واین خیانت به کشور است.

رضاییان با اشاره به توان این مجتمع در احداث انواع شناورها و کشتی های اقیانوس پیما گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند عزم ملی است اما جماعتی نمی خواهند در این بخش رونق ایجاد شود.

وی با گلایه مندی از بنادر که سفارش ۱۰ فروند شناور را به خارج از کشور داده است، تصریح کرد: شناورهایی که قابلیت ساخت آنان در داخل وجود دارد نباید به خارج از کشور سفارش داده شود.