خبرهای خوب ایدرو درباره مهم‌ترین قرارداد پسابرجامی

بن‌رو به رنو واگذار می‌شود

رئیس هیات‌عامل ایدرو : در حال حاضر، هم سایت بن‌رو آماده واگذاری است و هم امکان استفاده از خط تولید سایت‌های دیگر وجود دارد. مشکلی که درمورد سایت بن‌رو وجود داشت، با درایت مدیرعامل جدید سایپا و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برطرف شده است

بن‌رو به رنو واگذار می‌شود

به گزارش ایدرونیوز به نقل از « اخبار خودرو » ، قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور با شرکت رنو ، با وجود انتقاداتی که از ابتدا بر آن وارد بود، ازجمله بهترین قراردادها در صنعت خودروی پسابرجامی به‌شمار می‌رفت.

براساس این قرارداد، سایت بن‌رو‌سایپا به‌عنوان آورده ایران در این قرارداد نام‌برده می‌شد. سایتی که مدتی قبل مشکلاتی درمورد واگذاری آن به رنو به میان آمد. موانع واگذاری این سایت تولید خودرو در برهه‌ای آنقدر اهمیت یافت که رئیس‌هیات‌عامل سازمان گسترش را در آبان‌ماه امسال به فرانسه کشاند تا مواردی از قرارداد را مورد تجدیدنظر قرار دهد.

آخر هفته جاری ایدرو خبرهای خوبی در رابطه با قرارداد رنو خواهد داد
آخر هفته جاری ایدرو خبرهای خوبی در رابطه با قرارداد رنو خواهد داد

گفته می‌شود در مذاکرات فرانسه، سایت‌های سمنان، تبریز و گرمسار به‌عنوان سایت‌های جایگزین بن‌رو مطرح شدند. با این حال این نگرانی وجود داشت که با منتفی شدن واگذاری بن‌رو به رنو، بخشی از قرارداد که مرتبط با آورده سازمان گسترش بود، دستخوش تغییر شود. چراکه اگر رنویی‌ها گزینه‌های جایگزین بن‌رو را نمی‌پسندیدند، ایدرو باید فکری برای تامین نقدینگی کافی جهت انجام تعهد مالی خود می‌کرد.

با وجود انتقادهایی که درمورد تاخیر در اجرای قرارداد رنو وجود دارد، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در رابطه با قرارداد رنو به «دنیای خودرو» گفت: «آخر هفته جاری ایدرو خبرهای خوبی در رابطه با قرارداد رنو خواهد داد. ضمن اینکه باید اشاره کنم شرکت رنو بسیار علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کشور و همکاری با طرف ایرانی است و کار خود را در این زمینه دنبال می‌کند.»

منصور معظمی با بیان اینکه اگر تاخیری در اجرای این قرارداد وجود دارد، از طرف ایران نبوده است، تصریح کرد: «تصمیمات جدیدی گرفته شده و تغییراتی در سهامداری ایجاد شده است که به‌زودی اعلام خواهد شد. اما با توافقاتی که با رنو انجام شده، اجرای قرارداد به‌زودی آغاز خواهد شد.»

وی همچنین در رابطه با اماواگرهایی که درباره منتفی‌شدن واگذاری سایت بن‌رو به رنو در مدت اخیر مطرح شد، توضیح داد: «در حال حاضر، هم سایت بن‌رو آماده واگذاری است و هم امکان استفاده از خط تولید سایت‌های دیگر وجود دارد.»

به گفته معظمی، مشکلی که درمورد سایت بن‌رو وجود داشت، با درایت مدیرعامل جدید سایپا و حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برطرف شده است.

حل چالش سهام‌داران بن‌رو

این اظهارات معظمی نشان از تغییرات مثبت و نزدیک‌شدن قرارداد به اجرا دارد و در شرایطی از حل مشکل سایت بن‌رو صحبت به میان می‌آید که تا چند ماه قبل به‌نظر می‌رسید برای این مساله به این راحتی‌ها راه‌حلی پیدا نمی‌شود.

این ماجرا به آنجا رسید که معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌وضوح از احتمال تغییر سایت بن‌رو درصورت عدم مشارکت سهام‌داران زیرمجموعه سایپا برای استفاده از ظرفیت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد.

محسن صالحی‌نیا همچنین تاکید داشت اگرچه مباحث پایه‌ای قرارداد رنو تغییری نکرده اما به‌لحاظ اجرایی باید در ارتباط با آن تصمیم‌گیری کرد.

وی نیز اشاره کرد بحث عدم واگذاری بن‌رو ارتباطی با مخالفت سایپا ندارد، چون سهام بن‌رو به چند شرکت زیرمجموعه سایپا تعلق داشت که آنها شرایط را برای دراختیار گذاشتن شرکت برای استفاده از ظرفیت شرکت رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) مناسب نمی‌دانستند.

این کش‌وقوس‌ها ادامه یافت تا زمانی که محسن جهرودی به‌عنوان مدیرعامل سایپا انتخاب شد. وی که در یافتن راه‌حل مناسب برای واگذاری مجدد بن‌رو به رنو، نقش موثری داشت، اوایل ماه جاری درخصوص واگذاری این سایت به صراحت اعلام کرد: «ما مجری سیاست‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هستیم و سیاستی را که از سوی آن‌ها اتخاذ شود، اجرا خواهیم کرد.»