در جلسه مجمع برنامه و بودجه ایدروسال 1396 تاکید شد

ضرورت تنوع‌ بخشی به روش‌های تامین منابع مالی

جلسه مجمع برنامه و بودجه سال ۱۳۹۶ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حضور اعضای مجمع ، معاونین و مدیران ایدرو  برگزار شد.

بنا به گزارش ایدرو نیوز در ابتدا دکتر ابوالفضل کیانی ، معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش با تبیین پیش‌فرض‌های در نظر گرفته شده و تاکید بر صنایع هدف شامل انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی و برق)؛ حمل‌ونقل (خودرو، ریلی، دریایی و هوایی)؛ صنایع نوین؛ سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری و رئیس  جمهور در سفرهای استانی و همچنین اجرای مأموریت‌های محوله برای بازسازی و نوسازی صنایع، برنامه‌وبودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۶ را تشریح کرد.

وی همچنین منابع مالی مورد نیاز پیش‌بینی‌شده برای اجرای طرح‌ها در قالب منابع داخلی، منابع عمومی، تسهیلات بانکی، سهم شرکا، صندوق توسعه ملی، فاینانس و اوراق مشارکت تشریح و برنامه‌های ایدرو جهت تنوع‌بخشی به تامین منابع مالی در سال ۱۳۹۶ را برشمرد.

ضرورت تنوع‌بخشی به روش‌های تامین منابع مالی

ضرورت تنوع‌بخشی به روش‌های تامین منابع مالی

این خبرحاکی است  دکتر فرداد دلیری ، عضو هیات عامل و معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو  با تبیین عملکرد و نحوه نقش‌آفرینی سازمان گسترش در دوره‌های مختلف فعالیت، به برخی از موفقیت‌های ایدرو در توسعه صنعتی اشاره کرده و اهمیت برند این سازمان مهم توسعه‌ای در حرکت‌های پیش رو را مورد تاکید قرار داد.

وی ضمن تشریح نحوه برخورداری ایدرو در گذشته از منابع مالی بودجه عمومی کشور، منابع حاصل از فروش سهام شرکت‌ها توسط ایدرو و سود شرکت‌های تحت پوشش، چرایی تعریف طرح‌های مختلف در صنایع انرژی و استراتژی‌ مشارکت با شرکت‌های صاحب‌نام خارجی همراه با تامین منابع مالی از طرف این شرکت‌ها بر مبنای مزیت‌های رقابتی کشور در نفت، گاز و پتروشیمی را تبیین کرد.

دکتر دلیری استراتژی ایدرو در مشارکت‌های بین‌المللی را به مثابه رویکردی فعال در خلق منابع جدید در کشور برشمرد و اعلام نمود  در این دوره که منابع سازمان برای انجام پروژه‌های جدید و بزرگ ناکافی است نیاز بود تا ایدرو، رویکردی جدید را در پیش گیرد. وی اظهار امیدواری کرد  در آینده با حل مشکلات در انتقال منابع مالی در سیستم بانکی و نوسانات قیمت نفت و غیراقتصادی‌شدن برخی از پروژه‌های مربوطه، استراتژی‌های جدید به نتایج مورد انتظار دست یابد.

در این جلسه دکتر عباس حاج فحتعلیها ، معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو در ادامه به مصوبات و تعهدات دولت در مناطق کمتر توسعه‌یافته و تلاش ایدرو در نقش‌آفرینی حداقلی در این نوع سرمایه‌گذاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وی  اشاره کرد برای ایجاد واحدهای صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، ایدرو بر مبنای فراخوان عمل کرده و در صورت وجود سرمایه‌گذار برای ایجاد واحدهای صنعتی، سیاست سرمایه‌گذاری مشترک به حداقل میزان، مبنای عمل قرار می‌گیرد.

توجه سازمان به اشتغال و توسعه منطقه‌ای از مواردی بود که دکتر حاج‌ فتحعلی‌ها به آن اشاره داشت. وی توجه ایدرو به مطالعات اقتصادی برای ورود به ایجاد واحدهای صنعتی را تبیین نموده و نقش مطالعات زیست‌محیطی در این مطالعات را مورد تاکید قرار دادند.

بنا به این خبر معاون نوسازی و بهره‌برداری با بیان اینکه حضور ایدرو در صنعت تایرسازی علت تامین سهم واردات از بازار تقاضای تایر کشور است  و اعلام کرد که واحدهای جدید تایرسازی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید ایجاد خواهد شد.

در ادامه جلسه دکتر سید مهدی قاسمی ، معاون مالی و اقتصادی، محدودیت‌های ایدرو به ویژه در خصوص محدودیت‌های مالی را تشریح و اذعان داشت سرمایه‌گذاری توسط ایدرو نمی‌تواند بر پایه منابع داخلی و عمومی از تحرک شایسته‌ای برخوردار باشد.

در پایان، اعضای مجمع، بر ضرورت همسویی استراتژی‌های ایدرو با طرح‌ها و پروژه‌های تعریف‌شده یا در دست اقدام، تنوع‌بخشی به روش‌های تامین منابع مالی، توجه به زنجیره‌های پایین‌دستی و … تاکید نمودند.