در گفت و گو با ایدرو نیوز مطرح شد :

توضیحات مدیر توسعه منطقه ای سازمان گسترش درباره پیشرفت های فیزیکی دو منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم

مدیر توسعه منطقه ای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعلام اینکه پیشرفت فیزکی دو منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم مطابق برنامه از پیش تعیین شده ،‌ادامه دارد ‌از استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این دو منطقه خبر داد.

به گزارش ایدرو نیوز ، مهندس محمدعلی عزیر محمدی مدیر توسعه منطقه ای سازمان گسترش در گفتگو  با خبرنگار ایدرو نیوز با بیان اینکه با توجه به مصوبات هیئت محترم وزیران و ماده واحده ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان گسترش به عنوان سازمان مسئول مناطق ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم تعیین شده افزود : مطالعات و طرح جامع نقشه برداری و مطالعات زیست محیطی انجام پذیرفته و این مناطق فاز بندی شده که در فاز ۱ منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، حدود ۲۵۰ هکتار از دوهزار هکتار، آماده سازی و اجرای پروژه های عمرانی شروع شده و در فاز ۱ منطقه ویژه جهرم نیز حدود ۷۰ هکتار از ۳۵۰ هکتار عملیات اجرایی اعم از تأمین زیرساختارها ، خیابان کشی شروع شده است. همچنین در فاز ۱ منطقه اقتصادی ویژه گرمسار، زیرسازی و جدول گذاری خیابان ها و هدایت آب های سطحی تقریباٌ کامل شده و آبرسانی منطقه از رودخانه هبله رود به طول ۲۱ کیلومتر لوله گذاری در حال اجراست و بعلاوه مخزن بتنی و رسوب گیر نیز در حال ساخت می باشد.

توضیحات مدیر توسعه منطقه ای سازمان گسترش درباره پیشرفت های فیزیکی دو منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم

توضیحات مدیر توسعه منطقه ای سازمان گسترش درباره پیشرفت های فیزیکی دو منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم

مدیر توسعه منطقه ای ایدرو افزود در این مرحله، حدود ۱۶ هکتار فضای سبز در ضلع شمالی منطقه ایجاد شده است. در رابطه با برق، مخابرات و اینترنت، نیز طراحی و مقدمات شروع پروژه های مذکور از طریق شرکت مخابرات و شرکت توزیع برق فراهم شده و برای استقرار گمرک و حصارکشی محدوده اراضی مناطق موصوف، هماهنگی های لازم صورت گرفته و با توجه به استقبال بسیار خوب سرمایه گذاران و کارآفرینان برای استقرار در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، سعی می گردد تا ضمن تسریع در ایجاد زیرساخت ها، از طریق حمایت های نرم افزاری با توجه به تجارب ارزنده سازمان گسترش در حیطه فعالیت های صنایع حمل و نقل و صنایع نفت و گاز و صنایع نوین، بستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی صورت گیرد.
مهندس عزیز محمدی در خصوص اقدامات ایدرو برای تسریع روند ایجاد این دو منطقه ویژه اقتصادی گفت با توجه به اهمیت تسریع در ایجاد این مناطق، سازمان گسترش اقدام به تأسیس دو شرکت مدیریت منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم بصورت ۱۰۰ درصدی نموده تا این دو شرکت به عنوان بازوان اجرایی سازمان و با استقرار در این مناطق، موجبات اجرای هرچه بهتر پروژه های عمرانی و رسیدن به بهره برداری از آنها، فراهم آورد.
وی ضمن اشاره به اینکه در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، سرمایه گذاران متعدد داخلی و در بعضی از موارد، با مشارکت سرمایه گذاری خارجی، برای ایجاد واحدهای صنعتی صادرات گرا اعلام آمادگی نمودند اظهار داشت بنظر می رسد، با عنایت به فراهم شدن مبادلات تجاری با کشورهای خارجی بر پایه برجام، شاهد رونق و جذب سرمایه گذاری های قابل توجه خارجی بدلیل مزیت های بسیار خوب منطقه ویژه اقتصادی گرمسار باشیم.
مدیر توسعه منطقه ای ایدرو گفت واقع شدن این منطقه در مرکز کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب، از طریق بزرگراه تهران – مشهد و آزادراه گرمسار – قم و عبور خط راه آهن سراسری از داخل منطقه، و امکان تأمین انرژی از طریق خط لوله گاز و برق مورد لزوم و نزدیکی به پایتخت و امکان تأمین نیروی انسانی مناسب و از همه مهمتر، امکان بهره مندی از دانشگاه های مهم کشور منجمله مزیت های حائز اهمیتی است که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده و مورد توجه سرمایه گذاران می باشد.
مهندس عزیز محمدی با اشاره به اینکه در سطح کشور قریب به بیست منطقه ویژه اقتصادی فعال وجود دارد و شاید دوبرابر این تعداد نیز در دست احداث هستند گفت با عنایت به اهدافی که در قانون ایجاد و اداره مناطق ویژه اقتصادی مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، پیش بینی شده، مکان یابی این مناطق بسیار حائز اهمیت است و چنانچه این عناصر را در رابطه با منطقه ویژه اقتصادی گرمسار مورد مداقه دهیم، ملاحظه می گردد که این منطقه یکی از بهترین مناطق است که از این توجیهات فنی و اقتصادی بالا برخوردار می باشد و بطور قطع و یقین با فراهم بودن شرایط مبادلات تجاری و بین المللی مطلوب، می تواند به عنوان پایگاهی برای پشتیبانی از صادرات و جذب سرمایه های خارجی تبدیل شود و چه بسا پیشرفت برجام بطور مستقیم و غیرمستقیم تأثیراتش را می توان در این منطقه نیز ملاحظه نمود. یکی دیگر از مزیت های بسیار مهم منطقه ویژه اقتصادی گرمسار راه آهن شهری است که به زودی ایستگاه در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و راه آهن حومه تا ایستگاه متروی تهران اجرا می شود و شاید در عرض یک ساعت از طریق راه آهن شهری و حومه ترددهای انسانی، صورت گیرد.

مهندس عزیز محمدی در خصوص تلاش سازمان گسترش در جهت اشتغالزایی گفت با عنایت به اهمیت ایجاد اشتغال که کاملاٌ ارتباط مستقیم با سرمایه گذاری دارد، سازمان گسترش در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی که بر تولید درون گرا و محصولات برون گرا استوار است، گام های مؤثری را هم در زمینه اشتغال مولد و هم ارتقای صادرات غیرنفتی با هدایت سرمایه های داخلی و خارجی، از طریق سرمایه گذاری های صنعتی، در این منطقه برداشته است.
وی با تصریح به اینکه در حال حاضر سازمان های توسعه ای از منابع کافی برای دست زدن به سرمایه گذاری های جدید برخوردارنیستند اظهار داشت سعی ما بر این است ضمن فراهم نمودن بستر مناسب بر پایه تجربیاتی که در امر مراودات صنعتی و اقتصادی با شرکت های خارجی وجود دارد، گام های مؤثری را در راستای جلب و جذب سرمایه گذاران خاجی در منطقه ویژه اقتصادی بعنوان پایگاهی برای تولید صادرات گرا برداریم. ضمن اینکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، در صورت ضرورت سازمان تا ۴۹ درصد در سرمایه گذاری های صنایع پیشرفته می تواند با سرمایه گذاران داخلی و خارجی مشارکت نماید.
مهندس عزیز محمدی در خصوص اقدامات انجام گرفته در منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت با توجه به اینکه منطقه جهرم توسعه نیافته است و بنا به تکلیفی که از سوی هیات وزیران شده و موقعیت مکانی که این شهرستان دارد ، سعی شده سازمان گسترش نقش توسعه ای خود را برای توسعه صنعتی این شهرستان ایفا نماید. دراین خصوص باید یادآوری کرد قرارگیری یک مجتمع پتروشیمی در جوار منطقه ویژه اقتصادی جهرم و تولید نخیلات و مرکبات جهرم که بحمدلله از حجم و مقدار نسبتا بالایی برخوردار است و نزدیکی به سواحل خلیج فارس و بنادر جنوبی کشور، زمینه ای فراهم می گردد تا با استقرار واحدهای مدرن و پیشرفته بسته بندی شاهد شکل گیری هرچه بهتر امکان پیشرفت و افزایش صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان و مناطق همجوار از طریق منطقه ویژه اقتصادی جهرم به عنوان پایگاه صادراتی فراهم گردد. به علاوه اینکه صنایع پایین دستی پتروشیمی جهرم نیز می توانند در این منطقه استقرار یابد.