نقشه راه ایدرو تا ۱۴۰۰

ایدرو در حال حاضر تعداد ۱۹ طرح در دست سرمایه‌گذاری با میزان سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال کل مستقیم ۱۰۶۶۲ نفر در دست اجرا دارد

نقشه راه ایدرو تا ۱۴۰۰

پس از برگزاری موفق مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و ابراز رضایت دکتر شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت بعنوان رئیس مجمع از عملکرد ایدرو، فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های دکتر منصور معظمی، رییس هیات عامل ایدرو نشسته تا از زبان ایشان، عملکرد و دستاوردهای این سازمان توسعه ای تشریح شود. وی در این گفتگو ضمن ارائه برنامه‌های آتی در سال جاری، رویکردها و راهبردهای ایدرو تا سال ۱۴۰۰ را نیز تبیین کرد. آنچه در پی می آید، ماحصل این گفتگوست که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد:

 

جناب دکتر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه‌ای اقدامات زیادی را در خصوص توسعه صنایع در ادوار گوناگون مدیریتی انجام داده است، سوال بنده این است که مهم‌ترین دستاوردهای ایدرو در دوره مدیریتی شما چه بوده است؟

از مهم‌ترین بخش‌های عملکردی ایدرو می‌توان به اتمام و آغاز بهره‌برداری از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی توسط کنسرسیومی به رهبری ایدرو و با ارزش ۱۱۱/۴ میلیارد دلار، دستیابی به دانش فنی تولید در مقیاس صنعتی انواع ممبران و تجاری‌سازی آن برای استفاده در صنعت تصفیه و شیرین‌سازی آب؛ تکمیل و بهره‌برداری از کارخانه تولیدکننده شیرآلات کنترلی نفت و گاز نیک‌گستر با مشارکت جیوا گروپ ایتالیا و گلدن گروپ آلمان؛ تحویل کشتی کانتینربر ایران- کاشان به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت TEU ۲۲۰۰؛ تکمیل و بهره‌برداری از طرح حوض‌‌های خشک کشتی‌سازی بندرعباس با ظرفیت تعمیر سالانه ۱۲۰ هزار تن انواع کشتی در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج‌فارس؛ برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای کلان‌شهرهای کشور توسط شرکت‌های داخلی و خارجی بر اساس مصوبه شورای اقتصاد به ارزش ۲ میلیارد یورو و تایید صلاحیت و انتخاب ایدرو به عنوان شرکت‌ ذی‌صلاح داخلی در حوزه اکتشاف و تولید (E&P) نفت و کسب موافقت شرکت ملی نفت ایران برای واگذاری یک میدان برای اکتشاف و تولید به ظرفیت حدود ۴۰۰۰۰ بشکه در روز اشاره کرد.

از دیگر دستاوردها و رکوردهای تولید مجموعه ایدرو می‌توان افزایش ۳۸% تولید در صنعت خودرو در مقایسه با سال ۹۴، دستیابی به رکود تولید ۶۳ هزار تن انواع محصولات فولادی در سال ۹۵ با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۴، دستیابی به رکورد تولید ۲۵ هزار تن انواع لوله‌های جداری چاه‌های نفت در سال ۹۵ با رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سال ۹۴، دستیابی به رکورد در نصب و راه‌اندازی سکوهای نفتی در فازهای پارس جنوبی، ارایه آموزش ۵ میلیون نفر ساعتی برای ارتقای توان صنعتی و دستیابی به دانش فنی ممبران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف را برشمرد. طراحی و اجرای طرح پرورش ۵۰۰ مدیر در کلاس جهانی از دیگر طرح‌های مهم در توسعه مدیریت بود که فاز اول آن برای پرورش ۱۰۰ مدیر در حال اجرا می‌باشد. همچنین ایدرو فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه نوسازی به خصوص در کارخانه قند دزفول و نوسازی شرکت گسترش صنایع بلوچ به انجام رسانید. امضای مشارکت‌نامه با شرکت آنسالدو ایتالیا برای تولید مشترک توربین گازی کلاسF ؛ انعقاد چارچوب همکاری با شرکت رنو فرانسه به منظور تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو و سرمایه‌گذاری ۶۶۰ میلیون یورو (بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعت خودرو ایران) با مشارکت ۲۰ درصدی ایدر، ۲۰ درصدی نگین خودرو و ۶۰ درصدی رنو فرانسه؛ مشارکت با شرکت پانچ بلژیک برای تولید سالانه ۱۶۰ هزار دستگاه گیربکس اتوماتیک برای خودروهای سبک و سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون یورو؛ عقد تفاهم نامه و انجام اقدامات اولیه در جهت ورود به حوزه تولید خودروی برقی با شرکت LGI کره‌جنوبی؛ برنامه‌ریزی و انجام اقدامات اولیه برای تولید بالگردهای غیر نظامی درکشور با مشارکت مجموعه وزارت دفاع و شرکت‌های معتبر جهانی؛ مشارکت با شرکت Daewoo کره‌جنوبی برای ساخت و تعمیر کشتی در ایران با مشارکت شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش؛ مشارکت با شرکت ولورک (Vallourec) فرانسه برای تولید لوله‌های Casing و CRA از دیگر فعالیت‌های مهم ایدرو در دوره جاری است. ایدرو همچون گذشته نسبت به انجام فعالیت‌های زیرساختی در مناطق ویژه اقتصادی گرمسار و جهرم ادامه داد و دستاوردهای خوبی در این زمینه ه دست آورد.

جنابعالی اشاره کرده‌اید که ۲۴ موافقت‌نامه در پسابرجام در ایدرو با شرکت‌های بین‌المللی به امضا رسیده است، می‌خواستم بپرسم چه تعدادی از این موافقت‌نامه‌ها تاکنون به قرارداد منجر شده است و چه برنامه‌ای برای آینده این موافقت‌نامه‌ها در سال ۹۶ را در دستور کار دارید؟

ایدرو همگام با شرایط محیطی کشور، تلاش می‌نماید با جذب سرمایهگذاری و مشارکتهای خارجی با هدف تولید مشترک، انتقال فناوری و صادرات مشترک موجب رشدارزش افزوده، ایجاد اشتغال، ارتقای سطح رقابت‌پذیری، افزایش سهم صادرات و توسعه فناوری نسبت به سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع هدف به گونه‌ای اقدام نماید کهموجب توسعه پایدار و رقابت‌پذیری این صنایع شود. در همین راستا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موفق به انعقاد ۲۴ تفاهم‌نامه همکاری و پیگیری ادامه کار جهت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای معتبر خارجی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، کره‌جنوبی، آلمان، بلژیک، روسیه و … برای تولید محصولات استراتژیکی نظیر بالگرد غیرنظامی، کشتی‌های اقیانوس‌پیما، توربین گازی، موتورهای بزرگ، قطعات فولادی، لوله‌های درون چاهی و سایر تجهیزات صنعت نفت و … با تاکید بر توسعه ساخت داخل، صادرات و انتقال تکنولوژی گردیده است. تا به حال ۷ قرارداد در حوزه صنایع هدف شامل شرکت ترنس مش هولدینگ روسیه در حوزه تولید واگن؛ شرکت آلستوم فرانسه در حوزه ریلی؛ شرکت پانچ بلژیک در حوزه گیربکس اتوماتیک؛ شرکت رنو فرانسه در حوزه خودروهای سواری؛ شرکت آنسالدو ایتالیا در حوزه تولید توربین گازی؛ شرکت کشتی‌سازی دوو کره‌جنوبی در حوزه ساخت و تعمیر کشتی و شرکت مگین فرانسه در حوزه بیواتانول به امضا رسیده است و دیگر توافق‌نامه‌ها نیز در دست پیگیری است. موافقت‌نامه‌های دیگری به خصوص در حوزه نفت و گاز و انرژی، تولید بالگردهای غیرنظامی و تولید خودروهای برقی در دست نهایی‌سازی است که در آینده نزدیک به قرارداد منجر خواهد شد.

برنامه و نقشه راه ایدرو برای چهار سال آینده تا سال ۱۴۰۰ چیست؟

ایدرو طی نیم قرن فعالیت، با اجرای طرح‌های بزرگ و مهم صنعتی و راهبری شرکت‌ها، خدمات گسترده‌ای به اقتصاد و صنعت کشور ارائه کرد و به جرات می‌توان گفت بخشقابل توجهی از زیربناها و توسعه نسبی صنعت کشور مرهون فعالیت‌های موثر مجموعه ایدرو است. این سازمان در حالی وارد ششمین دوره از حیات خود می‌شود که شرایطاقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور متاثر ازتصویب و ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، فضای پسابرجام و همچنین فضای انقلابصنعتی چهارم است که حرکت هوشمندانه توسعه صنعتی کشور همسو با آن را می‌طلبد. ایدرو در این دوره، تحقق مضامین کلی ۲۴ گانه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتیمرتبط با حوزه فعالیت سازمان به ویژه حمایت و توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه بهره‌وری، افزایش تولید، ایجاد ارزش به کمک ارتقاء آموزش و توسعه، افزایش تولیداتداخل، ارتقاء رقابت‌پذیری در تولید، برنامهریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، توسعه مناطق ویژه اقتصادی، سرمایهگذاری و اشتغال مولد را هدفگذاری نمودهاست. به علاوه این سازمان توسعه‌ای با بهره‌گیری از سایر ظرفیت‌های صنایع هدف شامل صنایع نفت، گاز و انرژی؛ صنایع حمل‌ونقل (خودرو، ریلی، دریایی و بالگردهای غیرنظامی)؛ صنایع نوین و توسعه مدیریت سعی خواهد کرد تا فعالیت خود را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی گسترش دهد.

سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران همسو با تحولات فناورانه، هوشمندسازی صنایع و ارتقاء سطح آمادگی بنگاهها در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم را به عنوان یکرویکرد مترقی در راستای توسعه صنایع پیشرفته، انتخاب و برای تحقق آن از طریق به روزآوری ملزومات و ایجاد ساختارهای مناسب گام بر می‌دارد.

خوب با این نکاتی که ارائه فرمودید، برنامه ایدرو در سال ۹۶ چیست؟ چند طرح در سال جاری در دست اجرا دارید و تا چه میزان می‌توانید به موضوع اشتغال‌زایی که یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است، کمک کنید؟

ایدرو در حال حاضر تعداد ۱۹ طرح در دست سرمایه‌گذاری با میزان سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و اشتغال کل مستقیم ۱۰۶۶۲ نفر در دست اجرا دارد.

ایدرو در سال ۹۶ توجه ویژه‌ای به صنعت نفت و گاز و انرژی دارد. تسریع در اجرای پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی، تاسیس شرکت و انعقاد قرارداد مشاوره جهت اجرای پروژهE&P و اجرایی‌کردن پروژه تبدیل گاز طبیعی به الفین (GTO+) از طریق مشارکت با بخش غیردولتی و پیداکردن شریک خارجی از اولویت‌های این سازمان در این حوزه است.

پیگیری مشارکت و اجرایی نمودن پروژه ساخت و تعمیر کشتی با مشارکت شرکت DSME، تشکیل شرکت و انجام بخش تعمیرات نیز از موضوعات مهم حوزه کشتی‌سازی است. در این بخش، بازنگری قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و تدوین برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر سند راهبردی صنایع دریایی از موضوعات مهمی است که ایدرو در دست اجرا دارد.

تأسیس شرکت جهت مشارکت در تولید خودرو سواری با شرکت رنو فرانسه و ادامه فرآیند اجرایی قراردادی که در ۱۶ مرداد ۹۶ منعقد گردید و ادامه فرآیند اجرای طراحی و تولید گیربکس اتوماتیک خودرو با مشارکت شرکت پانچ از اهم فعالیت‌های حوزه خودروسازی این سازمان توسعه‌ای است. هر چند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که ایدرو در سال ۹۶ در دست پیگیری دارد تدوین سند استراتژی صنعت خودرو با مشارکت شرکت‌های مشاور معتبر و جهانی است. امیدواریم با بازنگری این سند گام مهمی برای راهبری این صنعت مهم کشور داشته باشیم.

در حوزه صنعت ریلی، ایدرو ورود مجدد موفقی را زمینه‌سازی کرده است. ادامه راهبری پروژه تأمین و ساخت ۲۰۰۰ واگن مترو، ایجاد مشارکت آلستوم فرانسه به منظور ساخت واگن در ایران و پیگیری انجام تشکیل شرکت مشترک، تشکیل مشارکت ایدرو و ترنس‌مش هولدینگ روسیه شکل می‌گیرد.

از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که ایدرو برای توسعه مناطق محروم در دست انجام دارد می‌توان به تکمیل طرح توسعه مجتمع صنعتی اسفراین؛ اجرای طرح بیواتانول سوختی در کرمانشاه؛ ادامه ایجاد واحد تولید الیاف شیشه در مرند و همچنین پیگیری فعالیت‌های اجرایی واحدهای تایرسازی در استان سیستان و بلوچستان، کردستان و لرستان است که امیدواریم با بهره‌برداری از این طرح‌های مهم گامی در توسعه صنعتی مناطق کمتر توسعه‌یافته داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در سال گذتشه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آغاز شده است، اجرای تربیت ۵۰۰ مدیر در کلاس جهانی است. ایدرو مصمم است با نتیجه‌رساندن این طرح مهم، نقش توسعه‌ای خود را در توسعه مدیریت صنعتی کشور به خوبی ایفا نماید.

نوسازی شرکت‌ها یکی از فعالیت‌های باسابقه این سازمان توسعه‌ای است. تکمیل طرح ایجاد خط ریسندگی و بازسازی سالن چاپ و تکمیل شرکت گسترش صنایع بلوچ به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم ایدرو در این حوزه است.

امیدواریم قرارداد تولید بالگردهای غیرنظامی را نیز در سال ۹۶ به نتیجه برسانیم تا در راستای به نتیجه‌رساندن اهداف اقتصاد مقاومتی، گام مهمی را برداشته باشیم.

 به اعتقاد جنابعالی، ایدرو در راهبردهای جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت چه نقشی را می‌خواهد ایفا نماید؟

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی که ایدرو می‌تواند به آن کمک نماید در زمینه ارتقای توان رقابت‌پذیری صنایع SME است. اولویت‌دهی به موضوع مشارکت با برندهای معتبر صنعتی بین‌المللی با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی، کسب بازارهای صادراتی، توسعه تکنولوژی و توسعه ارزش افزوده بخش صنعت؛ توسعه نظام مدیریت صنعتی کشور در تراز جهانی؛ شکل‌دهی خوشه‌های صنعتی و تقویت زنجیره ارزش صنایع هدف ایدرو؛  تمرکز بر توسعه نظام نوآوری در صنایع به عنوان پیشران اصلی برای افزایش رقابت‌پذیری بنگاه‌های صنعتی؛ آینده‌پژوهی و شناسایی مگاترندها در رشته‌های صنعتی و تکنولوژی‌های استراتژیک و حرکت در مسیر آن‌ها؛ جهت‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی تکنولوژی‌های مرتبط؛ ایفای نقش نوسازی صنایع به کمک مدل‌های نوآورانه؛ اجرای مگاپروژه‌ها با هدف استفاده از ظرفیت‌های موجود و هم‌افزایی در صنایع (نظیر پروژه‌های ۲۰۰۰ واگن و E&P)؛ بهم‌رسانی کسب‌وکارها، مدیریت کنسرسیوم‌های داخلی و بین‌المللی، توسعه فناوری‌های مالی در بنگاه‌ها (Fin-Tech)؛ توسعه فناوری‌های جدید و کمک به تجاری‌سازی فناوری نو در بنگاه‌ها؛ و همسویی با انقلاب صنعتی چهارم صنعتی و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای مواجه‌شدن با آن از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که ایدرو می‌تواند در تحقق راهبردهای جدید وزارت متبوع انجام دهد.

از وقتی که در اختیار دانش نفت قراردادید کمال تشکر را دارم.   

منبع : دانش نفت