مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی برای خطوط متروی تهران کلید خورد

نخستین جلسه کمیسیون مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران به ریاست مهندس خندان دل معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در این سازمان تشکیل شد.

مناقصه خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی برای خطوط متروی تهران کلید خورد

به گزارش ایدرونیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، حسین رحب صلاحی مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در خصوص این جلسه که ۲۲ شهیور تشکیل شد، گفت: در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،به عنوان کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان مدیرطرح نشکیل شد، تصمیمات نهایی برای نحوه برگزاری و فروش اسناد مناقصه فوق اتخاذ شد.

در این راستا برنامه زمانبندی فروش اسناد و دریافت پیشنهادها مصوب شد که عبارتست از: تاریخ ارسال دعوتنامه ها به لیست کوتاه ۲۶ شهریور، تاریخ انتشار اسناد مناقصه ۲۸ شهریور، پایان مهلت دریافت اسناد مناقصه سوم مهر، پایان مهلت ارسال پرسش های شرکت کنندگان درخصوص مناقصه ۱۲ مهر، پایان مهلت ارسال پاسخ به همه شرکت کنندگان بدون ذکر نام سوال کننده ۱۶ مهر، پایان مهلت ارسال پیشنهادها از طرف شرکت کنندگان ۱۵ آبان و زمان بازگشایی پاکات ۱۶ آبان.

رجب صلاحی در زمینه طرح تامین واگن های متروی کلانشهرها گفت: بر اساس مصوبه شهریورماه سال ۹۵ شورای اقتصاد، تأمین دو هزار دستگاه واگن مترویی جهت ۹ کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، قم، کرمانشاه و کرج بر عهده وزارت کشور- سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور- با مدیریت طرح وزارت صنعت( ایدرو) گذاشته شده است که بیش از نیمی از واگن های مذکور متعلق به خطوط متروی تهران خواهند بود.

وی در خصوص نکات مندرج در مصوبه شورای اقتصاد برای تامین واگن های مترو گفت: مهمترین نکات این مصوبه عبارتست از برگزاری مناقصه بین المللی با تأمین مالی خارجی تا سقف دو میلیارد یورو،‌ لزوم بومی سازی با حداقل میزان ۵۵ درصد سهم داخلی و اجرای طرح در یک بازه زمانی پنج ساله.

وی در ادامه گفت: در این راستا قرارداد فاز اول مدیریت طرح مذکور فی مابین وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن ماه سال ۹۵ به امضاء رسید که ماحصل آن تاکنون ارزیابی مشاورین داخلی و خارجی، ارزیابی واگن سازان داخلی و خارجی، بررسی های میدانی خطوط مترویی در سطح کشور، مطالعات میدانی در خصوص الزامات و ضوابط بومی سازی صنایع وابسته، تکمیل بانک اطلاعاتی زنجیره تأمین قطعات و تجهیزات وابسته داخلی و خارجی و … بوده است.

رجب صلاحی افزود: در این حالی است که برگزاری مرحله ارزیابی کیفی شرکتهای واگن ساز داخلی و خارجی در نیمه اول سال ۹۶ را می توان به عنوان مهمترین دستاورد طرح تاکنون یاد کرد که ماحصل آن تأیید کیفی ۵ شرکت ایرانی و همچنین ۱۲ شرکت خارجی بوده است.

وی توضیح داد: در مجموع ۵ شرکت واگن ساز ایرانی مپنا، واگن پارس، ایریکو، واگن سازی تهران و پلور سبز در کنار ۱۲ شرکت واگن ساز خارجی از ۹ کشور شامل CMC، BSR، پوژن، دالیان و CRC از چین، واگن ماش از روسیه، CAF از اسپانیا، هیوندای روتم از کره جنوبی، آلستوم از فرانسه، زیمنس از آلمان، اشتادلر از سوئیس، فیرما از ایتالیا و هندوستان مورد تأیید کارفرما قرار گرفته اند که شرکت های مذکور جهت حضور در مرحله ارزیابی کیفی، ۱۹ کنسرسیوم را تشکیل داده اند.

وی اضافه کرد: شرکت های مذکور تحت عنوان لیست بلند اصلی تا پایان کل طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن شناخته شده و با تشکیل کنسرسیوم هایی در مراحل آتی مناقصات حضور خواهند داشت.